Publicat: 21 Februarie, 2019 - 15:25
Share

Imaginea Romaniei a fost jalnic promovata de catre Ministerul Turismului la Targul de Turism de la Los Angeles. Standul tapetat cu panza neagra si fara suficiente pete de culoare ar fi fost potrivit pentru o expozitie dark/horror, dar nu si pentru un targ de turism unde experienta este cel mai important lucru, iar imaginea chiar spune mai mult decat 1000 de cuvinte.
Anual aproximativ 2,5 milioane de turisti straini viziteaza Romania, un numar mic, atat prin comparatie cu rezultatele tarilor vecine, cat si raportat la potentialul Romaniei. Imaginea Romaniei in strainatate este promovata in principal de Ministerul Turismului, in vreme ce agentiile de incoming promoveaza Romania in mod independent.
Asociatia Incoming Romania, ce aduce impreuna cele mai importante agentii din zona de incoming, a constatat o scadere dramatica a profesionalismului si a modului in care Ministerul Turismului intelege sa promoveze Romania. Un prim exemplu il constituie participarea Romaniei la targul din Los Angeles (Travel and Adventure Show), organizat in perioada 16-17 Februarie, eveniment la care standul Romaniei ar fi putut lua cu success titlul de cel mai sinistru colt al targului.
In prima zi a evenimentului, standul putea fi gasit cu greu, doar 2 pagini cu numele Romanian Ministery of Tourism fiind lipite pe doua copertine negre. Decorul intunecat era completat de 3 mese pe care se gaseau aceeasi brosura veche de 10 ani si harti ale Romaniei si ale Bucurestiului.

Amenajarea standului revenea fiecarui expozant, lucru care nu a fost inteles si de reprezentantii Romaniei. Acestia nu au adus nici macar un afis sau o imagine reprezentativa pentru Romania. Situatia era cunoscuta cu o zi inainte, cand reprezentanti ai ministerului au luat in primire standul.
De exemplu, Polonia sau Croatia si-au adus materiale si bannere prin care sa semnalizeze cat mai bine imaginea tarii lor. In incercarea de a remedia cat de cat situatia, a fost contactat Consulatul Romaniei in Los Angeles care le-a oferit steagul si i-au ajutat sa printeze logo-ul « Explore the Carpathian Garden ».
Imaginile sunt mai mult decat graitoare, mai ales in conditiile in care la stand au fost prezenti nu mai putin de 4 reprezentanti ai Ministerului Turismului si doar un singur coexpozant, membru al Asociatiei Incoming Romania. In mod normal, la un targ de turism sunt prezenti doar doi reprezentanti ai autoritatilor si cel putin zece agentii de turism. Si poate ca si mai graitoare ar fi o comparatie cu standurile altor expozanti: vesele, pline de viata si cu informatii relevante si diversificate.

Ministerul Turismului ar fi avut si posibilitatea sa promoveze Romania intr-un stand comun alaturi de Comisia Europeana, cum a facut spre exemplu Slovenia, costurile fiind la mai putin de jumatate fata de ceea ce a platit Romania: 2750 Euro fata de 7000 USD costurile de prezentare ale Romaniei.
Probabil acest incident ar fi ramas necunoscut iar reprezentantii ministerului ar fi mascat cu succes prezentarea penibila a Romaniei, precum in imaginile postate pe Facebook.
Noi consideram ca prezentarea Romaniei pe pietele externe reprezinta in primul rand o onoare, dar si o oportunitate de a prezenta cultura si locurile absolut fascinante din tara noastra. Activitatea de incoming este realizata de agentii de turism care dedica pasiune si resurse importante, astfel incat Romania sa se poata prezenta corect.
In schimb, prin toata activitatea sa, Ministerul Turismului a ales sa pateze imaginea tarii trimitand reprezentanti oficiali care isi manifesta incompetenta, lipsa de profesionalism si mai ales dezinteresul fata de modul in care este prezentata Romania. Aceasta atitudine este intalnita tot mai des la targurile la care participa Romania prin intermediul Ministerului Turismului.
Desi programul targurilor este cunoscut in fiecare an si se participa la aceleasi targuri in mod constant, in fiecare an Ministerul Turismului este luat prin surprindere, astfel incat agentiile de turism participante nu isi pot desfasura activitatea asemenea colegilor din alte tari. Orice targ se desfasoara dupa principii clare : intalniri prestabilite cu parteneri din alte tari, de cele mai multe ori prin sistemul de networking la care au acces expozanti sau prin publicarea in catalogul targului.

Asociatia Incoming Romania
21 Februarie 2019