Publicat: 2 Septembrie, 2012 - 12:32
Share

Timp de o lună, MasterCard şi Conso au derulat un concurs educaţional, pentru a testa cunoştinţele financiare ale cititorilor portalului. Participanţii au fost invitaţi să răspundă la 20 de întrebări care au vizat în principal cardurile bancare, utilizarea acestora în mediul online, cât şi termeni care se folosesc în mod frecvent, precum perioada de graţie, limita de credit sau descoperitul de cont.

Concursul, parte a programului educaţional EduCard, lansat de MasterCard la sfârşitul anului 2009, este deja la a doua ediţie şi se adresează tuturor celor care vor să înveţe sau să îşi testeze noţiunile financiare de bază.

„Evoluţia unei pieţe bancare sănătoase se recunoaşte după nivelul de educaţie financiară al populaţiei, iar în România, de trei ani încoace, segmentul plăţilor cu cardul la comercianţii din mediul real şi virtual înregistrează un progres constant, atât din punct de vedere al numărului de tranzacţii, cât şi al retelei de acceptare”, spune Cosmin Vladimirescu, Country Manager România şi Moldova, MasterCard Europe. „Rezultatele concursului realizat pe Conso.ro ne arată că şi iniţiativele noastre în domeniul educării utilizatorilor de servicii financiare, care din 2009 au fost asimilate programului EduCard, au avut efect.”

Conform rezultatelor concursului, peste 80% dintre cititorii Conso sunt familiarizaţi cu noţiunile care stau la baza tuturor operaţiunilor/deciziilor financiare legate de carduri – ce presupune perioada de graţie, ce reprezintă limita de credit, în funcţie de ce se calculează descoperitul de cont, câte carduri de credit poate deţine un client sau pentru ce este destinat, în primul şi în primul rând, un card de credit.

„Cei trei ani de recesiune financiară au constituit pentru mulţi români un imbold pentru a căuta surse de informare, pentru a-şi administra mai bine banii şi, mai ales, pentru a alege produse care să se plieze pe stilul de viaţă şi nevoile acestora. De aceea, în momentul de faţă avem consumatori de servicii financiare mult mai informaţi şi responsabili decât în urmă cu cinci ani”, continuă Cosmin Vladimirescu.

Comerţul electronic este unul dintre punctele de interes pentru cititorii Conso. Aşa cum se observă şi din concurs, comportamentul utilizatorilor de carduri s-a schimbat - 94% dintre respondenţi ştiu care este principalul element de securitate pentru cumpărăturile cu cardul pe internet şi cum îşi pot activa cardul în sistemul 3D Secure – direct pe site-ul băncii emitente sau pe cel al comerciantului, prin ADS (Activation during Shopping). În plus, 86% dintre respondenţi sunt la curent cu ceea ce presupun tentativele de phishing.

Conform rezultatelor, peste 85% dintre cei care au răspuns ştiu care este mecanismul de funcţionare a cardurilor contactless, co-branded sau prepaid. Acest lucru se datorează faptului că, în ultima perioadă, românii şi-au dorit să deţină un card bancar, care pe lângă funcţionalitatea de bază – aceea de utilizare pentru plăţi la comercianţi sau retrageri de numerar de la ATM – să le aducă şi beneficii. Chiar dacă, în anii trecuţi, cererea cea mai mare era pentru carduri standard de debit, pe măsură ce nivelul de educaţie a început să crească, portofoliile băncilor au început să includă şi produse de nişă care vin la pachet cu programe de recompense, asigurări de călătorie sau tehnologii menite să facă viaţa mai uşoară.

Pe de altă parte, participanţii la concurs au demonstrat că sunt informaţi şi ştiu cum să folosească un card de credit. Rezultatele arată că peste 80% dintre cititorii Conso utilizează în mod documentat acest produs financiar – ştiu ce înseamnă o limită de credit şi cunosc beneficiile produsului, de exemplu perioada de graţie. În plus, aproape toţi respondenţii (în proporţie de 98%) ştiu cum trebuie să procedeze dacă îşi pierd sau le este furat cardul.

Concursul a fost realizat de către MasterCard, pe portalul financiar Conso.ro, în perioada iulie-august 2012, şi a avut peste 800 de participanţi.