Publicat: 10 Octombrie, 2012 - 19:03
40% dintre angajații români sunt expuși la fumul de țigară cel puțin ocazional

Campania paneuropeană anti-fumat „Ex-fumătorii sunt de neoprit” susține și încurajează demersurile companiilor de a promova o viață fără tutun pentru angajații lor.

Peste un sfert dintre cetățenii Uniunii Europene sunt expuși la fumul de țigară la locul de muncă cel puțin ocazional. Dintre cele 27 de țări membre ale Uniunii Europene, România se află pe ultimul loc ca procent al celor care au declarat că nu au fost expuși niciodată sau aproape niciodată la fumul de țigară la locul de muncă (38%). 40% dintre români au declarat că sunt expuși ocazional la fumul de tutun, în vreme ce 8% au declarat că sunt expuși mai mult de cinci ore în fiecare zi .

De aceea, campania paneuropeană anti-fumat a Comisiei Europene, „Ex-fumătorii sunt de neoprit” (www.exsmokers.eu), are ca obiectiv reducerea incidenței fumatului în întreaga Europă. O direcție-cheie în acest demers este încurajarea cât mai multor companii să se implice direct în acest efort, oferind sprijin şi instrumente specifice angajaților, pentru ca aceștia să devină ex-fumători și, astfel, de neoprit.
În cadrul campaniei „Ex-fumătorii sunt de neoprit”, lansată anul trecut, Comisia Europeană susține angajatorii din toate țările membre UE să participe activ la acest efort colectiv anti-fumat, punându-le la dispoziţie  numeroase resurse: postere, pliante, banner-e online, mesaje video și, în special, iCoach – instrumentul online, gratuit, pentru renunțarea la fumat. iCoach este disponibil în 23 de limbi europene şi poate fi accesat la adresa exsmokers.eu sau descărcat ca aplicație pentru telefoanele mobile.

„Eu însumi am renunţat la fumat acum câţiva ani”, a declarat Comisarul John Dalli. „Ştiu cât de greu poate fi. Cred cu tărie că prin această iniţiativă şi prin instrumentele puse la dispoziţie vom reuşi să schimbăm în bine vieţile oamenilor şi să-i ajutăm să devină de ‘neoprit’”.

SEWS-România Deva, producător de cablaje electrice pentru autoturisme, este una dintre companiile care au răspuns invitației de a se alătura inițiativei anti-fumat a Comisiei Europene. Compania a derulat, în perioada 17-21 septembrie 2012, o săptămână dedicată promovării beneficiilor unei vieți fără tutun la job, dar şi în afara lui. Celor aproximativ 4.000 de angajați de la fabrica din Deva a companiei și de la punctele de lucru Brad, Hațeg și Doran le-au fost reamintite astfel efectele pozitive pe care le are renunțarea la fumat asupra vieții personale și profesionale. Campania de informare internă organizată de SEWS a fost realizată în linie cu abordarea unică pe care o promovează programul „Ex-fumătorii sunt de neoprit”, axată pe beneficiile de a fi ex-fumător.

„Scopul campaniei a fost acela de a pune la dispoziția colegilor fumători informații și instrumente care să-i facă să se gândească mai profund la avantajele pe care le-ar putea avea renunțând  la fumat. Pentru că această campanie este altfel, tocmai prin modul de abordare a acestui subiect: nu vorbește despre cât de rău îți face fumatul, ci doar despre ce beneficii ai dacă te lași de fumat”, a declarat Laura Duma, HR Manager la SEWS-România Deva.
Angajaţii SEWS au putut citi informaţii despre programul „Ex-fumătorii sunt de neoprit”, interviuri despre colegi ex-fumători, statistici și informații de la cabinetul medical al întreprinderii, într-un număr al ziarului intern dedicat exclusiv campaniei. De asemenea, în fabrici au fost afișate posterele campaniei, s-au difuzat mesaje audio și video, precum și un mesaj cu scop de informare, transmis pe e-mail angajaților. Mai mult, a fost pus la dispoziția angajaților un laptop conectat la platforma „Ex-fumătorii sunt de neoprit”,  în vederea înregistrării pe iCoach, și au fost distribuite materiale de informare și promoționale – pliante, carduri, mingi anti-stres, bomboane mentolate – angajaților care fumau la intrarea în schimburi sau în pauze.

„A fost plăcut să vedem foști fumători care au fost entuziasmați de proiect; au vrut să ajute și să împărtășească și colegilor din experiența lor de a deveni foști fumători. Ei au fost voluntarii acestui proiect, unii au ajutat la distribuirea materialelor promoționale, alții au împărtăşit povestea lor despre cum au devenit ex-fumători. A fost o mare surpriză ca unii dintre colegii fumători să spună că acum, după această campanie, au mai mult curaj să se lase de fumat. Aș spune că acest proiect a fost un succes pentru că și cei mai împătimiți fumători au luat în calcul posibilitatea de a renunța”, a declarat Laura Duma, HR Manager la SEWS-România Deva.
Despre campania „Ex-fumătorii sunt de neoprit”
28% dintre europeni sunt fumători, iar fumatul continuă să fie cea mai mare cauză de deces ce poate fi prevenită din Uniunea Europeană. 21% dintre fumători au încercat să renunțe la fumat în ultimele 12 luni. (Eurobarometrul Special 385, Atitudinea europenilor față de fumat, mai 2012)

Campania paneuropeană „Ex-fumătorii sunt de neoprit” (2011-2013) are ca obiectiv încurajarea locuitorilor de pe continentul European să renunțe la fumat. Abordarea campaniei mută accentul de pe riscurile fumatului pe efectele benefice ale renunțării la acest obicei, punând în lumină realizările ex-fumătorilor și oferind sfaturi practice pentru a renunța.
Această iniţiativă a Comisiei Europene se adresează în principal celor 28 de milioane de fumători din UE cu vârste între 25 şi 34 de ani şi are la bază instrumentul consacrat iCoach, o platformă digitală inovatoare pentru sănătate.

Motorul campaniei „Ex-fumătorii sunt de neoprit”, iCoach, este o platformă digitală de consiliere pe probleme de sănătate ce ajută fumătorii să renunțe în ritmul lor, fie imediat, fie în viitorul apropiat. Fumătorii din toate ţările Uniunii Europene au acces gratuit la iCoach în cele 23 de limbi oficiale şi analizează obiceiurile fiecărui fumător, oferind sfaturi zilnice, personalizate.