Publicat: 25 Noiembrie, 2020 - 06:24
Share

După cum se știe, la toate discuțiile avute cu reprezentanții MApN pe tema pensiilor militare, încă de pe timpul lui Fifor, care afirma că are nevoie de 11 miliarde pentru a  rezolva problemele din sistemul pensiilor militare, până la ultima întâlnire domnii Roșu și Jianu la care am participat,  care susțineau că ar trebui să dubleze bugetul pensiilor militare ca să poată face față cererilor noastre, problema financiară a fost mereu piedica acordării oricăror reparații sau drepturi, nu suplimentare ci existente în legislația în vigoare sau modificată.

Chiar și în fața reprezentanților comisiilor pentru apărare și muncă, reprezentanții MApN susțin că nu sunt fonduri pentru unele prevederi ale proiectului dar nu au venit cu nici un studiu de impact și nici  măcar o simulare care să prezinte realitatea. Având în vedere lipsa oricăror date concrete, pe bază de date și calcule oficiale, afirmațiile reprezentanților finanțelor militare sunt cel puțin puse sub semnul întrebării.

Iată însă că, conform proiectului privind rectificarea bugetară pe luna Decembrie, publicat pe pagina Ministerului Finanțelor în data de 18.11.2020, rezultă că MApN are excedent de fonduri la capitolul salarii și asigurări sociale, deci inclusiv pensii surplus care este luat de la aceste capitole din bugetul MApN. Iată ce prevede proiectul menționat la nota de fundamentare:

– Ministerul Apărării Naționale pierde   -2.000,0 milioane lei. În funcție de gradul de execuție și de necesarul de finanțare până la finalul anului s-au identificat economii în principal la cheltuieli de capital (-1.596,9 milioane lei), transferuri între unități ale administrației publice (-79,2 milioane lei), cheltuieli de personal (-136,9 milioane lei), bunuri și servicii (-100 milioane lei) și asistență socială (-80,9 milioane lei). În aceste condiții bugetul rectificat al Ministerului Apărării Naționale va fi pe partea de credite bugetare de 21.836,3 milioane lei, din care 19,171,4 milioane lei de la bugetul de stat, 2.664,4 milioane lei venituri proprii și 0,5 milioane lei fonduri externe nerambursabile, respectându-se angajamentul de alocare pentru acest minister a unui buget de 2% din PIB;

După cum se vede, la capitolul salarii și pensii, deci capitolul calitatea vieții, MApN are bani în plus care se iau de la posibili beneficiar și se dau la bugetul consolidat. Mă întreb, oare nu sunt acești bani veniți din cei care trebuiau acordați pentru acordarea celor 5% de la indexarea din 2016 luați cu actualizarea din 2017? Poate da, poate nu, important este însă că SE IAU, NU SE DAU.

Ce este însă ciudat este că totuși, un alt minister care acordă pensii militare, respectiv MAI deși are și el reduceri ale bugetului per total, dar are plusuri la cheltuieli de personal și asistență social, după cum se vede mai jos.

– Ministerul Afacerilor Interne: -635,4 milioane lei, per sold. Se propune alocarea suplimentară la cheltuieli de personal (+10,0 milioane lei), bunuri și servicii (+21,8 milioane lei), asistență socială (84,99 milioane lei) și transferuri între unități ale administrației publice (+4,0 milioane lei) pentru încadrarea unui număr de 200 de medici rezidenți și de specialitate de către Spitalul de Urgență „Profesor Dr. Dimitrie Gerota” București în vederea bunei gestionări a situației de risc epidemiologic. În funcție de gradul de execuție și de necesarul de finanțare până la finalul anului s-au identificat economii în principal la cheltuieli aferente programelor cu finanțare rambursabilă (-6,6 milioane lei) și proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020 (-746,9 milioane lei);

Și atunci îți vine să te întrebi, CUM SE FACE CĂ LA MAI, cu ministru civil din afara structurii deci, există o preocupare pentru ridicarea CALITĂȚII VIEȚII PERSONALULUI, iar la MApN cu ministru înstelat, cu ditamai direcția pentru calitatea vieții personalului împănată cu gradați care în ultimele două luni s-au văzut de 5 ori cu reprezentanți ai pensionarilor care își cer drepturile, fondurile tot scad și în bugetul MApN și în cel personal la pensii ? Ce spuneți domnule ministru, NU ESTE AȘA CĂ SE FAC EFORTURI PENTRU REPARAREA NEDREPTĂȚILOR? Eram întrebat de ce pun la îndoială  grija ministerului față de militari. Acuma vedeți de ce ?

Dar nu la fel se poate spune despre militarii din STS,  aceștia sunt privilegiați, că doar ei stau la butoane la alegeri. Conform aceluiași proiect, STS  este autorizat să plătească drepturile salariale pentru ”activitățile desfășurate în luna decembrie pentru pregătirea, organizarea și desfășurarea ÎN BUNE CONDIȚIUNI a alegerilor Parlamentare”, după cum urmează:

”Art.19. – Prin derogare de la prevederile art. 53 alin. (1) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, se autorizează Serviciul de Telecomunicații Speciale, să plătească până la data de 31 decembrie 2020 drepturile salariale aferente activităților desfășurate în luna decembrie 2020 pentru pregătirea, organizarea șidesfășurarea în bune condiții a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2020.”

Acuma ce înseamnă ”în bune condițiuni” ne pot explica unii primari ajunși nici ei nu știu cum,  pe cai la care nu au visat măcar.

Din curiozitate, am căutat să văd și eu ce cuprinde acel articol 53 din legea 500 de la care se face derogare pentru plata celor din STS. Iată ce spune articolul respectiv:
” Articolul 53(1) Salariile în sistemul bugetar se plătesc o data pe luna, în perioada 5-15 a fiecărei luni, pentru luna precedenta.”

Deci, se autorizează STS să facă două plăți pe luna decembrie, una pentru salariul normal iar a doua pentru plata ”primelor” cuvenite desfășurării ”în bune condițiuni” a alegerilor. Ei, cum să nu ”fii atent” la desfășurării activității când știi că vei fi plătit, poate chiar în avans ?

 Pentru activitatea lor, cei din STS sunt recompensați. La MApN nu se dau nici drepturile cuvenite, iar când se fac ”reparații”  se fac pe negativ. De ce? Pentru că la MApN există oameni plătiți și cu atribuțiuni privind ”calitatea vieții personalului” dar și prin alte structuri, care urmăresc o altă calitate nu cea pe care o așteaptă personalul.

În timpul ăsta, ”personalul” a trecut la vânătoare de vrăjitoare, unii propun nici mai mult nici mai puțin decât împiedicarea procesului legislativ și probabil în curând vor propune linșarea celor ”vinovați” că ocupă posturi pe care ar vrea să se așeze ei, alții cer să fie și ei băgați în seamă, să fie și ei chemați la ”negocieri” că ei și ei oameni, deși până acuma i-au prezentat pe cei care au fost invitați la discuții, drept ”agenți electorali” ai unor candidați. Băieți, afișe și lipici găsiți pe toate drumurile, nu e nevoie să le cereți.  

Unii oameni răi, spun că se face acuma economie la pensii, ca să aibă de unde să dea anul viitor, când va veni o nouă Cocoașă marca OUG 59.

PS: Aștept încă răspunsul Direcției pentru Calitatea Vieții Personalului a MApN referitor la modul de aplicare a PLX 199, în special interpretarea sintagmei ”având regimul juridic al pensiei militare de stat (art 1101-1) , cu tot ce recurge din ea. Hai, că nu e așa greu, cu puțină bunăvoință se poate.(neacsum)

https://www.stiripesurse.ro/ministerul-finantelor-a-publicat-rectificarea-bugetara-scad-veniturile-creste-deficitul_1529721.html

https://www.mfinante.gov.ro/pagina.html?categoriebunuri=proiecte-acte-normative&pagina=acasa&locale=ro&menu=Transparenta

Tag-uri Institutii: