24 ianuarie 2022

Conectarea tinerilor la mediul profesional

Distribuie pe rețelele tale sociale:

Lucrătorii de tineret & organizaţiile de/pentru tineret au un rol cheie în conectarea tinerilor la mediul profesional

Consiliul Tineretului din România a organizat în perioada septembrie 2020 – aprilie 2021 proiectul Quality Employment for YOUth after COVID-19 care a avut ca temă principală angajabilitatea, iar în cadrul acestuia s-au desfăşurat activităţi ca traininguri, sesiuni de diseminare, şedinţe de mentorat şi târguri de oportunităţi.

Proiectul s-a desfăşurat în parteneriat cu Consiliul Naţional al Tineretului din Moldova şi a fost finanţat de German Marshall Fund – Black Sea Trust for Regional Cooperation, prin fondurile de urgenţă alocate COVID-19.

Prima etapă a proiectului
Finalul lunii septembrie a adus cu sine perioada înscrierilor în cadrul proiectului unde am căutat acei tineri care şi-au dorit să facă o schimbare în comunităţile din care fac parte şi desigur să se dezvolte. Am recrutat şi format 33 de tineri din România şi Republica Moldova care au deprins abilităţi şi organizat evenimente pentru tinerii din: Prahova, Vaslui, Chişinău, Bucureşti, Anenii Noi, Floreşti, Criuleni, Iaşi, Galaţi, Arad, Făleşti, Ungheni, Sibiu, Vâlcea, Ialomiţa, Baia Mare, Cluj, Neamţ, Suceava, Giurgiu.

A doua etapă a proiectului
După perioada de recrutare şi selecţie a participanţilor a urmat perioada sesiunilor de formare unde ne-am bucurat să avem traineri specializaţi în domeniile lor şi care au susţinut ateliere pe teme ca:

– Drepturile tinerilor în calitate de angajaţi;
– Consilierea tinerilor în carieră;
– Rezilienţă emoţională;
– Job hunting;
– Comunicarea în era post-covid;
– Digital tools.

Pe parcursul acestei etape, participanţii proiectului au susţinut sesiuni de diseminare fizice şi online unde au împărtăşit mai departe informaţiile pe care le-au primit anterior. Acestea au avut ca scop informarea tinerilor din comunităţile participanţilor.

Totodată, participanţii au cunoscut reprezentanţi de la diverse companii din România care au susţinut şedinţe de mentorat, răspunzându-le participanţilor din cadrul proiectului la întrebări despre carieră, recrutare, piaţa muncii, dezvoltare, leadership şi altele. În cadrul acestor şedinţe ne-am întâlnit cu Durex.ro, Recomedica, Addway, Starbucks România.

A treia etapă a proiectului
În cadrul ultimei etape a proiectului, am organizat 2 târguri naţionale de oportunităţi, în România şi Republica Moldova, însă, totodată, participanţii au organizat târguri de oportunităţi şi la nivel local.

La cele 2 evenimente naţionale au fost prezente: German Marshall Fund – Black Sea Trust, Banca Comercială Română, R&M Audit, QS Quacquarelli Symonds, Institutul de Studii Financiare, UNSICAR, GrECo, PickTwo, OGDESIGN, EFdeN, Europuls, Smartlink, Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării, Midnight Works, IMAS, KAUFLAND, ANOFM, Inspectoratul General de Poliţie, Xiaomi Store, ALO Corporate, Bismobil Kitchen, Magenta Consulting, Evoluţie Autoservice, Viorica Cosmetics şi DATARIO. Aceste companii, instituţii, iniţiativele şi tink tank-uri au susţinut ateliere specifice domeniului lor, le-au făcut o prezentare amănunţită a ceea ce fac şi au prezentat ofertele sau oportunităţile lor.

Totodată, în această etapă finală a proiectului au reieşit şi alte 2 rezultate: Ghid pentru TINErii în căutarea unui loc de muncă şi platforma online Quality Employment for Youth. În ambele se regăsesc informaţii utile pentru toţi tinerii în căutarea unui loc de muncă, structura şi tendinţele pieţei muncii în raport cu tinerii, unde şi cum să cauţi un loc de muncă, sfaturi pentru realizarea CV-ului şi a scrisorii de intenţie/ motivaţie, sfaturi pentru pregătirea şi prezentarea la interviu, abilităţi personale şi profesionale căutate de angajatori, mecanisme şi forme de protecţie împotriva abuzului în procesul de angajare, contractul individual de muncă şi garanţiile în câmpul muncii şi resurse de specialitate.

446 de tineri la care au ajuns informaţii despre angajabilitate, 30 de formatori pregătiţi, 30 de companii/ institutii/ ONGT-uri implicate, 10 sesiuni de informare, peste 50 de sesiuni de diseminare informaţii au culminat cu Masa Rotundă a Quality Employment for YOUth after COVID-19, unde i-am avut invitaţi pe Oltean Csongor, Secretar de Stat la Ministerul Tineretului şi Sportului, Anna Gherganova, şef Direcţie Politici ocupaţionale şi de reglementare a migraţiei la Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale al Republicii Moldova, Corina Scarlat, Purtător de cuvânt Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă RO, Valentina Lungu, Director Adjunct Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă MD şi Filip Havarneanu, membru al Comisiei pentru tineret şi sport din Camera Deputaţilor din România.

Tinerii implicaţi în proiect au găsit următoarele domenii ca fiind de interes: antreprenoriat, sănătate, comunicare, medicină veterinară, drept, IT, financiar, turism, ştiinţe politice, organizare de evenimente, neguvernamental, management, resurse umane, arhitectură, psihologie, design, educaţie şi marketing.

Consiliul Tineretului din România (CTR) şi-a propus, prin acest proiect, ca lucrătorii de tineret şi organizaţiile de/ pentru tineret să conecteze în mod direct tinerii la mediul profesional, în contextul în care România, prin derularea Programului Garanţia pentru Tineret, din exerciţiul bugetar 2014-2020, a fost pe ultimul loc în ceea ce priveşte rata de absorbţie a fondurilor, sub 5% din fondurile alocate. Programul trebuia să asigure pentru toţi tinerii cu vârsta mai mică de 25 de ani, care îşi pierd locul de muncă sau care nu găsesc un loc de muncă după terminarea studiilor, o ofertă de angajare de calitate. Alte opţiuni erau o soluţie de continuare a studiilor, intrarea în ucenicie sau într-un stagiu de practică. Totul trebuia să se întâmple în doar 4 luni de la înregistrarea tânărului beneficiar la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă sau la centrele de garanţii pentru tineret.

Am dorit să tragem un semnal de alarmă prin acest proiect că neincluderea organizaţiilor de/pentru tineret în rolul de parteneri eligibili şi egali în acest proces, a reprezentat o greşeală pe care generaţia tânără care a trecut prin pandemia COVID-19 nu o mai poate repeta. Astfel, vrem să atragem atenţia că lucrătorii de tineret, organizaţiile de/pentru tineret joacă un rol cheie în conectarea tinerilor la mediul profesional.

*** CTR reprezintă principalul partener neguvernamental pe probleme de tineret în raport cu autorităţile şi instituţiile publice centrale abilitate în domeniul politicilor pentru tineret. Scopul Consiliului Tineretului din România este de a acţiona pentru apărarea şi promovarea drepturilor tinerilor români din ţară şi din străinătate, precum şi în vederea creşterii participării active a acestora la viaţa comunităţilor din care fac parte. CTR sprijină şi susţine interesele comune ale membrilor săi la nivel local, regional, naţional, european şi internaţional.

CTR şi-a asumat misiunea de a asigura prezenţa unei voci puternice a tinerilor în plan instituţional şi public în procesul de dezvoltare a politicilor publice care vizează tinerii şi care pot avea un impact semnificativ asupra tinerilor, inclusiv în domenii care vizează ocuparea, educaţia, sănătatea, participarea civică şi politică şi voluntariatul.

În prezent, CTR reuneşte 22 de structuri federative, cu o reţea de peste 500 de organizaţii de şi pentru tineret din ţară, fiind singura structură din România afiliată la Forumul European pentru Tineret (European Youth Forum) şi Organizaţia Mondială pentru Tineret (World Assembly of Youth).