Publicat: 5 Iulie, 2012 - 13:59

În primul semestru din 2012 au fost livraţi aproximativ 55.000 mp de spaţii comerciale, prin deschiderea proiectului Palas Mall din Iaşi. Astfel, stocul de spaţii moderne de retail a crescut cu 2% în prima jumătate a anului, România depăşind 2.650.000 mp de spaţii de retail modern în această perioadă, anunţă Raportul despre piaţa spaţiilor comerciale din România în S1 2012 al CBRE România. În intervalul analizat, Capitala a continuat să fie cea mai atractivă piaţă pentru comercianţii care au dorit să se extindă. Volumul spaţiilor comerciale aflate în construcţie în România cu termen de finalizare în 2012 este de peste 140.000 metri pătraţi, arată Raportul CBRE.

„Stocul de spaţii moderne de retail din ţara noastră a înregistrat o creştere uşoară în primul semestru al acestui an, prin deschiderea unui singur proiect, şi anume Palas Mall. Însă, până la sfârşitul anului se aşteaptă a fi finalizate o serie de centre comerciale, atât în Capitală, cât şi în alte oraşe precum Constanţa, Slobozia, Ploieşti, Bacău şi Botoşani. Acest lucru demonstrează că interesul dezvoltatorilor nu este direcţionat numai către Bucureşti şi că există potenţial de creştere la nivelul întregii ţări”, a declarat Luiza Moraru, Head of Retail Department CBRE România. „Anul acesta o tendinţă tot mai accentuată a retailului din România este preferinţa pentru spaţiile comerciale de proximitate, un exemplu în acest sens fiind  franciza <<La Doi Paşi>> introdusă de Metro Group. Operatorii de supermarketuri şi cei tip discount rămân cei mai activi, iar extinderea rapidă a unora dintre cei mai mari retaileri internaţionali, grupurile Inditex şi H&M, în România confirmă potenţialul pieţei locale şi aduce un plus de încredere pentru alţi investitori”, a adăugat Luiza Moraru.

Stocul de spaţii comerciale din Bucureşti s-a menţinut la acelaşi nivel cu cel din semestrul anterior, de aproximativ 510.000 mp suprafaţă închiriabilă şi peste 260.000 mp de parcuri comerciale. Deşi în Capitală nu au fost inaugurate dezvoltări noi în această perioadă, se aşteaptă ca până la sfârşitul anului să fie finalizate trei centre comerciale aflate în construcţie: Crângaşi Shopping Center, InterCora Mihai Bravu şi Cora Rahova. De asemenea, există un proiect important planificat pentru deschidere în 2013 -  Promenada Mall. Deşi stocul total de retail din Bucureşti (770.000 mp) nu a suferit nicio schimbare în primele şase luni din 2012, acesta rămâne comparabil cu cel al capitalelor din Europa Centrală şi de Est, precum Praga (890.000 mp) sau Budapesta (930.000 mp). La nivel regional aceeaşi ordine se păstrează şi în ceea ce priveşte spaţiul modern de retail raportat la 1.000 de locuitori: Bucureşti (400), Praga (530) şi Budapesta (540).

Suprafaţa proiectelor de retail aflate în construcţie în întreaga ţară depăşeşte 230.000 mp. Până la sfârşitul anului 2013, când aceste proiecte vor fi livrate, stocul total din Bucureşti va creşte la aproximativ 850.000 mp, iar în afara Capitalei acesta se va majora cu 8%, ajungând la peste 2.000.000 mp. În provincie, proiectele planificate pentru deschidere în 2012 sunt Cora Bacău şi Ploieşti Shopping City, iar în 2013 este aşteptată inaugurarea centrelor comerciale Corall Constanţa şi Cora Slobozia.

În perioada analizată, Capitala a prezentat cel mai mare interes pentru comercianţii care au dorit să se extindă, iar operatorii de supermarketuri şi cei de tip discount au fost în continuare cei mai activi.

Cererea ridicată pentru spaţii comerciale de proximitate în cadrul zonelor rezidenţiale supraaglomerate şi interesul manifestat de antreprenorii locali a dus la lansarea francizei „La Doi Paşi”, de către Metro Group. De asemenea, s-a menţinut ritmul alert de expansiune al Mega Image şi Lidl, ale căror reţele depăşesc în ţară 140 de unităţi fiecare, dar şi al operatorului de discount Profi, care a ajuns la peste 120 de magazine în întreaga ţară. Reţeaua de fast food Subway reprezintă cea mai nouă intrare pe piaţa românească, fiind deja prezentă în Bucureşti, Cluj – Napoca şi Iaşi. Cele două mari grupuri competitioare Inditex şi H&M s-au extins rapid de la intrarea în România; Grupul Inditex va depăşi 90 de magazine în ţară până la sfârşitul lui 2012, în timp ce H&M a inaugurat cel de-al 15 lea magazin în Suceava. De asemenea, Capitala a rămas cea mai profitabilă piaţă pentru retailerii de lux în prima jumătate a anului. Mărci precum Madison sau Victoria 46 şi-au relocat magazinele în scopul extinderii suprafeţei de vânzare, iar Escada şi Burberry au ales galeriile comerciale din cadrul hotelurilor de 5 stele.

Chiria prime şi yieldul prime au rămas la nivelul din T3 2011, şi anume 70 euro/mp/lună pentru spaţiile comerciale stradale şi 50 euro/mp/lună pentru spaţii situate în centrele comerciale. Yieldul prime în Bucureşti atât pentru centre comerciale (8,75%), cât şi pentru retailul stradal (10,25%) se situează la cele mai înalte cote în rândul capitalelor ţărilor din Europa Centrală şi de Est. Spre exemplu, yieldul prime pentru centre comerciale în Varşovia este de 6%, iar pentru retailul stradal este de 6,25%

CBRE Group, Inc. (NYSE:CBG), o companie listată la S&P 500, cu sediul central în Los Angeles, este cea mai mare firmă de servicii comerciale imobiliare din lume (raportat la încasările din 2010). Compania are aproximativ 31.000 de angajaţi (excluzând afiliaţii) şi deserveşte proprietarii de active imobiliare, investitorii şi chiriaşii prin intermendiul celor peste 300 de birouri din întreaga lume (excluzând afiliaţii). CBRE oferă consultanţă strategică şi executorie pentru vânzarea sau închirierea proprietăţilor, servicii corporatiste, managementul proiectelor, proprietăţilor şi altor facilităţi, consultanţă în materie de credite ipotecare, estimare şi evaluare, planuri de dezvoltare, managementul investiţiei, precum şi cercetare şi consultanţă.