27 noiembrie 2021

Editura săptămânii: Burnout. Cum să spargi cercul vicios al stresului

A la carte
Distribuie pe rețelele tale sociale:

Una dintre cele mai extinse şi puternice boli ale societăţii actuale este sindromul epuizării cronice, adică epuizarea fizică, mentală și emoțională, pe scurt burnout. Majoritatea populaţiei adulte este dependentă de muncă sau workaholică. În multe birouri, se munceşte până la epuizare. Burnout-ul este cât se poate de real şi periculos. L-au studiat mulți psihologi și psihoterapeuți, uenle dintre cărțile lor au apărut și în românește (Jörg Fengler, de pildă).

Dar cartea pe care o semnalăm astăzi, anunță editorii, se deosebește de orice altceva vei citi despre epuizarea fizică, mentală și emoțională. Autoarele sunt Emily Nagoski, cercetătoare, profesoară, vorbitoare motivațională și autoarea bestsellerului Arta sexualității, cu un doctorat în sănătate și o diplomă de masterat în consiliere de la Universitatea din Indiana; și Amelia Ngoski, cu un doctorat în muzică de la Universitatea din Connecticut, asistent universitar și coordonator muzical la Universitatea Western New England.

Scriu editorii: „Bazându-se pe date științifice, dar și pe numeroase povești de viață distilate în câteva personaje simpatice, autoarele Emily și Amelia Nagoski explică, într-un limbaj accesibil tuturor, de ce burnout-ul le afectează mai mult pe femei și oferă un plan simplu pentru a reduce stresul, a face față emoțiilor neplăcute și a trăi <<bucuroasă până la adânci bătrâneți>>.

Află cum poți să finalizezi ciclul stresului și să reintri într-o stare echilibrată și productivă. Odihna, relațiile cu ceilalți și renunțarea la autocritică sunt secretele prevenirii burnout-ului, dar și ale refacerii după o stare de epuizare.

Optimismul, generozitatea și energia autoarelor, umorul lor, sfaturile practice, exercițiile și fișele de lucru pe care le vei descoperi în carte te vor face să te simți gata de acțiune. Nu aștepta ca lumea să se schimbe – dă tu startul!”

„Să începem – scriu autoarele – prin a face diferența între stres și factori de stres. Factorii de stres sunt cei care activează reacția la stres în corpul tău. Poate fi vorba despre orice vezi, auzi, miroși, atingi, guști sau îți imaginezi că ți-ar putea face rău. Există factori de stres externi: muncă, bani, familie, timp, norme și așteptări culturale, discrimi­nare și așa mai departe. Și există factori mai puțini tan­gibili, interni: autocritică, imagine despre propriul corp, identitate, amintiri și proiecții de viitor. În mod și în grad diferit, toate aceste lucruri pot fi interpretate de organismul nostru drept potențiale amenințări.

Stresul este suma schimbărilor neurologice și fizio­logice care survin în corpul tău când întâlnești una din aceste amenințări. Este un răspuns adaptativ evoluționar care ne ajută să facem față unor situații precum cele în care eram fugăriți de un leu sau atacați de un hipopotam.”

Emily Nagoski și Amelia Nagoski – Burnout. Cum să spargi cercul vicios al stresului. Traducere din limba engleză de Mihaela Sofonea. Editura Litera, colecția Introspectiv. 381 pag.