7 august 2022

Dilema impozitării / amendării bășitului

Distribuie pe rețelele tale sociale:

Cuprins:

  1. Precizări preliminare
  2. Dilema stabilirii, de Noua Zeelandă, a impozitului pe bășina vacilor
  3. Dilema stabilirii, de Uniunea Europeană, impozitului pe bășitul în public
  4. Balada (Dilema) bășinii, de George Topârceanu

  1. Precizări preliminare

Înainte de a trimite acest material la numeroase persoane, personalități și publicații, am cerut părerea câtorva.

Marea majoritate au fost de părere că, o problemă atât de importantă, care îl privește pe fiecare om, direct sau indirect, este, într-un stat civilizat, o problemă socială, față de care trebuie intervenit, prin educație, prin reglementări, prin discutarea în spațiul public, în special în mass-media.

Acestea au fost considerentele care m-au determinat să împărtășesc aceeași atitudine față de bășit ca și poetul George Topârceanu și să fac public acest articol.

Nu înțeleg totuși de ce să ne jenăm să vorbim despre una dintre problemele:

  1. Care fac parte din viața (aproape) de zi cu zi a fiecăruia:

1.1. Fie că are propriile sale probleme cu bășitul (cu a elimina gaze intestinale prin anus) din diferite cauze, precum de sănătate, a vârstei, a unor alimente consumate etc.

1.2. Fie că are probleme cu bășitul altora, cele mai grave fiind acelea care provin fie de la nesimțiți, fie de la persoane care folosesc bășinile ca mijloc de pedeapsă împotriva altora. Spre exemplu, în Suedia, o femeie a chemat poliția pentru că un bărbat s-a bășit în casa ei ca răzbunare pentru că refuzase să facă sex cu el (vezi https://www.vice.com/ro/article/wn5jdb/o-femeie-a-chemat-politia-din-cauza-unei-basini-prea-puturoase ).

  1. Mai multe organisme internaționale și țări sunt preocupate, unele de circa 25 de ani, de reglementarea reducerii emisiilor poluante, inclusiv din flatulenţa, din pârțul, din bășina animalelor (a vacilor) și al oamenilor. Edificator în acest sens este:

2.1. Protocolul de la Kyoto, negociat în decembrie 1997 de către 160 de ţări, care este un acord internaţional care prevede, pentru țările industrializate, o reducere a emisiilor poluante.

2.2) Preocupările Uniunii Europene de adoptarea unei legi prin care să se interzică bășitul în public pentru a reduce emisiile de gaze, în special de metan, în atmosferă.

2.3. Proiectul de lege emis de Noua Zeelandă, în anul 2003, prin care proprietarii de vaci erau supuşi unui „impozit special antipoluant”, un „impozit pe gazul metan eliminat de animalele de fermă”, adică „un impozitul pe flatulenţă, pe pârțul, pe bășina vacilor”.

Cu toate că toți oamenii de bun simț sunt de acord cu faptul că (1) bășinile sunt inacceptabile în orice circumstanțe și (2) bășinile ar trebui interzice total, atunci însă când este vorba să abordăm corect această problemă, în public, unii o consideră indecentă.

Problema bășitului a fost analizată, temeinic, cu decență și în mod realist și de poetul George Topârceanu în poezia „Balada (Dilema) bășinii”, redată în acest articol.

  1. Dilema stabilirii, de Noua Zeelandă, a impozitului pe bășina vacilor

Protocolul de la Kyoto, negociat în decembrie 1997 de către 160 de ţări, este un acord internaţional care prevede, pentru țările industrializate, o reducere a emisiilor poluante.

Noua Zeelandă, recunoscută ca mare producătoare de lapte şi carne de vită, pornind de la faptul real că gazul metan, eliminat de animalele de fermă, reprezintă circa 50% din emisiile de gaze de seră, a iniţiat, în anul 2003, un proiect de lege prin care proprietarii de vaci erau supuşi unui „impozit special antipoluant”, un „impozit pe gazul metan eliminat de animalele de fermă”, adică „un impozitul pe flatulenţă, pe pârțul, pe bășina vacilor”.

Proiectul de lege pretindea că măsura se impune în conformitate cu Protocolul de la Kyoto.

In timpul dezbaterilor însă a intervenit protestul zootehniştilor, care au avut succes, proiectul fiind respins şi jenanta lege n-a mai apărut.

O asemenea lege nu s-a dat, în nicio ţară, din cauza greutăţilor practice în identificarea (1) vacilor bășinoase, (2) a proprietarilor acestora și (3) în stabilirea probelor materiale care să stea la baza aplicării amenzii, probe materiale care să poată fi prezentate şi în justiţie, şi admise de aceasta pe bază de … convingere intimă, în cazul contestării amenzii.

  1. Dilema stabilirii, de Uniunea Europeană, impozitului pe bășitul în public

Uniunea Europeană a fost preocupată, și mai este, de adoptarea unei legi prin care să se interzică bășitul în public pentru a reduce emisiile de gaze, în special de metan, în atmosferă.

Câțiva reprezentanți ai „Comisiei pentru Interzicerea Bășitului” (CIB), susțin că oamenii ce trag mai mult de 10 vânturi (pârțuri) pe zi poluează în mod grav atmosfera, iar în final nivelul de emisii de gaze cu efect de seră crește amenințând omenirea cu încălzirea globală.

Această comisie, special formată, urmează să introducă gazele eliminate de om (pârțurile, bășinile) în lista gazelor cu efect de seră.

Asta deoarece UE își propune să reducă emisiile de gaze cu efect de seră pentru respectarea angajamentelor comunității luate anterior, iar introducerea bășinilor în această statistică va crește probabilitatea respectării acestor angajamente și, în final, până la o anumită dată, obiectivele propuse vor fi în totalmente îndeplinite.

Comunitatea Europeană s-a adresat și Statelor Unite ale Americii să adere la acest tratat.

UE consideră că SUA se face vinovată de cele mai mari emisii de gaze eliminate de oameni, deoarece în SUA trăiesc cei mai mulți obezi din lume, iar media bășitului unui om obez este cu mult mai mare, decât al unui om simplu.

Până în prezent SUA încă nu a răspuns la replica UE.

Comunitatea Europeană se adresează tuturor oamenilor să se abțină la tragerea de vânturi pe cât este de posibil, astfel ei vor contribui simțitor la reducerea poluării atmosferei. Sursa: https://blogosfera.md/view-post-v-236104-0-romana.html

„Un impozit pe bășitul în public” nu s-a introdus, până în prezent, în nicio ţară, din cauza greutăţilor practice (1) în identificarea persoanelor bășinoase și (2) în stabilirea probelor materiale care să stea la baza aplicării amenzii, probe materiale care, în cazul contestării în justiție, să poată fi prezentate şi admise, inclusiv pe bază de … convingere intimă a judecătorului, considerată esențială în asemenea cazuri.

Deoarece bășitul în public este o problemă pe cât de reală, pe atât de serioasă, în aproape toate ţările civilizate, au fost și sunt preocupări pentru a lua acele măsuri legale pentru a se interzice un asemenea comportament, respectiv să se prevadă „o amendă pentru bășitul în public”.

Au apărut chiar și propuneri de „Instrucțiuni” cu „Cum să tragi bășini fără zgomot în public” (vezi, spre exemplu: https://www.mioritice.com/banc/70351).

Bășitul în public, fiind o problemă socială foarte serioasă, a constituit și constituie o preocupare serioasă și permanentă pentru toți oamenii, fie că omul o face că nu se poate abține (în special cei bolnavi, bătrâni), fie că este pus în situația de a suporta efectele deranjante și nocive de la alții (cel mai grav, de la cei nesimțiți, prost crescuți, care o fac cu bună știință, chiar intenționat).

  1. Balada (Dilema) bășinii, de George Topârceanu

Dilema bășitului” este mare, fapt pentru care poetul George Topîrceanu i-a făcut o analiză serioasă în poezia „Balada (Dilema) bășinii”, postată pe mai multe Site-uri, redată în cele ce urmează:

Ați văzut prea bine că la consultații
Doctorii te-ntreabă despre emanații.
Vor să știe totul: abundență, faze,
Unii le zic „vânturi”, alții le zic „gaze”.
Dar să nu vă mire dacă medicina
Studiază astăzi foarte mult „bășina”.
Fiindcă, biologic, pentru toți e clar,
A băși e-un lucru foarte necesar.
Toată lumea bese, asta-i axiomă
Nu interesează sunet sau aromă.
În privința asta toți suntem la fel egali
Regi, golani sau curve, proști sau geniali !
Floarea nobilimii, preoți, prinți, prințese,
Papa de la Roma bese și iar bese.
Îns-o chestiune trebuie-nțeleasă
Fiecare bese, dar … la el acasă!
Fără martori merge, tare sau încet,
Nimeni nu-ți dictează să te beși discret.
Vrei rafale scurte sau prelungi să sune
Treaba ta, ești liber. Poți sa faci și spume!
Și chiar dacă nimeni nu-ți stă împrejur,
Poți să beși în lege, până pici în cur.
Eticheta cere, însă, să fii pudic
Bunul simț pretinde să nu beși în public.
Ce-ar fi, bunăoară, s-auzi pe cutare
C-a bășit în public doamna nu-știu-care
Sau că domnișoara, profesoară X,
S-a bășit în clasă, ieri la 9 fix?
Cum ar fi privite, sau calificate,
Ar mai fi prestigiu, autoritate?
Cine le-ar mai crede ființe grațioase?
Ar fi socotite niște … bășinoase!
Dar mă-ntorc acuma iar la medicină
Să-ți riști sănătatea pentru o … bășină?
Să n-o lași să iasă dacă ești în public,
Fiindcă eticheta cere să fii pudic ?
În privința asta sunt păreri mai multe,
Cine-ar sta pe toate să le mai asculte?
Astfel, după unii poți să beși oricât
Dar să știi la vreme să le strângi de gât.
Poți să fii același om cu demnitate
De le dai tăcut drumu-n libertate
Asta-i o părere, una dintr-o mie
Dar morala spune că-i ipocrizie.
Ce deosebire între om și cal
Ar mai fi atuncea sub aspect moral?
Când te-arăți în lume demn, gras și frumos
Da-n realitate ești un bășinos?
Câți nu sunt din ăștia care bes de zor,
Parcă știi vreodată ce-i la curul lor?
Dar rămâne lege că e indecent
Să slobozi la gaze pe eșapament.
Fie, cu morala nu te poți certa
Dar mai vine gazul fără voia ta.
Șuiera și geme, cu prelung ecou
Iar tu ai neșansa să fii la birou.
În astfel de cazuri, spune, ce te faci?
Să recurgi la scuze sau să te prefaci?
Din experiență eu vă spun cinstit
Că nici când în viață nu am îndrăznit
Să recurg la scuze, ar fi fost mai rău
Să roșească lumea toată-n jurul meu
Am târșit un scaun, am făcut ceva,
Că să nu se creadă c-am bășit cumva.
Și oricât s-ar spune ca sunt ipocrit
S-au făcut și alții că n-au auzit.
Chiar și-ndrăgostiții când admiră luna,
Cu sau fără voie, scapă câte una
Dar cu-o tuse seacă, bine regizată
Sau cu-o melodie mai pe nas cântată
Fac să se transforme tot, în poezie,
Chiar și nedorita, scurtă gălăgie
Ce-a trecut prin mațe și s-a dus în vânt
Și care ne-ncurcă viața pe pământ.
Dar astfel de cazuri când ipocrizia
E asociată chiar cu poezia,
Crime moraliștii noștri le socot.
Căci morala-și bagă nasul peste tot.
În final, tot omul se întreabă trist:
Să asculți de medic sau de moralist?
Și mai e un lucru fără vorbă multă
Ce te faci cu curul dacă nu te-ascultă?