Publicat: 13 Martie, 2017 - 00:24

Corina Ozon, timişoreancă devenită bucureşteancă, este (a fost?) un foarte bun reporter, o cunosc de mai bine de douăzeci de ani, pe când puneam bazele unui jurnal de televiziune care avea să obţină ani la rând succese de public şi în breaslă. Ştie să observe şi ştie să reţină. După vreo zece ani petrecuţi în presă, a trecut în PR şi comunicare. Ambiţioasă şi tenace, a urmat un foarte cunoscut curs francez de perfecţionare. Şi-a deschis în urmă cu câţiva ani, ca mulţi alţii din generaţia ei, un blog, foarte căutat. În 2015 a mai sărit o treaptă şi a ieşit pe piaţă cu un roman – „Zilele amanţilor”, apărut la Editura Herg Benet, una dintre puţinele care are o politică extraordinară de promovare a autorilor ei. Romanul s-a vândut şi s-a făcut cunoscut şi pentru subiectul lui – amantlâcurile, la ordinea zilei – şi pentru felul în care este scris – o dezinhibare totală, cuvintele aşa-zis deocheate, eliminate de regulă din literatură (futut, pulă, pizdă), se lăfăie pe toate paginile, chiar şi când nu e deloc nevoie. E, de altfel, una dintre caracteristicile multora din grupul de la Herg Benet, cu scrieri al căror principal obiectiv este să şocheze. Au urmat alte două romane – Nopțile amanților și Amanți 3.0 – formând o trilogie cu primul. Subiectul primului volum doar se multiplica.

A urmat un volum cu zece povestiri despre tabuurile din societate și un nou roman, cel de față, Tentații. M-am apropiat cu reticență de el, bănuind, greșit, aceeași materie care mă determinase să spun că mă aflu în fața unui perpetuum mobile, care nu poate exista în literatură. Surpriza a fost mare, romanul e altceva decât precedentele și categoric e cea mai bună carte scrisă până acum de Corina Ozon.

E o poveste, o spune chiar autoarea, despre visuri și dorințe neîmplinite, o carte a generației 35+, care poate fi citită de fapt de oricine. Eroina e o femeie în toată firea, căsătorită și cu doi copii mari, prinsă în rutină, fără experiență de vreun fel, oricum nu experiență erotică, o femeie care începe să-și descopere propria sexualitate, are fantezii și apoi întâlniri dezastruoase cu bărbați reali, pe scurt o nefericită, chiar dacă se ferește să se considere astfel. Ca și celebra actriță, după prenumele căreia a fost botezată, un simbol al generației postbelice. ”Marylin a fost frumoasă și a suferit mult”, spune eroina care o amintește la tot pasul pe actriță. Sau: ”Marylin e pentru orice femeie o proiecție a ceea ce nu a putut să fie și nu va fi vreodată.”; ”Marylin era o stare de spirit”.  (Coperta chiar reiterează celebra scenă deasupra gurii de metrou, din filmul Șapte ani de căsnicie. Mai mult, la un moment dat, pe malul unui lac, un curent de aer produce o scenă identică, îi ridică rochia semănând izbitor cu a actriței). O carte despre nevoia de a iubi și despre cât de greu este s-o mai faci, dacă n-o faci la timp.

Corina Ozon o spune și mai franc într-un interviu: ”În Tentații, e vorba și despre setările pe care ni le-a impus educația, prejudecățile ce ni s-au inoculat de mici, de către părinți, care au fost și ei așa învățați. Ne-am trezit într-o lume în care aceste concepte nu coincid cu realitatea. Curajul de a face alegeri ține strict de educație și de caracter. Apoi mai este vorba și de vârstă, cu cât înaintezi în vârstă, cu atât e mai greu să te rupi de vechiul mediu și să o iei de la început. Deși schimbările în viață ar trebui să fie o provocare și o resuscitare. O revalidare a faptului că ești viu. Însă rațiunea, confortul primează de cele mai multe ori. Aa, și să nu uităm de gura lumii... Cred că energia de a duce vieți paralele este egală cu cea din momentul ruperii. Diferența stă în durată.”

În mod cert, cititoarele mai ales se regăsesc în eroina acestui roman mai mult decât în precedentele. Corina Ozon e o scriitoare care are deja succes. Unii au scris chiar că se poate vorbi de ”un fenomen Corina Ozon”, pe de o parte pentru ritmul uluitor în care scrie și publică, pe de altă parte pentru dezinhibarea și sinceritatea scrisului ei.

 

 

Corina Ozon – Tentații. Editura Herg Benet. 234 pag.

 

Topic: 

Format: