21 mai 2022

Elegie pentru victimele Holocaustului, interpretată la Filarmonica „George Enescu”

Distribuie pe rețelele tale sociale:

Ziua Internaţională de Comemorare a Victimelor Holocaustului, stabilită pe 27 ianuarie, va fi marcată de Filarmonica „George Enescu” printr-un concert condus de dirijorul şi compozitorul israelian Yoav Talmi, care va interpreta compoziţia sa Elegie pentru coarde, timpani şi acordeon, „Dachau Reflections”, dedicată victimelor din lagărul de concentrare Dachau de lângă Munchen, Germania.

Programul concertelor de joi, 27 şi vineri, 28 ianuarie 2021, susţinute de Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, de la ora 19.00, în Sala mare a Ateneului Român, mai include Concertul nr. 20, în re minor, pentru pian şi orchestră, KV 466 de Wolfgang Amadeus Mozart cu Dimitri Malignan în ipostază solistică, şi Simfonia nr. 2, în re major, op. 36 de Ludwig van Beethoven.

Elegie pentru coarde, timpani şi acordeon, „Dachau Reflections”, a avut premiera în septembrie 1997, cu Orchestra Filarmonicii din Bergen, Norvegia, dirijată de compozitorul Yoav Talmi. De atunci, a fost interpretată de peste 20 de orchestre din SUA, Canada, Norvegia, Polonia, Franţa, Olanda, Letonia, Israel, Grecia, Argentina, Peru, Costa Rica.

„În procesul de compoziţie a Elegiei, am construit un colaj de imagini trecătoare din trecut şi prezent. Astfel, se aude un cântec evreiesc din ghetou (Sub cerul înstelat) interpretat de la depărtare de un cvartet de coarde, precum şi Sarabanda pentru violoncel solo de Bach. O temă din Kindertotenlieder de Gustav Mahler deschide lucrarea. O altă temă a aceleiaşi lucrări este citată spre încheiere, ca postludiu al tăcerii şi al acceptării. Sunetele acordeonului amintesc de cineva aruncat din stradă în ghetou. Elegia a fost scrisă în 1997, parţial în Israel, parţial în San Diego, şi este dedicată bunicilor mei, pe care nu i-am cunoscut niciodată”, mărturiseşte compozitorul.

Concertul în re minor pentru pian şi orchestră, KV 466, compus în 1785, este primul din cele două concerte scrise de Mozart într-o tonalitate minoră. Simfonia nr. 2, în re major, op. 36 de Ludwig van Beethoven a fost compusă în 1802, când auzul său era degradat ireversibil. A fost interpretată pentru prima dată la Viena, la 5 aprilie 1803, sub bagheta compozitorului. Concertul lui Mozart este „poate cel mai furtunos, mai intens şi mai sumbru în atmosferă şi expresivitate”, în timp ce „simfonia lui Beethoven are alura unui zâmbet schiţat în vremuri sumbre”, potrivit muzicologului Octavia-Anahid Dinulescu.

Joi şi vineri, 27 ianuarie şi 28 ianuarie 2022

Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”
ora 19.00, Sala mare a Ateneului Român

Dirijor
YOAV TALMI

Solist
DIMITRI MALIGNAN

Program

Yoav Talmi
Elegie pentru coarde, timpani şi acordeon, „Dachau Reflections”

Wolfgang Amadeus Mozart
Concertul nr. 20, în re minor, pentru pian şi orchestră, KV 466

Ludwig van Beethoven
Simfonia nr. 2, în re major, op. 36

Biletele se pot procura:

– De la Casa de Bilete a Ateneului Român. Program: Marţi – Vineri 12:00 – 19:00. Plata doar în numerar. Telefon: 021.315.68.75

– Online, accesând site-ul www.fge.org.ro – secţiunea „Calendar”.Biletele odată cumpărate nu sunt returnabile decât în condiţiile prevăzute de lege.

Accesul în sala Ateneului Român este permis „cu participarea publicului până la 50% din capacitatea maximă a spaţiului, dacă toţi participanţii sunt persoane vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare sau persoane care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu SARS-CoV-2 şi este asigurată purtarea măştii de protecţie”. Verificarea acestor condiţii se va face înainte de accesul în incinta Ateneului Român.

Yoav Talmi

Dirijor şi compozitor, Yoav Talmi este unul dintre cei mai cunoscuţi muzicieni din Israel, fiind distins în 2013 cu Premiul pentru compoziţie oferit de Prim-ministrul Israelului. Este absolvent al Academiei de Muzică Rubin din Tel Aviv şi al prestigioasei Juilliard School din New York, unde a studiat compoziţia şi dirijatul cu burse acordate de America Israel Cultural Foundation (AICF). Este dirijor principal invitat la Munchen Philharmonie, director muzical la Arnhem Philharmonic, Hamburg Symphony, San Diego Symphony, Quebec Symphony şi la Israel Chamber Orchestra. Este unul dintre fondatori şi primul director muzical al New Israeli Opera. Colaborează cu numeroase orchestre printre care Berlin Philharmonic, Concertgebouw din Amsterdam, toate orchestrele importante din Londra, orchestrele simfonice din Viena, Hamburg, Praga, St. Petersburg, Oslo, Stockholm, Varşovia, Munchen, Orchestre National de France, Tonhalle din Zurich, Santa Cecilia din Roma, orchestre ale radiodifuziunilor din Israel, Franţa, Italia, Spania, Germania, Polonia, Olanda, Belgia, Finlanda şi Suedia. În Japonia a condus NHK Symphony, New Japan Philharmonic şi Tokyo Symphony, iar în SUA a dirijat orchestre din Pittsburgh, Detroit, St. Louis, Houston, Dallas, Indianapolis, Rochester, Seattle. A realizat înregistrări pentru Chandos, Decca, EMI, Naxos, Teldec, CBC Records (Toronto), Atma şi Analekta (Montreal). Discul său cu Simfonia nr. 9 de Bruckner la pupitrul Filarmonicii din Oslo a câştigat Grand Prix du Disque la Paris, în timp ce numeroase înregistrări cu Quebec Symphony, San Diego Symphony şi Israel Chamber Orchestra au câştigat premii importante şi au fost elogiate de presa de specialitate de pretutindeni. Dintre lucrările compuse de Yoav Talmi amintim De Profundis pentru cor şi orchestră, Animi Motus pentru orchestră şi cor de copii (sau de femei), Elegy for Strings, Timpani & Accordion (Dachau Reflections), Clarinet Quintet, Music for Flute String Orchestra, Suite of Israeli Songs pentru flaut şi orchestră de cameră (sau pian), Dreams (Halomot) pentru cor a cappella, Three Monologues pentru flaut (sau violoncel) solo, Three Humoresques pentru cor a cappella, cât şi multe transcripţii, orchestrări, aranjamente pentru orchestră, cor şi ansambluri camerale.

Dimitri Malignan

Pianistul Dimitri Malignan posedă „acea măiestrie fundamentală a literei care singură permite să ajungi la spirit”, despre care vorbea Cortot ( în Lettre du Musicien – Frederic Gaussin). Laureat la numai 19 ani al prestigiosului Prix Cortot 2017, impresionează prin maturitate, inteligenţă muzicală şi sensibilitate. La acest concurs a câştigat trei premii în luna mai 2021: premiul 3 oferit de către Stingray Classica, premiul publicului oferit de către ICI Musique şi premiul J.S. Bach oferit de către Festivalul Bach Montreal. Născut la Paris într-o familie de origine română, nepot al compozitorului Henry Mălineanu, a început să studieze pianul la vârsta de 5 ani cu pianistul Nicolas Horvath. În 2011, a fost admis în clasa Ludmilei Berlinskaya, discipol al pianistului Sviatoslav Richter, la Ecole Normale de Musique „A. Cortot” din Paris. A obţinut diplomele decernate de Ecole Normale de Musique din Paris cu cele mai înalte distincţii. În 2020, la 22 de ani, a absolvit Masterul la Conservatorul din Amsterdam. În acelaşi an a devenit bursier al Fundaţiei Europene Yamaha. A fost premiat la peste 20 de concursuri, a concertat în săli importante: Salle Cortot (Paris), Saint Martin-In-The-Fields (Londra), Konzerthaus (Berlin), Merkin Concert Hall (New-York), Ateneul Român şi Palatul Regal (Bucureşti), Filarmonicile din Timişoara, Craiova şi Chişinău, Muzeul Ceaikovski din Klin (Rusia), cât şi în Olanda, Danemarca, Monaco, Italia şi Croaţia. A fost invitat la festivaluri prestigioase precum: Flâneries Musicales de Reims, Nohant Festival Chopin, Nuits du PianoParis, Nuits du Piano d’Erbalunga şi Trasimeno Music Festival (Italia). În 2020, a lansat proiectul „Missing Voices” dedicat compozitorilor evrei dispăruţi în Holocaust.