Publicat: 27 Octombrie, 2014 - 18:31

Departamentul pentru IMM-uri, Mediu de Afaceri şi Turism (DIMMMAT) şi DHL Express România lansează parteneriatul pentru “Internaţionalizarea IMM-urilor”, prin care îşi propun să susţină firmele din România în identificarea oportunităţilor generate de procesul de internaţionalizare şi să ofere informaţii şi consultanţă privind adaptarea afacerilor locale la cerinţele pieţei globale.

Parteneriatul dintre principala instituţie responsabilă de conceperea şi implementarea strategiilor în domeniul întreprinderilor mici şi mijlocii şi furnizorul de servicii de logistică la nivel global va demara cu o serie de conferinţe în Bucureşti şi în principalele oraşe ale ţării, în care organizatorii vor discuta cu reprezentanţii IMM-urilor, cu cei ai autorităţilor locale şi ai organizaţiilor patronale, oportunităţile de dezvoltare pe plan internațional şi posibilităţile de valorificare a acestora. 

„Într-o lume globalizată, internaţionalizarea poate să reprezinte un mare pas înainte pentru majoritatea societăţilor mici şi mijlocii. Internaţionalizarea nu înseamnă doar export, înseamnă cooperare transfrontalieră, înseamnă identificarea de noi mijloace competitive sau de noi tehnologii. Este nevoie ca IMM-urile să conştientizeze necesitatea internaţionalizării şi în acelaşi timp să beneficieze de acces la programele de sprijin, precum şi la informaţiile relevante”, a declarat Florin Jianu, Ministrul delegat pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii, Mediu de Afaceri și Turism.

„Urmărind tendinţele globale în procesul de internaţionalizare a IMM-urilor, am constatat că cea mai mare parte a întreprinderilor mici și mijlocii văd oportunități de creștere pe plan internațional, dar că există încă bariere semnificative în faţa extinderii activităţilor economice dincolo de graniţe. Ca furnizor global de servicii de logistică, putem contribui decisiv la depăşirea barierelor culturale şi a provocărilor legate de infrastructură. Prin programul realizat in parteneriat cu DIMMMAT ne dorim să impulsionăm creşterea sectorului IMM-urilor din România, a competitivităţii acestora şi să sprijinim viabilitatea afacerilor lor pe termen lung”,  a declarat Daniel Kearvell, Director General, DHL Express România.

Un studiu realizat recent de The Economist Intelligence Unit (EIU) pentru DHL Express a arătat că cea mai mare parte a întreprinderilor mici și mijlocii văd oportunități de creștere pe plan internațional şi aşteaptă ca, în următorii cinci ani, până la 50% din veniturile lor să fie obţinute de pe pieţele externe. 

Cu toate acestea, există în continuare obstacole pentru companiile mai mici, care vor să se dezvolte la nivel mondial. Instabilitatea politică, factorii culturali și infrastructura inadecvată, birocraţia excesivă şi lipsa de transparenţă a sistemului în care activează, precum şi costurile administrative rămân motive care descurajează unele IMM-uri să intre pe noi pieţe. Totodată, studiul arată un decalaj în activitatea internațională între IMM-urile din piețele dezvoltate și cele din pieţele în curs de dezvoltare: aproape 69% dintre IMM-urile din grupul celor mai dezvoltate şapte naţiuni ale lumii (G7¹) desfăşoară activităţi comerciale pe pieţe internaţionale, faţă de doar 46% din ţările BRICM². 

Cinci din şase IMM-uri (84%) sunt de părere că barierele culturale reprezintă cel mai important  factor atunci când trebuie să ia decizia de a intra pe o piaţă nouă, ceea ce explică tendinţa întreprinderilor mici şi mijlocii de a alege pieţele care le sunt familiare. Din acest punct de vedere, IMM-urile din grupul BRICM vor căuta oportunităţi de extindere pe pieţe similare (în curs de dezvoltare), pe când ţările din G7 sunt active în economiile dezvoltate: 32% dintre IMM-urile G7 operează în Europa de Vest vs. 7% dintre IMM-urile BRICM; 15% dintre IMM-urile din statele BRICM au activităţi pe pieţele din Rusia şi CSI, faţă de numai 3,6% dintre IMM-urile din G7; de asemenea, 18,5% dintre IMM-urile din BRICM operează pe pieţe din America de Sud faţă de numai 4,6% dintre IMM-urile din G7. 
Studiul “Breaking Borders - From Canada to China, barriers overshadow growth for expanding SMEs” a fost realizat în perioada mai-iunie 2014, pe un eşantion de 480 IMM-uri din 12 ţări, reprezentând 20 de sectoare de activitate. De asemenea, au fost realizate interviuri detaliate cu o serie de directori de companii mici şi mijlocii precum şi cu experţi în domeniu.