Publicat: 28 Ianuarie, 2016 - 12:42

Este vorba despre dubla masura in materie de tratament al conflictului de interese, sau mai exact a eticii si intereselor, atunci cand se clameaza/striga/urla un interes public (in acest caz sanatatea). Contextul este data de transpunerea Directivei tutunului in legislatia romaneasca. Subiectul este lipsa de etica a unor angajati ai statului, care au interese clare in domeniu si care, totodata, sunt pusi sa il reglementeze.

Toate informatiile sunt publice si pot fi gasite pe diverse siteuri.

 1)     Context
     

    http://economie.hotnews.ro/stiri-finante_banci-20750559-directiva-tutunu...
      
     Directiva tutunului: Producatorii cer sase luni pentru adaptarea productiei
    
     Producatorii de tigarete semnaleaza ca absenta legii de transpunere a Directivei tutunului si a specificatiilor tehnice pentru productie si comercializare ar putea bloca functionarea pietei legale. Potrivit Directivei, termenul de transpunere coincide cu cel de conformare a productiei, 20 mai a.c. In cursul intalnirii din 21 ianuarie cu Comitetul inter-ministerial responsabil de transpunere, reprezentantii British American Tobacco, Japan Tobacco International si Philip Morris au solicitat prorogarea termenului de fabricatie, la 6 luni de la intrarea legii in vigoare.

     Prorogarea priveste doar termenul de fabricatie, cu respectarea in continuare a celui de "piata curata" cerut de Directiva, si anume 20 mai 2017.

     Principalele argumente ale reprezentantilor producatorilor, care reprezinta 98% din piata locala a tigaretelor:
         

          Subliniem, de la bun inceput, ca dorim sa ne conformam prevederilor Directivei, a carei transpunere am solicitat-o oficial, in mod repetat, pe parcursul ultimului an si jumatate. La fel ca orice alta industrie, avem nevoie, insa, de minimum sase luni pentru adaptarea proceselor de productie. Noile cerinte privesc atat produsul, cat si ambalajele, drept urmare este necesara achizitionarea de noi masini, utilaje si materiale. Sunt investitii consistente, care nu pot fi realizate in absenta cadrului legal ferm, dat fiind ca proiectul dat publicitatii la sfarsitul anului va suferi, probabil, modificari semnificative in cadrul procesului legislativ. Este cu atat mai dificil cu cat schimbarile ar urma sa aiba loc aproape simultan, in toate cele 28 de state membre UE, in conditiile in care numarul furnizorilor de echipamente este foarte limitat, iar comenzile ferme trebuie plasate cu mult timp inainte.

          Industria a intrat deja, de la inceputul lunii decembrie, in situatia de avarie, pentru ca legislatia fiscala in vigoare contine limitari riguroase, care nu permit cresteri substantiale ale stocurilor, cu care sa fie acoperita cererea in perioada de dupa 20 mai, cand nu vom mai putea produce si comercializa. Pierderea lunara medie a statului, daca nu se accepta amanarea, este de circa 230 milioane de euro, reprezentand taxe si contributii. De asemenea, comertul ilegal, care a ajuns in noiembrie 2015 la 17,5%, va inflori, in conditiile in care produsele  legale  nu vor mai fi valabile, cu costuri si eforturi de combatere greu de cuantificat.

         Pe de alta parte, textul actualului Proiect de Lege este incomplet si imposibil de aplicat. De exemplu, lipsesc specificatiile tehnice privitoare la avertismentele de sanatate si informatiile referitoare la numarul de telefon si site-ul referitor la renuntarea la fumat, acestea urmand sa fie stabilite prin ordine ministeriale, abia la 30 de zile dupa publicarea legii!

         Proiectul de Lege are carente in privinta respectarii normelor de tehnica legislativa, mentioneaza repetat ca legea poate fi modificata si completata prin ordin exclusiv al ministrului sanatatii, contine  inca formulari echivoce, reglementeaza in mod neclar contraventii si prevede sanctiuni excesive si disproportionate. In acelasi timp, contine prevederi cu impact anticoncurential, precum raportarea detaliata a volumelor de vanzari sau efectuarea unor studii comune ale producatorilor referitoare la ingrediente, aditivi etc.

         Este necesara continuarea consultarii in vederea clarificarii, corectarii si completarii Proiectului de lege.

     Industria tutunului a virat in 2014 la buget peste 2,7 miliarde de euro, fiind al doilea mare contribuabil, dupa sectorul petrolier. Suma reprezinta 1,75% din PIB si 12,5% din totalul veniturilor bugetare. Circa 60% din productia fabricilor din Romania se exporta. In industrie lucreaza aproape 4.000 de angajati.

      

      

    2)     Precizari

     

Daca se adopta prorogarea termenului de fabricaș›ie, se poate ajunge cel mult la procedura de infringement in faza precontencioasa (cauza rămânând fara obiect înainte de a ajunge la Curtea Europeana de Justiș›ie), un caz in plus fata de cele 49 existente, determinate de netranspunerea la timp sau necomunicarea diverselor directive europene. In caz contrar, Romania risca sa între in procedura de deficit bugetar excesiv (proiecș›ia actuala de 2,95% fiind periclitata).

           Potrivit lui Horatiu Radu, Agentul Guvernamental, la sfârș™itul anului, Romania avea deschise 49 proceduri de infringement in faza necontencioasă. Vezi     link mai jos.

             http://m.hotnews.ro/stire/20747867
     

   3) Lupul a fost facut paznic la oi:

      

     Celebra doamna Dr. Magda Ciobanu, vesnica autoritate antitutun, in multipla sa calitate de expert al MS pe langa OMS (indiferent de ocupantul portofoliului ministerial, de vreo 10 ani încoace), coordonator al programului „Stop fumat”, finantat din taxa de viciu platita de industria tutunului (deci beneficiar direct alături de diverse companii farma), reprezentant al societăș›ii civile in cadrul "Coaliș›iei România respiră” (alaturi de avocatul Valentin Mircea, actualul sef al Corpului de control al Primului Ministru), este coordonatorul efectiv al Comitetului Interministerial pe tutun. Nimeni nu observa, insa interesele directe pe care le are  aceasta doamna in domeniul pe care il reglementeaza

     Dna Expert a facut tot ceea ce era posibil pentru ca transpunerea sa nu fie facuta de Ministerul Economiei, sau de  catre acesta si Ministerul Sanatatii, in colaborare, ci de MS exclusiv (Comitetul interministerial este doar de forma, pentru a justifica legislatia secundara ulterioara, constand doar in ordine ale MS, redactate de dansa).
     4)     Mostra de interes direct
     Referitor la programul antifumat, dna doctor isi aseaza temeinic sacii in caruta:

     Ministerul SănătășŁii a publicat pe site un ordin privind modificarea șŸi completarea Normelor tehnice de realizare a programelor nașŁionale de sănătate publică pentru anii 2015 șŸi 2016.

     Pentru derularea programelor în anul 2016 sunt propuse următoarele modificări șŸi completări ale :

     - includerea DCI-ului Nicotinum (plasturi transdermici) în lista medicamentelor acordate persoanelor pentru combaterea consumului de tutun;

     - organizarea de către Ministerul Sănătăș›ii a unei proceduri de achiziș›ie publică centralizată pentru procurarea, în anul 2016, a medicamentelor necesare combaterii consumului de tutun;

     -(See more at: http://www.romaniatv.net/mobi/proiect-modificari-ale-normelor-tehnice-de...)

     Intamplator sau nu, acesti plasturi sunt produsi de Pfizer si alte companii farma, care finanteaza diverse studii ale doamnei doctor.

     (*   “Cognitive-behavioral techniques in smoking therapy”, offered with the support of Dr. Magdalena Ciobanu, Coordinator of the Smoking Cessation Centre – Marius Nasta Lung Institute, National Counterpart for the European Strategy on Tobacco Control, WHO Expert of the Ministry of Health on tobacco control to the European Commission, and Pfizer.) Mai multe detalii mai jos.

     5)     Hotul striga “hotii!”:

     In buna traditie romaneasca de aruncat praf in ochi si ascuns gunoiul sub pres (“hotul striga hotii”), prietena dnei Ciobanu, deputata PSD Aurelia Cristea, aflata in plina campanie electorala, a carei unica initiativa legislativa s-a rezumat la interzicerea fumatului in locurile publice, arata cu degetul spre alti membri ai Comitetului pentru tutun, acuzand pretinse conflicte de interese. In ajutor e chemat, evident, Valentin Mircea, colegul de Coalitie ONG-ista “Romania Respira”, actual sef al Corpului de Control al Premierului. Dna Cristea nici nu ș™tie când a fost ș™edinta Comitetului  cu industria (zice ca pe 18. In loc de 21), nici ca respectivul Comitet a decis sa întocmească un Memorandum către premier, pentru ca majoritatea covârș™itoare a instituș›iilor reprezentate -mai puș›in Ministerul Sanatatii si experș›ii de la Externe- au înș›eles impasul in care poate intra producș›ia legală.

     http://www.clujust.ro/aurelia-cristea-il-interpeleaza-pe-ciolos-despre-n...

     Valentin Mircea, cel chemat sa cerceteze cazul, a dat verdictul inca de anul trecut, si poate fi banuit de orice, numai de lipsa de partinire nu:

     http://www.contributors.ro/economie/tutunul-care-face-legislatia-cel-mai...
   Industria tutunului, in ciuda riscurilor de sanatate arhicunoscute asociate produselor, este o industrie legala si ar trebui sa beneficieze de drepturile constitutionale aferente (libertate economica, dreptul la petitionare, transparenta decizionala, consultari cu mediul de afaceri etc). Activistii antitutun sustin sus si tare ca aceasta trebuie exclusa de la consultarii, in temeiul RT 5.3 din Conventia Cadru pentru Controlul Tutunului (care are doar caracter de recomandare- guidline-, aplicarea facandu-se in conditiile legislatiei nationale.)
   E interesant de aflat cine finanteaza campaniile antitutun si pe liderii lor (tot felul de organizatii din exterior, cu bani de la fundatiile Bloomberg, Gates etc.). In ceea ce priveste industria tutunului, aceasta se vede in situatia de a fi si reglementata (in engleza suna altfel) si cu banii luati, de aceleasi persoane dedicate cu trup si suflet clamatului bine public.

Mai multe despre Magdalena Ciobanu
     -        Expert national al Ministerului Sanatatii pe langa Organizatia Mondiale a Sanatatii
    -        Nu este angajat al Ministerului Sanatatii, insa este cea care elaboreaza politica in domeniul controlului tutunului, si este trimisa de Ministerul Sanatatii la reuniuni/ grupuri de lucru la Bruxelles
   -        In acelasi timp, este recipient al unor fonduri bugetare fiind coordinator al programului Stop Fumat (stopfumat.eu) finantat prin fonduri alocate de Ministerul Sanatatii Bugetul programuui Stop fumat in 2013 era de 200.000 lei http://www.b1.ro/stiri/economic/ministerul-sanatatii-a-alocat-200-000-le.... In 2014, ministrul Banicioiu raspunde intr-o interpelare si spune ca sunt alocati 1.3 milioane de lei.

       Pentru a renunta la fumat recomanda medicamentele Champix (Vareniclina) - producator Pfizer pe care recunoaste ca este administrat in cadrul programului si Zyban (Bupropion) – producator Glaxo Smith Kline) si Nicorette- plasturi, guma sau spary cu nicotina – producator Johnson& Johnson, care nu s-ar mai gasi pe piata http://www.b365.ro/nicorette-a-disparut-de-pia-a-din-romania-champix-med... sau direct sfaturi la ce medicamente sa utilizeze pentru a renunta la fuamt in articolul http://www.libertatea.ro/detalii/articol/lasati-va-de-fumat-dintr-o-data...

 -        Legatura cu firmele farmaceutice:

  o   curs Cognitive-behavioral techniques in smoking therapy”, offered with the support of Dr. Magdalena Ciobanu, Coordinator of the Smoking Cessation Centre – Marius Nasta Lung Institute, National Counterpart for the European Strategy on Tobacco Control, WHO Expert of the Ministry of Health on tobacco control to the European Commission, and Pfizer. http://www.mindinstitute.ro/en/public-speaking-training-2/training-for-p...

   o   Ghid de renuntare la fumat (Magdalena Ciobanu intre autori) http://www.cardioportal.ro/pdf/Ghid%20Renuntare%20Fumat.pdf. Se recomanda terapii cu Vareniclina, Bupropion si plasturi cu nicotina. La finalul ghidului se recunoaste ca autorii au avut colaborari cu companiile GlaxoSmithKline, Pfizer, Johnson&Johnson, exact cele care produc medicamentele renuntare la fumat.

   Recent, a fost postat pe site-ul Ministerului Sanatatii un proiect prin care medicamentele cu nicotina, pentru renuntarea la fumat, vor fi trecute pe lista medicamentelor compensate