Publicat: 7 Iulie, 2016 - 18:51

Ministrul Transporturilor, Dan M. Costescu, a realizat bilanțul activității sale, la finalul mandatulului.

CNADNR

  Proiecte lansate/relansate (deblocate)

  Autostrada Sebeș — Turda

Loturile 1, 3 și 4: realizare exproprieri, emitere Ordin de ministru și Autorizație de Construire

'În acest moment, după mai bine de 3 ani, au fost debloca?i zeci de km de autostradă. Mobilizarea constructorului atinge maximul în 2 săptamani', declară Ministrul Transporturilor, Dan M. Costescu.

Autostrada Lugoj-Deva

Eforturi susținute pentru revizuirea Acordului de Mediu

La Lotul 2: finalizarea expertizei tehnice

Pe Lotul 3 se constată o îmbunătățirea a ritmului de execuție: Autorizație de construire pentru Ecoductul km 57+710 pe sectorul A

Lotul 4, din cele 4 secțiuni, două sunt in executie și două sunt in curs de obtinere a autorizațiilor. Termen iulie.

Autostrada Sibiu — Pitești

Grafice clare de execuție pentru realizarea Studiului de Fezabilitate

Forajele/investigațiile geotehnice au început în luna mai

Numărul de utilaje pentru pentru foraje/ investigații geotehnice a crescut luna următoare

Predare SF capete autostrada 15 iulie

SF final 15 decembrie

Termen final pentru autostrada SIBIU-PITEȘTI — 2021

Termenele au fost devansate cu cca 20 de luni

'Este un exemplu clar de contract care odată anulat ar fi indus întârzieri cu noua licitație de până la 24 luni.  CNADNR, prin monitorizare strictă a acestui proiect, inițial eșuat, a reușit salvarea sa, asumându-și eventuale întârzieri maxime de 2-3 luni', declară Ministrul Transporturilor, Dan M. Costescu.

Autostrada Oraștie — Sibiu, Lot 3 (Cunța-Săliște)

Reconstrucția celor 200 m a început în aprilie

PREMIERA: Lucrări executate în regie proprie de CNADNR

Termen pentru reluarea circulației — septembrie 2016

Expertiza pentru întreg lotul 3

Progresul la alte obiective

Gilău — Nădășelu — au fost scoase din fondul forestier 7,45 ha de pădure pentru continuarea lucrărilor — 1 martie. Lucrările se desfășoară în regimul cel mai accelerat dintre toate șantierele în curs!

Autostrada Brașov — Borș, Tronsonul Ogra — Câmpia Turzii — a fost emis Ordinul de începere a lucrărilor/ 3 loturi—4 mai

Autostrada București — Brașov, tronsonul București — Ploiești (3 km) lansat — a început proiectarea în februarie

Semnarea contractului 'Construcția Variantei de Ocolire Mihăilești — Relicitare (POIM și Bugetul de stat)

Semnarea contractului 'Proiectare și execuție pentru realizarea autostrăzii Brașov — Târgu Mureș —Cluj — Oradea, Sectiunea 2A: Ogra — Câmpia Turzii, Lotul 2, Iernut — Chețani, km 3+600 — km 21+500'

Finalizarea proiectului 'Asistență tehnică pentru elaborarea studiului de fezabilitate pentru varianta de ocolire Galați'.

Desemnarea firmei câștigătoare pentru 'Proiectare și execuție Pasaj suprateran pe DJ 602, Centura București — Domnești'. Lucrarea a fost blocată încă o dată de contestații.

Reluarea lucrărilor de execuție aferente construcției Variantei de Ocolire Târgu Mureș

Semnarea contractului de proiectare și execuție a Autostrăzii Brașov — Tg. Mures — Cluj — Oradea, Sector 3A: Cluj Vest (Gilău) — Mihăiești, km 0+000 — km 25+500, tronson 3A2, km 8+700 — km 25+500'

Emiterea Autorizației de Construire și a Ordinului de Începere a Lucrărilor pentru 'Execuție lucrări realizarea Autostrăzii Brașov — Târgu Mureș — Cluj — Oradea, sector 1C Târgu Mureș — Ogra Lotul 2: Ungheni — Ogra' în lungime de 10,105 km. 

A fost dat în folosință Podul rutier peste Oituz. 'Construcția Podului rutier peste Oituz la Poiana Sărată pe DN 11 km 90+450'

Execuția lucrărilor de montare a separatoarelor de sens pe DN 1

Exproprieri suplimentare și emiterea Autorizației de construire pentru Centura Municipiului București între DN7 si A1

Finalizarea lucrărilor rest de executat aferente obiectivului ŤPasaj denivelat pe Varianta de Ocolire Arad peste liniile CF Brad — CF Curtici — DJ 709Bť

Podul Giurgiu peste Dunăre (stadiu de execuție 84%, data de finalizare: noiembrie 2016)

Licitații finalizate până la sfârșitul anului 2016

Autostrada Nădășelu—Mihăiești — Suplacu de Barcău

Brașov — Comarnic Loturile 1 și 5

  Investiții demarate în mandat

Drum expres Ploiești — Buzău — Bacău — Pașcani (SF+PT)

Autostrada Târgu Neamț — Iași — Ungheni (revizuire SF)

Pod Ungheni (PT + execuție)

București — Centura Sud (PT+ execuție)

Varianta Ocolitoare Bacău

CFR SA (Infrastructură)

Restructurarea CFR — fuziunea prin absorbție a CFR cu subsidiara sa,

Societatea Comercială pentru Întreținerea Mecanizată a Căii — SCIMC și cu subsidiara Sere și Pepiniere

Finalizare licitație pentru Tronsonul 3 de cale ferată Gurasada — Simeria în valoare de 163.827.821,00 lei 

Realizare exproprieri în județele Sibiu și Alba

Reabilitarea liniei CF Brașov — Simeria, componentă a Coridorului IV paneuropean, pentru circulația trenurilor cu viteza maximă de 160 km/h, secțiunile Sighișoara Coșlariu și Coșlariu — Simeria

Lucrări de reabilitare a podurilor de cale ferată peste Dunăre

Lucrări de reparații la instalațiile de dirijare a traficului (CED/BLA) pe CF Iași, intervalele de stații Fărăoani-Valea Seacă, Vama — Prisaca Dornei, și în stațiile Bacău, Cristești, Câmpulung Est, Vama

Finalizare lucrări de intervenții la tunelul și la platfoma pietonală din stația Sibiu.

Finalizare pasaj pietonal stația Arad

Regulament de circulație nou pentru trecerea la nivel de cale ferată de pe Valea Oltului, care are drept scop fluidizarea traficului rutier

Peste 250 de proceduri de achiziție demarate pentru lucrări de reparații și reabilitare a liniilor de cale ferată astfel încât să crească viteza de circulație a trenurilor

Exemple:

lucrări de reparații pe raza regionalelor București, Timișoara, Iași, Brașov și Constanța

reparații la infrastructură în județele Dolj, Mehedinți, Olt și Argeș

lucrări de reparații între stațiile Jabăr și Recaș

Licitații pentru studii de fezabilitate în vederea modernizării unor linii importante

Exemple:

electrificarea și reabilitarea liniei de cale ferată Cluj — Oradea — Episcopia Bihor

modernizarea tronsonului București Nord — Jilava — Giurgiu Nord — Giurgiu Nord Frontieră 

Podul de la Grădiștea (blocat de 10 ani!) va fi reabilitat

Lucrări pe Craiova — Drobeta Turnu Severin — Caransebeș, parte a Coridorului Sud Est/Mediteranean

Finalizarea SF pentru Coridorul IV, ramura sudică Arad — Craiova — Calafat

 

Investiții finalizate până la sfârșitul anului 2016

Investițiile parte din Coridorul IV Transeuropean

Linia CF Frontiera — Curtici — Arad (s-au realizat teste pentru circulația trenurilor cu viteză maximă 160 km/h)

Secțiunea Coșlariu — Sighișoara — Tronsonul Coșlariu — Micasasa Lot 3

Gări modernizate: Pitești, Slatina, Slobozia Veche. Până la sfârșitul anului: Târgu Mureș, Rm. Vâlcea și Copșa Mică. Urmează alte 47 de gări

Lucrări de reabilitare pentru poduri, podețe și tuneluri de cale ferată — Brașov, Cluj, Constanța, București

Licitații finalizate în 2016

Reabilitare poduri, podețe și tuneluri de cale ferată: Galați și Craiova

Reabilitarea liniilor CF: Craiova — Calafat, Cluj-Napoca — Oradea — Episcopia Bihor.

București N — Jilava — Grădiștea — Giurgiu Oraș

Demararea proiectului CF Brașov — Sighișoara

CFR Călători

Vagoane modernizate

—  În martie au intrat in circulatie primele 30 de vagoane modernizate, ieșite din fabrică la începutul anului 2016

 —  Până în decembrie, vor fi modernizate alte 30 de vagoane

Simplificarea emiterii legitimațiilor de călătorie pentru elevi și studenți

Demarare proiect pentru includerea biletului CFR în costul biletului TAROM, integrare cu alte mijloace de transport:

Metrou, RATB și regiile locale de transport din țară.

Wi-fi gratuit pe rutele reabilitate

AFER

România a semnat la începutul lunii mai Memorandumul de cooperare între Autoritatea Feroviară Română (AFER) și Agenția Europeană a Căilor Ferate (CER) privind implementarea pilonului tehnic din Pachetul IV Feroviar. Astfel, România intră în grupul primelor 5 state din Uniunea Europeană, alături de Regatul Unit, Ungaria, Germania, Belgia și Franța, care fac acest pas.

Este creat cadrul legal pentru simplificarea și favorizarea activităților operatorilor și furnizorilor feroviari.

România va fi ințiator și partener al proiectelor comune ale Uniunii Internaționale a Căilor Ferate (UIC) și ale Agenției Europene a Căilor Ferate (ERA) pentru a dezvolta soluții competitive pentru calea ferată.

METROREX

au fost puse în exploatare cele 8 trenuri noi achiziționate

'PREMIERĂ: Magistrala 6 — Proiectul a fost demarat dupa 5 ani de blocaj și neutilizare a creditului JICA.   În condițiile deschiderii la timp a creditelor de angajament de către MFP, în decembrie vor fi lansate licitațiile', a declarat Dan M. Costescu

au fost finalizate documentele necesare aprobării prin Hotărâre de Guvern a indicatorilor tehnico — economici.

proiectul este pregătit să intre în Guvern spre a fi adoptat.

a fost demarată acțiunea de întocmire a aplicației privind cofinanțarea proiectului din fonduri externe nerambursabile în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare

Magistrala 5

Drumul Taberei — secțiunea Râul Doamnei — Valea Ialomiței — Eroilor (Opera) — lucrările sunt executate în proporție de 80%.

Termen de punere în funcțiune — primul semestru al anului 2017 (devansat față de propunerea inițială a constructorului care era decembrie 2017)

Magistrala 4

Cele două stații sunt finalizate în proporție de 90% și vor fi funcționale la finalul acestui an

A fost eliberată Autorizația de construire aferentă Terminalului Multimodal Străulești. Au început lucrările de realizare a acestuia.

Au fost identificate soluții privind realizarea iluminatului stradal în zona stației Străulești astfel încât se va demara refacerea în variantă finală a carosabilului pentru deschiderea circulației pe această zonă până la sfârșitul lunii iulie.

Compania Națională Aeroporturi București (CNAB)

Au început lucrările la primul segment al Pistei 2

În august, ambele piste devin operaționale în totalitate

Se pregătește documentația pentru Pista 1 pentru a fi gata de lansare în 2017

Restructurare management

AEROCLUBUL ROMÂNIEI

Aprobat în iulie de EASA (Agenția Europeană de Siguranță a Aviației) ca organizație de proiectare ADOA, ceea ce permite modificarea resurselor planoarelor

Demararea certificării Aerodromului Clinceni în martie — procedura finalizată în luna mai

PORT CONSTANȚA

Începere dragare de întreținere 2016 în valoare de 5,2 milioane de euro (nerealizată de 4 ani)

Pregătire dragare de investiție 2017, 39 milioane de euro, POIM (nerealizată de la darea în funcțiune în 1980)

Grup de lucru pentru revizuirea legii 22 de importanță majoră pentru dezvoltarea portului și a operatorilor (în stagnare de 5 ani)

Alte proiecte

ROMATSA a finalizat cu succes instalarea Sistemului de Aterizare Instrumentală de Precizie (ILS/DME) la Aeroportul Internațional 'Ștefan cel Mare' — Suceava

Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile: au fost recepționate următoarele lucrări: Ecluza 2 Cernavoda, Ecluza 1 Ovidiu, Ecluza 2 Agigea

REFORMA în Ministerul Transporturilor

Reforma CNADNR— Cea mai mare restructurare de la înființarea CNADNR

au fost eliminate 68 de funcții de conducere

au fost introduse departamentele de proiectare și control (ca departamente vitale pentru noua companie de investiții)

au fost create Unități de Implementare a Proiectelor la nivel local

s-a asigurat tranziția spre separare activitate investiții/mentenanță

au fost scoase la concurs 60 de posturi de specialist, pentru a transparentiza procesul de angajare și a crea un nucleu de profesionisti pentru noua companie)

'Textul OG de separare a CNADNR în două companii separate de Investiții și de Mentenanță este deja elaborat, fiind programat pentru prezentarea în vederea aprobării în Guvern în august a.c. În baza acestei Ordonanțe, România poate operaționaliza în acest an Compania de Investiții Rutiere !' a precizat Dan M. Costescu

Reforma TAROM

Adoptarea de măsuri pentru stoparea declinului companiei aflată în ultimii ani pe pierdere.   

Obiectiv : Trecere pe profit la mijlocul anului 2017 pentru prima oara în 7 ani !

S-a restructurat echipa de conducere neperformantă și a fost selectat un nou management în baza OUG 109/2011

Deputy CEO

CAO (director administrativ)

CCO (director de vanzari si marketing)

Director Tehnic

Urmează recrutarea CEO și membrilor CA pentru completarea boardului, de îndata ce MFP va emite normele de aplicare.

S-a demarat procedura pentru selectarea consultantului strategic responsabil împreună cu managementul companiei pentru:

Stabilirea programul de restructurare a companie

Elaborarea strategia de marketing/zbor

Reînnoirea flotei de aeronave

ARF și AFER

  Restructurarea AFER în conformitate cu Memorandumul semnat de România cu European Railway Agency pentru implementarea practicilor europene. Ca urmare a consultărilor din domeniu au fost demarate procesele de:

unificare a tarifelor pentru a ridica presiunea de pe principalii actori

simplificare a activității de certificare și licențiere

Înființarea Agenției de Reglementare și Reformă Feroviară (Textul de Ordonanță este elaborat, planificat ca OUG imediat dupa vacanța parlamentară)

CFR MARFĂ

A fost selectată noua conducere pe OUG 109/2011

A început reorganizarea în teritoriu

Au fost consolidate relațiile cu partenerii internaționali

Obiective:

elaborarea pe termen mediu și lung a strategiei de dezvoltare/creștere sustenabilă și profitabilă a companiei

consolidarea poziției de lider național în transporturile feroviare

dezvoltarea CFR Marfă ca un jucător important pe piața regională;

aplicarea planului de reorganizare și eficientizare pentru a asigura creșterea semnificativă a veniturilor companiei în paralel cu o reducere și optimizare a costurilor de operare. Implementarea unui management de calitate;

pregătirea în vederea privatizării planificate pentru anul 2018.

Proiecte pentru simplificarea legislației și îmbunătațirea activității

OUG 7/2016 pentru accelerarea implementării proiectelor de infrastructură —a simplificat procesele de avizare și eliberare a autorizațiilor de construire scurtând perioadele de implementare a proiectelor cu până la 6 luni

OG x/2016 privind unele măsuri financiare pentru accelerarea implementarii proiectelor de infrastructură (textul Ordonanței este finalizat și avizat pe circuitul MT. Se află în curs de avizare la ministerele de specialitate și este planificat pentru aprobare în Guvern în luna iulie 2016). Include: 

Unele măsuri pentru CNADNR și CFR (plata exproprierilor necesare proiectelor de infrastructură de transport din veniturile proprii ale companiilor, plata titlurilor executorii, plata penalităților și majorărilor de întârziere, schimbarea modului de alocare a banilor din bugetul de stat, posibilitatea de a organiza autoritățile locale, posibilitatea de a transfera active din zona de siguranță rutieră către autoritățile locale)

Măsuri referitoare la Metrorex — introducerea la finanțare a Magistralei de metrou 6 și reglementarea posibilității de a deconta din certificate verzi 

Măsuri referitoare la CEF (unde este alocată pentru bugetul României suma de 1,280 mld euro, în special pentru proiecte în domeniul transporturilor) — Transferul resurselor financiare necesare implementării proiectelor de la MFE la MT și declararea MT ca Autoritate Națională pentru Coordonarea CEF în domeniul transporturilor

Măsuri în ceea ce privește gestionarea fondurilor structurale în domeniul transporturilor (decontarea de la bugetul CE a fondurilor structurale alocate proiectelor de infrastructură fazate pentru care nu s-au întocmit deciziile de finanțare; decontarea de la bugetul CE a lucrărilor de autostrăzi sau linie de cale ferată pe care CNADNR și CFR le execută în regie proprie; posibilitatea de a efectua plăți din bugetul de stat)

OUG 22/2016 privind Gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră

Aprobarea și implementarea Master Planului General de Transporturi

Implementarea Directivei 2012/34/UE privind spațiul feroviar unic european

Întocmirea contractului de performanță, prin adiționare la contractul de activitate al CFR SA

Elaborarea procedurii de contractare și monitorizare a serviciilor publice de transport feroviar al pasagerilor

Supravegherea/orientarea restructurării CFR Marfă în vederea privatizării

Demararea proiectului de reînnoire a parcului de material rulant al CFR Călători

Modernizarea serviciilor feroviare pe ruta București Nord — Aeroport Otopeni (etapa I fără investiții)—Rezultatul: reducerea duratei călătoriei de la 45 de minute la 23 de minute și asigurarea capacității de transport zilnice sau speciale (precum Campionatul European de Fotbal)

Continuarea restructurării Operaționale/Administrative CFR SA (proiect BERD)

Alinierea Contractului de activitate al CFR SA cu prevederile Directivei 34

Promovarea transportului intermodal de marfă

Îmbunătățirea cadrului legislativ în domeniul feroviar

Modificarea și completarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 84/2003 (înființarea CNADNR)

Finalizarea selecției managerilor la spitalele din subordinea MT și încheierea noilor contracte de management

FONDURI CEF

12 proiecte evaluate pozitiv de către Comisia Europeană în programul CEF

'Este pentru prima dată când România reușește să propună în transporturi proiecte care să depășească limita disponibilă (de 509 mil. de euro) astfel încât suma să nu fie redistribuită altor țări. Adăugând această suma celei din primul apel, MT, prin CFR, și-a securizat din noiembrie 2015 suma de 1,3 miliarde Euro prin CEF' a declarat Ministrul Transporturilor, Dan M. Costescu

Exemple:

SWIM (Smart Waterway Integrated Management) — achiziția de nave multifuncționale de dragare pe sectorul comun român — bulgar al Dunării;

Platforma multimodală în portul Galați;

Modernizarea liniei de cale ferată Sighișoara — Brașov, secțiunea Apața — Cața;

Sistemul inteligent de avertizare pentru conducătorii auto;

Infrastructura fixă și mobilă pentru siguranța operațiunilor și protejarea mediului în Portul Constanța;

Constanța Green Port;

Proiectele SESAR:

ROMATSA ATM2020+ (lider proiect: ROMATSA);

EATM-CERT (European Air Traffic Management Computer Emergency Response Team/ Centrul european de analiză și răspuns la incidente de securitate cibernetică în domeniul managementului traficului aerian), Coordonator/ Organism de implementare: EUROCONTROL, cu participarea ROMATSA;

NewPENS (Pan European Network Service), Coordonator/Organism de implementare: EUROCONTROL,  cu participarea ROMATSA;

Synchronised PBN Implementation Cohesion Europe (SPICE), Coordonator/Organism de implementare: EUROCONTROL, cu participarea ROMATSA; AACR, Asociația Aeroporturilor din România, Regional Air Services, Blue Air.

 

FONDURI EFSI

  Promovarea celor 16 proiecte ce vizează toate modurile de transport pentru a primi finanțare prin fondurile EFSI (planul Juncker).

'La conferința TEN-T Days de la Rotterdam, România a fost țara cu cel mai mare număr de proiecte propuse dintre toate țările europene (16 din 70)', afirmă ministrul Dan M. Costescu

Proiectele sunt:

În domeniul aerian:

extinderea Aeroportului Băneasa — renovare și modernizare terminal, turn de control, căi de rulare, platformă avioane, parcare, iluminare, stație de carburanți, stație de pompieri;

extinderea Aeroportului Otopeni — un nou terminal realizat în două etape, platforme avioane, căi de rulare, conexiune la rețeaua rutieră, parcare, clădiri auxiliare, turn de control, echipamente și vehicule speciale.

În domeniul rutier:

Autostrada Craiova — Pitești — 121 km;

Centura Sud București, la profil de autostradă — 48 km;

Mentenanța autostrăzilor București — Constanța (A2) și București — Pitești (A1).

În domeniul feroviar:

Pachet de investiții pentru conectarea Bucureștiului cu zonele industriale din Sud;

Modernizarea liniilor CF aflate pe Coridorul Orient Est-Mediteranean;

Modernizarea și electrificarea liniei de cale ferată Constanța — Mangalia (44 km).

În domeniul naval:

Construcție cheu la Gura Canalului Dunăre — Marea Neagră — 287 m de cheu, terminal de 1.8 ha;

Extindere cheu dană 85 — 89 — 578 m de cheu, terminal de 4,4 ha;

Terminal de containere pe insula artificială — extindere insula artificială prin metoda pământ câștigat din mare (66,6ha) și construcție terminal de containere de 28 ha;

Terminal de cereale pe insula artificială — extindere insula artificială prin metoda pământ câștigat din mare și construcție terminal de cereale de 18 ha;

Realizarea unei stații de bunkeraj LNG — 241 m de cheu, 8 ha suprafață, capacitate de 5.000 — 7.500 mc;

Mol 3-4 — terminal de cereale (suprastructură) cu capacitate de 120.000 de tone — ulterior dezvoltării infrastructurii din fonduri structurale;

Platforma industrială Port Constanța Sud — realizare infrastructură pe insulă (22 ha) și pe țărm (6 ha), cheu de 350 m, sistem de conducte.

România la Conferința TEN-T DAYS de la Rotterdam

În acest mandat, a avut loc semnarea, în cadrul conferinței TEN-T Days de la Rotterdam a documentului cu privire la reabilitarea și întreținerea eficientă a infrastructurii de căi navigabile pe Dunăre și pe afluenții săi navigabili. Acest document facilitează colaborarea cu celelalte țări riverane Dunării pentru aplicarea unor proceduri uniforme și eficiente de întreținere a șenalului navigabil și de informare a transportatorilor asupra condițiilor de navigație. În România, proiectele de infrastructură sunt următoarele:

Îmbunătățirea condițiilor de navigație pe Dunăre pe sectorul Călărași — Brăila (km 375 — km 175) — execuție lucrări;

Îmbunătățirea condițiilor de navigație pe sectorul comun româno — bulgar al Dunării (km 845,5 — km 375) — elaborare studiu de fezabilitate.

Agrearea cu partea bulgară pentru a debloca dragajul pe Dunăre. Soluția propusă de România a fost acceptată de Comisia Europeană.

In acest mandat, MT a participat activ la elaborarea Declarației Comune a Miniștrilor Transporturilor de la Rotterdam și a Programului de acțiune aferent și și-a manifestat disponibilitatea de a sprijini în continuare: implementarea elementelor specifice celor 3 domenii de acțiune privind (i) operațiunile de trecere a frontierelor, (ii) lucrările la infrastructura feroviară și (iii) capacitățile de infrastructură, printr-o serie de măsuri ce cuprind:

îmbunătățiri eficiente pentru a elimina blocajele și a facilita traficul internațional pe Coridorul de Transport Feroviar de Marfă Orient-Est-Med, alături de Programul de acțiuni privind Coridorul Orient-Est-Med.

Reducerea timpilor de așteptare transfrontalieră în transportul feroviar de marfă. România a acționat eficient împreună cu țările vecine Ungaria și Bulgaria. În prezent, timpii de staționare au scăzut semnificativ, cu 70% pentru sensul România — Ungaria și cu 50% pentru sensul Ungaria — România față de anul 2013, în condițiile în care numărul total al trenurilor în tranzit s-a dublat (de la o medie lunară de 436 trenuri pentru anul 2013, la 834 trenuri pentru primele 5 luni din anul 2016).

 

România Poartă de Intrare în Europa

sunt create premisele fundamentării și consolidării relațiilor de transport prin asigurarea legăturii logistice a Europei cu China, pe noul Drum al Mătăsii prin rețeaua coridorului Caspic (din care fac parte Azerbaijan, Kazakhstan, Turkmenistan, Rusia și Republica Islamică Iran).

România ia in considerare propunerea unui parteneriat cu R.Is.Iran, cu țările membre ale coridorului Caspic și cu Georgia pentru dezvoltarea transportului de mărfuri pe axa Iran — Azerbaidjan — Georgia, apoi pe Marea Neagră spre România, în vederea realizării conexiunii cu Europa prin intermediul coridoarelor rețelei centrale TEN-T.

Un prim pas a fost realizat începand cu luna aprilie 2016, când trei companii cu specific feroviar din Azerbaidjan, Georgia și Moldova au încheiat un Memorandum pentru crearea unei rute de transport feroviar/maritim pe relația Iran-Azerbaidjan—Georgia-Romania (Constanța Port) în vederea asigurării schimburilor comerciale de mărfuri dintre Iran și Europa.

MT a initiat discutiile la nivel de ambasador în România sau în Bruxelles cu Georgia, Azerbaidjan, Iran și Turkmenista, fiind în curs de confirmare a întâlnirilor la nivel de Miniștri ai Transporturilor. Partenerii potențiali au apreciat oferta făcută de România ca hub european apt să lege ruta Caspică la rutele de legătura cu Marea Baltică, Germania și Marea Adriatică care traversează România prin Moldova, Ardeal și respectiv Muntenia. Aceștia au apreciat și conceptele de Zona Economică inclusiv oportunitatea de a participa la investiții prin platforma națională EFSI.

 

Biroul de presă al MT