21 octombrie 2021

Cristian Paul Ichim: Numărul accidentelor rutiere fatale din România în anul 2019 a ajuns la 96 de cazuri raportate la un milion de locuitori

Distribuie pe rețelele tale sociale:

„Viaţa are prioritate”

România este ţara cu cele mai multe accidente grave pe cap de locuitor din Uniunea Europeană. Numărul accidentelor rutiere fatale din România în anul 2019 a ajuns la 96 de cazuri raportate la un milion de locuitori, ceea ce reprezintă aproape dublul mediei UE (51 cazuri) şi situează România pe primul loc în Europa. Printre cauzele accidentelor rutiere se numără şi: depăşirea vitezei regulamentare, lipsa centurii de siguranţă, neacordarea priorităţii la trecerea de pietoni, etc.

De ani de zile asistăm la nenumărate accident cu victime care ar fi putut fi prevenite. Sunt sute de familii distruse şi în suferinţă din cauza unor decizii arbitrare şi impulsive. Pentru că stă în puterea noastră să schimbăm această situaţie, eu am depus săptămâna trecută un proiect de lege privind reglementarea utilizării sistemului video de monitorizare a traficului rutier şi constatare automată a abaterilor rutiere pe drumurile publice. În elaborarea acestui proiect m-am consultat cu specialişti din Ministerul de Interne, Ministerul Transporturilor, experţi în siguranţă rutieră, lucrători ai MAI, dar mai ales m-am consultat cu cetăţenii.

Sistemul colectează informaţii din trafic prin intermediul echipamentelor montate pe infrastructura rutieră şi poate să detectează abaterile şoferilor precum: circulă cu viteză peste limita legală; nu respectă prevederile privind trecerea la nivel cu calea ferată; nu respectă culoarea semaforului; nu acordă prioritate pietonilor; nu au ITP valabil; nu poartă centura de siguranţă; nu folosesc luminile de întâlnire sau depăşesc masa maximă admisă. Şoferii care nu vor respecta regulile vor fi înştiinţaţi direct cu privire la eventualele încălcări ale legii şi li se va transmite amenda direct la domiciliu.

Aceste sistemele video vor fi amplasate, cu prioritate, pe drumurile cu o rată mare a accidentelor rutiere conform hărţii cu „punctele negre” existente la nivelul Ministerului Afacerilor Interne. Indicatoarele de avertizare a prezenţei dispozitivului de detecţie se instalează înaintea locului dispunerii dispozitivului de detecţie, la o distanţă de maximum 50 m în localităţi, între 100 m şi 250 m în afara localităţilor, respectiv între 500 m şi 1.000 m pe autostrăzi şi drumuri expres.

Datorită unui astfel de sistem care există în statele europene, numărul accidentelor rutiere şi rata mortalităţii în urma acestora au scăzut considerabil. Implementarea lui s-a dovedit a fi benefică atât din punct de vedere al siguranţei circulaţiei, cât şi al protejării mediului înconjurător.

Am lucrat la acest proiect legislativ pentru că sunt conştient de câte vieţi ar putea salva acest sistem odată ce va deveni funcţional. Aş accentua mai mult caracterul de prevenţie al acestui proiect legislativ şi aş sublinia importanţa adoptării măsurilor care converg către o mai bună siguranţă rutieră. Acest proiect legislativ înseamnă: prevenţie, informare, siguranţă şi respectarea regulilor de circulaţie.

Deputat USR PLUS Bacău
Cristian Paul Ichim