30 septembrie 2022

Editura săptămânii: „Facebook. Povestea din spatele unui brand de succes” de Steven Levy

A la carte
Distribuie pe rețelele tale sociale:

Ascensiunea fulminantă, dar și cântecul de lebădă al platformei de socializare Facebook. „Una dintre cele mai bune cărți de tehnologie a comunicării” („The Financial Times”)

Încă o carte, de astă dată o istorie și analiză în detaliu a poveștii Facebook, una dinstre cele mai fascinante ale ultimului timp. S-a scris mult despre această rețea de socializare și, în ultimul timp, despre controversele pe care le-a provocat și despre criza în care a intrat (cea mai recentă carte pe această temă am prezentat-o și noi de curând, „Un adevăr neplăcut”).

Pe când era student în anul doi, Mark Zuckerberg a creat un site web simplu pentru a servi ca rețea socială a campusului. Astăzi, Facebook este aproape de nerecunoscut, dacă ne raportăm la originile sale modeste. În lumina recentelor controverse legate de conturile de știri false care influențează alegerile, de gestionarea datelor personale ale utilizatorilor și de alte acțiuni ale fondatorului său, care a căpătat o putere enormă asupra a ceea ce văd și gândesc oameni din întreaga lume, se poate spune că niciodată o companie nu a provocat mai multe polemici și nu a fost mai prezentă în știrile internaționale.

Autorul cărții pe care o semnalăm astăzi urmărește traiectoria ascendentă a firmei, dar și cum s-a ajuns la încălcările confidențialității și controversele stârnite.

Odată cu alegerile prezidențiale din Statele Unite din 2016 – precizează Steven Levy -, Facebook a fost din ce în ce mai criticată; o avalanşă de dezvăluiri înfioră­toare, bazate pe mii de pagini de documente interne, a apărut în presă. Dezvăluirile legate de acel eveniment au demonstrat că invenţia lui Mark Zuckerberg, creată iniţial pentru a face conexiuni între stu­denţi, ar fi putut afecta democraţia. Sursa acestei ultime ameninţări era un fost manager de produs de la Facebook. O veterană a Google, Yelp şi Pinterest, Frances Haugen, născută, ca şi Zuckerberg, în 1984, s-a alăturat Facebook în 2019, în special pentru a rezolva pro­blemele de dezinformare. „O prietenă de-a ei fusese devorată de reţe­lele de socializare, lucru care se întâmpla mult prea des pe Facebook şi, în calitate de inginer şi manager de produs cu experienţă, a simţit că poate ajuta. Dar ceea ce a văzut a îngrozit-o. Lipsa de interes a Facebook in privinţa controlului conţinutului postat de utilizatorii din străinătate era mult mai gravă decât deficienţele interne pe care sperase să le rezolve. De prea multe ori, postările dăunătoare, care uneori chiar incită la violenţă, au fost ignorate sau au scăpat atenţiei ori, în unele cazuri, au fost lăsate pe platformă, deoarece vorbitorii erau oameni puternici. <<În numai două săptămâni de la angajare, am spus: O, Doamne, este mult mai rău decât credeam că va fi!>> mi-a mărturisit Haugen. <<Şi aşa cred că, la un moment dat, în 2020, din început să nii dau seama câte vieţi sunt in pericol.>>

La fel ca mulţi alţi angajaţi ai Facebook deranjaţi de comportamentul companiei, Haugen a renunţat. Dar, spre deosebire de ceilalți, ea a cercetat metodic comunicările interne ale companiei pentru a culege documente care dovedesc că aceasta era conştientă de faptele sale. Fişierele au arătat că, prea des, directorii companiei, incusiv Zuckerberg, nu au reuşit să abordeze cu hotărâre rezolvarea acestor probleme. Acestea au variat de la postări pe Instagram care au crescut nivelul de depresie al adolescenţilor până la răspân­direa urii religioase în India. Documentele, publicate mai întâi în Wall Street Journal in octombrie 2021, şi apoi de mai multe instituții jurnalistice care au avut acces la informaţii, au tăcut furori, iar Haugen a fost binevenită în Congres şi în străinătate pentru a şi spune povestea. Senatorul Edward Markey din Massachusetts părea să vorbească în numele întregului corp legislativ atunci când a numit-o pe Haugen <<un erou american al secolului XXI>>.”

Cartea vorbște despre succele financiare care l-au transformat pe Mark Zukerberg într-unul dintre maliardarii lumii, dar și despre eșecurile companiei în protejarea utilizatorilor săi.

Nepărat de citit.

Steven Levy – Facebook. Povestea din spatele unui brand de succes. Editura RAO. 767 pag.