Publicat: 7 Iunie, 2016 - 18:03
Share

18-19 mai 2016, Luxemburg Intrunirea Comitetului Sistemului Statistic European

A 29-a intalnire a Comitetului Sistemului Statistic European s-a desfasurat la Luxemburg, la mijlocul lunii mai. CSSE a fost informat de activitatile Eurostat cu privire la masurarea gradului de incredere in statisticile oficiale. Studiul de satisfactie a utilizatorilor este aplicat incepand din anul 2012, iar rata constant ridicata a raspunsurilor pozitive de-a lungul timpului, peste 94%, demonstreaza un semn foarte bun si incurajator de incredere a utilizatorilor in statisticile produse de Eurostat. Incepand cu acest an, la recomandarea ESGAB, in studiul de satisfactie a utilizatorilor,  Eurostat a decis sa solicite si argumentarea raspunsurilor pro sau contra. In acest fel, se incearca obtinerea mai multor clarificari, in special din partea celor aproximativ 3%, care tind sa nu aiba incredere in statisticile europene. Din partea INS, la intrunirea CSSE au participat domnul Tudorel Andrei, presedintele Institutului National de Statistica si doamna Daniela Stefanescu, director al Directiei de Afaceri Europene si Cooperare Internationala.
 
12 mai 2016 - Institutul National de Statistica
Vizita delegatiei Academiei de Studii Economice din Republica Moldova
    INS a avut onoarea de a primi o delegatie a Academiei de Studii Economice din Republica Moldova aflata in vizita la Academia de Studii Economice din Bucuresti. Cu aceasta ocazie, domnul Ion Partachi, profesor universitar, doctor in stiinte economice, seful catedrei Statistica si Previziuni Economice al ASEM, directorul Centrului de Cercetari Matematice, Statistice si Econometrice ne-a transmis cateva ganduri: Datorita  atitudinii foarte binevoitoare a colegilor din INS  in frunte cu domnul prof. dr. Tudorel Andrei am avut posibilitatea, eu si colegii catedrei noastre, sa participam si sa ne expunem lucrarile, care apoi au fost editate in Revista Romana de Statistica. De un real folos ne-au fost studiile in domeniul metodologiilor statistice europene, care au condus la  elaborarea de studii similare si la elaborarea unei teze de doctorat a domnului dr. Cara Oleg, conducatori fiind  prof. Ion Partachi impreuna cu fostul presedinte al INS, Vergil Voineagu.
Un deosebit interes au avut si au colegii din INS fata de o colaborare mai stransa cu cercetatorii din Republica Moldova, dovada la o amplificare a relatiilor cu ASEM, Biroul National de Statistica si alte institutii de invatamant si de cercetare din Republica Moldova. Doresc sa aduc calde multumiri si felicitari  tuturor membrilor INS pentru aportul excelent adus pe parcursul anilor pentru dezvoltarea si continuarea traditiilor de cercetare  statistica si economica.  Sper ca aceasta intalnire va impulsiona la o dezvoltare mai ampla a cercetarilor noastre de pe ambele maluri ale Prutului.

13 mai 2016 - Institutul National de Statistica
    In cadrul programului de vecinatate a Uniunii Eu­ropene pentru Moldova,  ex­pertul  Ion Partachi,  pro­fesor la Academia de Studii Economice din Republica Moldova si Daniela Stefanescu, director al Directiei de Afaceri Europene si Cooperare Internationala, discutand despre proiectul UE Imbunatatirea statisticii regionale in Republica Moldova.
 
30 mai 2016 - Institutul National de Statistica
Schimb de experienta cu profesori universitari malaezieni
    O delegatie formata din profesori de statistica, matematica si informatica a Universitatii Tehnologice Mara - Kedah din Malaezia, Facultatea de Matematica si Informatica s-a deplasat intr-un schimb de experienta la cateva universitati din Bucuresti si institute de cercetare din cadrul Academiei Romane.
Vizita a avut loc dupa ce colegii nostri, Nicoleta si Ciprian Alexandru-Caragea, profesori la Universitatea Ecologica din Bucuresti, au sustinut un curs la aceasta facultate la sfarsitul anului 2015.
Cu aceasta ocazie, echipa de profesori s-a deplasat si la INS, unde doamna Silvia Pisica, director general al Directiei de Demografie si Statistica Sociala a lansat idei de colaborare stiintifica privind estimarile anuale pe baze matematice, cu ajutorul soft-ului de analiza statistica R, pentru cercetarile statistice privind migratia, forta de munca si pentru recensamantul populatiei. De asemenea, s-a adus in discutie si identificarea modalitatilor de utilizare a surselor administrative.
La randul sau, domnul Ilie Dumitrescu, director de cabinet al Presedintelui INS, le-a vorbit invitatilor despre independenta statisticii, rolul INS in Sistemul Statistic European precum si procesul de modernizare a statisticii din Romania.
 
30 mai 2016 - Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice
    
Domnul Tudorel Andrei, Presedintele INS si domnul Valeriu Nicolae, secretar de stat din cadrul Ministerului Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice au avut o scurta intrevedere pe tema stabilirii unui memorandum intre cele doua institutii cu privire la consolidarea schimbului de date pe baza surselor administrative, precum si oportunitatea infiintarii birourilor de statistica conform Regulamentului (UE) 759/2015.
 
Interviu cu domnul Luca Mircea CHIRA, director executiv al Directiei Regionale de Statistica Bistrita-Nasaud
- In acest an, in Romania vor avea loc alegeri locale si alegeri parlamentare. Care este rolul statisticii oficiale in acest proces? Unde incep si unde se incheie sarcinile statisticianului?
    
- Statisticii oficiale, data fiind specializarea ei institutionala in colectarea de date, procesarea si transmiterea lor, i s-a incredintat si sarcina prelucrarii datelor generate de procesele electorale, astfel ca din 1990 incoace, INS si DTS se ocupa cu profesionalism de stabilirea rezultatelor alegerilor si realizarea statisticilor electorale. Spre cinstea lor, statisticienii s-au achitat de aceasta sarcina oarecum delicata de fiecare data, cu succes, desi, aproape niciodata nimeni nu a remarcat acest lucru. Pe de alta parte, incercarile de discreditare a prestatiei tehnice a statisticii oficiale si statisticienilor au esuat de fiecare data. Statisticienii sunt aceia care pregatesc infrastructura statistica, asigura implementarea ei si se ocupa tehnic de gestionarea datelor pana la stabilirea rezultatelor alegerilor de la nivelul unei sectii de votare pana la nivel national. Fara lipsa de modestie, as vrea sa spun ca fara implicarea statisticienilor de profesie, prelucrarea operativa a datelor la procesele electorale ar fi greu de imaginat. Si acest lucru ar trebui facut cunoscut.
- Din punctul de vedere al statisticii oficiale, exista diferente intre cele doua tipuri de alegeri? Care ar ar fi acestea?
- Din perspectiva statistica, fiecare proces electoral are specificul sau. Alegerile locale sunt insa cele mai complexe, avand in vedere volumul de date si caracterul local al candidaturilor pe fiecare circumscriptie organizata corespunzator fiecarui municipiu, oras, comuna. Evident ca e mai simplu la alegerile parlamentare, unde datele prelucrate nu sunt atat de diverse, desi au cam aceeasi masivitate, volum.
 
- Din experienta dumneavoastra, care ar fi principalele dificultati care s-ar putea ivi in desfasurarea acestei activitati? Si ce solutii vedeti dumneavoastra pentru remedierea acestor probleme?
- Din punctul meu de vedere, nu am niciun fel de dificultate in coordonarea activitatii statiei de calcul de pe langa biroul electoral de circumscriptie judeteana. De regula, dificultatile apar pe probleme formale, dar si de fond, avand in vedere ca lucram impreuna colective masive de specialisti: juristi, persoane din administratia publica, reprezentanti ai partidelor politice, etc. Importanta este respectarea legalitatii si stabilirea problemelor esentiale de rezolvat in fiecare etapa, sesizarea si sustinerea realizarii acestora. Dupa parerea mea, cred ca cea mai importanta problema este aceea a comunicarii si conlucrarii cu presedintele biroului electoral de circumscriptie judeteana si implicit cu loctiitorul acestuia. Daca exista aceasta comunicare si intelegere asupra calitatii directorului executiv al DTS ca sef al statiei de calcul al biroului electoral judetean asupra problemelor tehnice care trebuie rezolvate etapa cu etapa, atunci totul va merge bine. Daca nu, se pierde foarte mult timp pentru a raspunde la fel de fel de intrebari stupide „dar de ce? Iar timp pentru „opinii” si confruntari de pareri nu prea este, sarcinile fiind multe si complexe. Asadar, pe baza reglementarilor legale suplimentate de deciziile si precizarile operative ale Biroului Electoral Central, buna relatie de comunicare si conlucrare cu presedintele BEJ este esentiala. Subliniez ca statia de calcul si statisticienii constituie esalonul tehnic calificat al biroului electoral judetean si trebuie sa-si asume acest rol in integralitatea operatiunilor tehnice presupuse de colectarea si procesarea datelor.
 
- Colaborarea intre institutii este esentiala pentru buna desfasurare a procesului electoral. Cum colaboreaza Directia dumneavoastra, pe plan local, cu celelalte institutii implicate?
- Dupa cum se cunoaste, gestionarea proceselor electorale implica mai multe domenii institutionale ale administratiei publice centrale si respectiv locale. Dispozitiile ierarhice urmeaza de regula fluxul logic, de la nivelul central catre cel local pe fiecare domeniu. Dar, in cazul implicarii interinstitutionale, deciziile ierarhice trebuie ca atare interinstitutionalizate. Nu pot eu, de exemplu, sa vin in grupul tehnic de lucru constituit de institutia prefectului sau in BEJ sa prezint niste reglementari proprii fara ca acestea sa aiba girul ierarhic interinstitutional, respectiv al Comisiei Centrale si Grupului Central de Lucru sau Biroului Electoral Central. Colaborarea locala in contextul alegerilor in cazul nostru se rezuma pe implementarea masurilor tehnico-organizatorice impreuna cu institutia prefectului si cu administratiile locale respectiv primariile, cu compartimentele locale ale Autoritatii Electorale Permanente si respectiv Serviciul de Telecomunicatii Speciale.
Pot spune ca in cazul nostru nu avem probleme de colaborare pe plan local. Aceasta se datoreaza experientei noastre in gestionarea cu succes a proceselor electorale. Ce inseamna gestionarea cu succes a proceselor electorale? In primul rand, asigurarea preluarii si procesarii fara probleme a datelor astfel ca reprezentantii birourilor electorale de circumscriptie locale sa nu fie nevoiti sa stea in asteptare ore in sir, epuizati. Apoi, dupa finalizarea preluarii, procesarii si transmisiei datelor catre BEC si validarea operativa a rezultatelor, disponibilizarea imediata catre opinia publica prin mass media. Acestor deziderate le-am raspuns cu succes de fiecare data, sperand ca nu ne vom dezminti nici acum.
 

5 mai 2016 – Utilizarea informatiilor statistice publicate online
    Directia de diseminare date statistice a sustinut seminarul intitulat Utilizarea informatiilor statistice publicate online. Cu aceasta ocazie, la sediul INS au participat utilizatori si reprezentanti ai ministerelor si institutiilor centrale dar si cateva institutii din Gorj, Calarasi si Giurgiu. Prezentarile au vizat bazele de date statistice, metadatele, portalul e-Demos precum si accesul la microdate prin prisma Regulamentului CE 557/2013 precum si a Ghidului de aplicare a Regulamentului 557/2013.
 
Noutati
21 iunie 2016 - INS, Sala Albastra

Va avea loc masa rotunda cu tema “Participarea la educatia preuniversitara”. Evenimentul realizat de INS impreuna cu Institutul de Stiinte ale Educatiei si cu Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar isi propune sa aduca in discutie cateva probleme de actualitate din sistemul de invatamant primar si cel liceal.