24 ianuarie 2022

Bilanţ „I Living Labs” la Universitatea Politehnica Timişoara, la final de an

Distribuie pe rețelele tale sociale:

Proiectul european E3UDRES2˛ a fost lansat în Universitatea Politehnica Timişoara încă din primăvara anului 2021, iar de atunci au fost organizate nenumărate ateliere, workshop-uri şi sesiuni de lucru, în special online. Pe componenta academică, proiectul îşi propunea dezvoltarea de laboratoare interactive pe domenii interdisciplinare, cu o componentă de antreprenoriat, desfăşurate în colaborare cu parteneri socio-economici, de tip proiect transversal cu durata posibilă de până la 1 semestru. Aceste tipuri de laboratoare sunt cunoscute sub denumirea de „I Living Labs”.

Studenţii, antreprenorii educaţionali şi părţile interesate externe au acceptat provocarea I Living Lab timp de 6 săptămâni. Cu toţii au ajuns împreună la finalul acestei călătorii aşa că la final de decembrie au fost prezentate rezultatele primelor I Living Labs din proiectul E3UDRES2.

O retrospectivă a activităţilor desfăşurate în program în 2021 a relevat care au fost provocările, experienţele şi impresiile studenţilor şi antreprenorilor educaţionali. Au fost oferite sfaturi legate de abilităţile viitorului (Future Skills) pe care le-au folosit studenţii şi cum i-au ajutat acestea să evolueze, ca echipă sau individual. Toate soluţiile identificate de studenţi la provocările propuse au fost prezentate sub formă de clipuri scurte. După care, într-un mediu virtual interactiv, participanţii la întâlnire au putut „naviga” printre diversele „I Living Labs” pentru a pune întrebări şi a afla informaţii suplimentare. La final, au fost votate cele mai bune soluţii, pe trei aspecte: impact şi sustenabilitate, claritatea prezentărilor interactive şi energia şi munca de echipă.

Marele câştigător a fost ILL 7 – How to Improve Healthcare Access for Elderly through Digitalisation (cum să îmbunătăţim sistemul de sănătate pentru persoanele în vârstă prin digitalizare), coordonat de Elisabeth Hold (Universitatea de Ştiinţe Aplicate St. Polten, Austria), Ursula Hemetek (Universitatea de Ştiinţe Aplicate St. Polten) şi Vlad Mihăescu (Universitatea Politehnica Timişoara). Printre cei 6 studenţi din echipă s-au regăsit şi doi din UPT, Cristina-Claudia-Maria Peter şi Mihail-Nicuşor Pistruga-Adam, ambii în anul I de master Cloud Computing & IoT. Soluţia lor este Dr. Gadget – cu ajutorul unei tablete oamenii pot face programări în timp real, conectând persoanele în vârstă cu medicul lor.

Medicul îi va consulta pe baza unei brăţări inteligente care urmăreşte semnele vitale. În cazul în care este nevoie de o examinare fizică, se propune un camion mobil pentru consultări medicale care poate fi oferit spre închiriere.

Un alt „I Living Lab” foarte apreciat a fost ILL 9 – How Microalgae and Robotics help with agro-was valorisation (Cum ajută microalgele şi robotica la valorificarea deşeurilor agricole), coordonat de Carla Santos (Institutul Politehnic din Setubal, Portugalia) şi Valentin Ciupe (UPT), cu 6 studenti, printre care Oscar Dincu şi Răzvan Dicu, studenţi în anul IV la Robotică, şi Andrei Graure, masterand în anul 1 la Cloud Computing & IoT.

Echipele de studenţi au oferit două soluţii pentru monitorizarea şi optimizarea procesului de creştere a microalgelor, atât într-un mediu de laborator, cât şi ca utilizare industrială extinsă. Un concept propune măsurarea automată a densităţii optice, a oxigenului şi a nivelului de PH, combinată cu alimentarea automată cu nutrienţi şi CO2 a mediului de creştere a microalgelor, în timp ce cealaltă echipă s-a concentrat pe numărarea automată a celulelor prin utilizarea unui sistem robotizat pentru extragerea, distribuirea şi livrarea probelor folosind un microscop integrat cu cameră şi software.

În sfârşit, UPT a fost implicată şi în ILL 6 – „How might we use Artificial Intelligence to improve the Cultural Tourism Experience in European cities” (Cum am putea folosi inteligenţa artificială pentru a îmbunătăţi experienţa turismului cultural în oraşele europene), coordonat de Silviu Vert (UPT), Inese Dzarcane şi Aigars Andersons (Universitatea de Ştiinţe Aplicate Vidzeme, Letonia), cu 5 studenţi printre care Antonia Nemeş (anul I, master Tehnologii Multimedia) şi Flori Hana Voinea (anul I, master Cloud Computing & IoT). În urma procesului de Design Thinking, echipa a livrat un prototip de aplicaţie mobilă destinat turiştilor care vor vizita Timişoara în 2023, când aceasta va fi Capitală Europeană a Culturii. Aplicaţia mobilă permite utilizatorilor să facă selfie-uri în apropierea reperelor turistice din Timişoara şi să aplice filtre cu algoritmi de inteligenţă artificială care vor îmbina caracteristicile culturale ale reperului în fotografie, creând astfel o amintire de neuitat a vizitei şi o carte poştală digitală pentru a fi trimisă prietenilor şi familiei.

„I Living Labs” vor continua şi în 2022 cu alte provocări identificate, din nou, cu implicarea studenţilor şi cadrelor didactice din Universitatea Politehnica Timişoara.
Universitatea Politehnica Timişoara este implicată în proiectul european E3UDRES2 – Universităţi Europene (https://eudres.eu/), desfăşurat în consorţiu cu alte 5 universităţi din Austria, Belgia, Portugalia, Ungaria şi Letonia. Unul dintre obiectivele pe termen lung ale consorţiului este acela de a defini rolul, locul şi strategia unei „Universităţi a Viitorului”, în context local, regional şi euroregional.

E3UDRES2 promovează dezvoltarea oraşelor mici şi mijlocii şi a mediilor lor rurale, transformându-le în regiuni inteligente şi durabile, conturând şi contribuind la crearea unui viitor prosper, cu o mai bună calitate a vieţii pentru o societate europeană în plin progres.

Lucian Ronkov
Departament Comunicare şi Imagine