5 octombrie 2022

Cuba semnează acordul pentru colaborare în cadrul proiectului chinezesc al  Noului Drum al Mătăsii 

Drumul Matasii
Distribuie pe rețelele tale sociale:
Cuba și China au semnat un plan de cooperare pentru a promova proiectele de construcție în cadrul controversatului program de infrastructură de peste mări al Beijingului, Inițiativa Belt and Road (BRI, cunoscut și că „noul drum al Mătăsii”), care a pus multe țări participante în situația de a avea datorii mari.
Ambasada Chinei în Cuba a anunțat semnarea  acordului de către partea cubaneză, pe site-ul său, pe 26 decembrie, spunând că acordul a fost încheiat cu două zile mai devreme de He Lifeng, șeful celei mai mari agenții de planificare economică a Chinei, Comisia Națională pentru Dezvoltare și Reformă, și viceprim-ministrul cubanez Ricardo Cabrisas.
Acordul a implementat un memorandum de înțelegere semnat de cele două națiuni în 2018, când Cuba a fost de acord să devină o națiune participantă la BRI.
Conform acordului, cele două națiuni și-au propus să lucreze împreună la proiecte în mai multe sectoare cheie, inclusiv comunicații, educație, sănătate și biotehnologie, știință și tehnologie și turism.
Ambasada Chinei a mai precizat că a fost propus un calendar și o foaie de parcurs pentru implementarea proiectelor, fără a oferi alte detalii.
China a lansat BRI în 2013 într-un efort de a construi rețele comerciale terestre și maritime centrate pe Beijing prin finanțarea proiectelor de infrastructură în Asia de Sud-Est, Africa, Europa și America Latină. În ultimii ani, criticii au denunțat Beijingul pentru că folosește „diplomația capcanei datoriilor” pentru a atrage țările în inițiativa sa.
Multe țări au cedat părți din suveranitatea lor după ce nu au reușit să plătească datoriile chineze. De exemplu, China Merchants Port Holdings administrează acum portul Hambantota din Sri Lanka, pe o perioadă de… 99 de ani, după ce țara din Asia de Sud și-a transformat împrumuturile datorate de 1,4 miliarde de dolari în capitaluri proprii în 2017. Folosirea portului a permis Beijingului să câștige un punct cheie în Oceanul Indian.
Regimul chinez a căutat, de asemenea, să colaboreze cu țări bogate în resurse naturale, cum ar fi, participanții africani în cadrul BRI, cum ar fi țări ca Ghana și Zambia, pentru a obține acces la aceste materii prime pentru a stimula economia chineză.
Se pare că China are ochii ațintiți asupra resurselor naturale ale Cubei, așa cum a declarat un cercetător chinez pentru publicația apropiata de Stat, China Global Times, pe 26 decembrie că acordul BRI a fost bun, deoarece China și Cuba „au o complementaritate economică puternică”.
Cercetătorul citat de publicație semnalează că „Cuba este bogată în resurse minerale și petroliere și este o sursă majoră de minereu de nichel pentru China”. Cuba are unul dintre cele mai mari zăcăminte de nichel din lume.
China a fost partenerul energetic important al Cubei în ultimii zece ani. Companiile chineze au furnizat turbine eoliene parcurilor eoliene din Cuba și au supravegheat construcția primei centrale electrice pe biomasă din Cuba, la Ciro Redondo.
Organizația americană American Security Project, într-un articol publicat în martie, a avertizat despre dependența energetică a Cubei de China și Venezuela ca având „implicații grave pentru securitatea emisferei”.
Partenerul chinez a oferit, de asemenea, antrenament „contra-terorism” forțelor militare și de poliție cubaneze responsabile cu reprimarea protestatarilor antiguvernamentali.
De fapt, China are o ambiție care depășește doar Cuba. În timpul unei audieri la Senat din martie anul curent, Craig Faller, un amiral în retragere și un fost comandant al Comandamentului de Sud al SUA, a avertizat că Beijingul urmărește „să stabilească o logistică globală și să bazeze infrastructura în emisfera noastră pentru a proiecta și susține puterea militară la distanțe mai mari.”
Faller le-a spus parlamentarilor la audiere că China se află într-o „poziție pe de-a întregul” pentru a-și atinge ambiția.
„Privim această emisferă ca pe linia întâi a competiției”, a spus Faller. „Influența noastră [în această emisferă] se erodează. … Este important să rămânem angajați în această emisferă.”
În timpul un briefing de presă după audiere, Faller a descris influența regimului chinez drept „insidiosă”, „corozivă” și „coruptă”.
„Unele exemple includ urmărirea mai multor acorduri portuare, împrumuturi pentru influența politică, diplomația vaccinurilor care subminează suveranitatea, supravegherea statului I.T. și exploatarea resurselor, cum ar fi pescuitul ilegal, nereglementat și nedeclarat”, a spus Faller.
La o lună după avertismentul lui Faller, presa americană făcea referire la un proiect de lege prin care mai multe agenții federale din SUA, inclusiv Departamentul de Stat intenționau să întocmească un raport pentru Congres. Raportul ar evalua influența Chinei în America Latină și Caraibe.
Una dintre problemele pe care le va examina raportul este relația Chinei cu Cuba și Venezuela. Un altul, eforturile Chinei de a exploata resursele naturale din regiune.
Ciprian Pop