21 septembrie 2021

Elevii ar trebui să aibă acces la lucrările lor de Evaluare Naţională şi Bacalaureat înaintea contestării rezultatelor!

Distribuie pe rețelele tale sociale:

Asociaţia Elevilor din Constanţa (AEC), Asociaţia Elevilor din Bucureşti şi Ilfov (AEBI), Asociaţia Elevilor din Maramureş (AEM), Asociaţia Vâlceană a Elevilor (AVE), Asociaţia Elevilor din Bacău (AEBC) şi Asociaţia Elevilor din Mureş (AEMS) solicită Ministerului Educaţiei Naţionale includerea posibilităţii elevilor de a-şi vedea lucrările de Bacalaureat şi de Evaluare Naţională înaintea depunerii contestaţiilor.

Considerăm că este necesar ca înaintea unei contestaţii, elevii să îşi poată accesa lucrarea şi să se poată autoevalua cu baremul, pentru a sesiza dacă au fost evaluaţi într-un mod corespunzător. În prezent, elevii nu îşi pot accesa lucrările, din această pricină, contestaţiile sunt de multe ori privite de către elevi drept un risc, nu drept un mecanism al cărui scop este obţinerea unei mai mari acurateţe în evaluarea lor.

În anul curent, la Evaluarea Naţională, conform Ministerului Educaţiei Naţionale, peste 12.500 de note s-au majorat în urma contestaţiilor. Astfel, poate fi observată necesitatea procedurii, având în vedere numărul mare de elevi. Totuşi, anual, foarte mulţi elevi nu depun contestaţii, de frica posibilităţii de a le fi scăzută nota, şi din cauza nesiguranţei pe care o au, luând decizia strict în baza a ceea ce îşi amintesc în urma examenului.

Conform ministrului educaţiei Sorin Cîmpeanu, de anul viitor, corectarea Evaluării Naţionale şi a Bacalaureatului se va face întreg digital, lucrările vor fi scanate de faţă cu elevii, li se vor aplica un cod de identificare şi se vor trimite online în format electronic către evaluatori care nu vor putea comunica între ei. Prin această schimbare, solicitarea noastră se poate implementa cu uşurinţă şi va ajuta mulţi elevi în luarea deciziei de a-şi contesta rezultatele sau nu, prin prisma faptului că nu va mai fi necesară transportarea şi desecretizarea lucrărilor.

Solicităm ca, de anul viitor, să le fie data elevilor posibilitatea de a vizualiza lucrările înaintea contestării lor la examenul de Bacalaureat şi de Evaluare Naţională!

„Elevii nu ar trebui să fie nevoiţi să îşi rişte media şi să ia o decizie într-un mod neinformat, strict pe baza a ceea ce îşi amintesc în urma examenului. Rezultatele contestaţilor sunt, în primul rând, un semnal de alarmă cu privire la ineficacitatea şi neprofesionalismul corectării, semnal pe care mulţi elevi aleg să nu îl tragă, neavând informaţiile necesare pentru a lua în o decizie informată.”- Ariana Dudună, preşedinte AEC

„Elevii români au fost educaţi că „A depune contestaţie e un risc”. De foarte multe ori, aceştia renunţă la ideea de a cere o recorectare fix pe acest motiv – nu îşi amintesc sigur ce au scris pe foaia de hârtie şi se tem ca nota să fie scăzută. Astfel, considerăm că accesul la lucrare înainte de contestaţie reprezintă un pas înainte spre normalitate, spre un proces de evaluare mai transparent. Iar sistemul nostru de educaţie are cu siguranţă nevoie de mai multă transparenţă!” – Matei Canavea, preşedinte AVE

„Ar fi un lucru firesc ca elevul să îşi poată vedea lucrarea înainte de a depune contestaţie, spun acest lucru deoarece azi am văzut zeci de elevi care erau dominaţi de incertitudine în ceea ce priveşte nota lor, dar erau constrânsi de ideea ca nota ar putea să scadă, deoarece nu îşi aminteau exact ceea ce au scris.Un alt semnal de alarma este discrepanţa dintre notele aşteptate de elev, raportate la barem, şi notele finale, un elev care aşteaptă nota 9 la matematică, unde lucrarea nu poate fi interpretabilă, sa primească sub 8 ne subliniază încă o dată faptul că nu toţi profesorii sunt pregătiţi pentru a corecta asemenea examene.” – Miclea Partenie, preşedinte AEMS

„Între examenul propriu-zis şi depunerea contestaţiei trece o perioadă de timp în care elevul poate să compare eronat nota primită cu nota meritată. Suntem de părere că elevii ar trebui să îşi poate autoevalua lucrările înainte de a contesta, pentru o mai bună acurateţe a rezultatelor” – Ana-Maria Groza, preşedinte AEBI

„Înaintea depunerii contestaţiei elevii se lovesc de frica de a nu li se scădea nota iniţial obţinută la examen. Este foarte greu să îţi aminteşti ce ai scris în urmă cu o săptămână, aşa că majoritatea copiilor renunţă la depunerea acesteia. În loc să-i lăsăm pe elevi să se bazeze doar pe amintiri, mult mai benefic ar fi să îi lăsăm să îşi vadă lucrarea înainte. Astfel, având subiectul rezolvat de ei în faţă, elevii nu se vor mai teme de scăderea notei atât de mult şi vor avea curajul să depună contestaţia.” – Cristina-Alexandra Miculaiciuc, preşedinte AEM