Publicat: 3 Octombrie, 2014 - 17:12

Raportul de date statistice privind serviciile poştale pentru anul 2013 publicat vineri de ANCOM arată că traficul poștal total a crescut cu 7,8%, în condițiile în care activitatea furnizorilor alternativi s-a intensificat. Deși Compania Națională Poșta Română (CNPR) continuă să proceseze 68% din numărul total de trimiteri, furnizorii alternativi au înregistrat o creștere a traficului total cu 33%.

În anul 2013 în România au fost procesate peste o jumătate de miliard de trimiteri poştale (trimiteri de corespondenţă, imprimate, colete etc) - 564.258.934, din care 530.106.224 trimiteri interne și 34.152.710 trimiteri internaționale. Atât traficul intern, cât și cel internațional au înregistrat creșteri în anul 2013 cu 7,4%, respectiv cu 14,4%.
În anul 2013, traficul total al CNPR a continuat să scadă, atât intern cât și internațional, în timp ce traficul total al furnizorilor alternativi a înregistrat cel mai înalt nivel de până acum, cu peste 33% mai mult decât în anul 2012 - 180.027.493 de trimiteri. Furnizorii alternativi au procesat cu 61,3% mai multe trimiteri internaționale și cu 31,9% mai multe trimiteri interne comparativ cu anul 2012. 

Din totalul trimiterilor poştale din România în anul 2013, 92,7% au fost trimiteri de corespondenţă, imprimate, pachete mici şi trimiteri de publicitate prin poştă, cu limita maximă de greutate 2 kg (poşta de scrisori). Acest segment a crescut cu 6,7% față de 2012, fiind procesate 376.893.727 de trimiteri, dintre care CNPR a procesat 72%.
Pentru trimiterea coletelor, atât interne, cât şi internaţionale, românii preferă să utilizeze serviciile furnizorilor alternativi, CNPR deținând o cotă de piață de doar 11% pe acest segment. În anul 2013 au fost colectate şi distribuite 26.868.229 de colete poştale, cu 12,22% mai multe decât în anul 2012.

În ceea ce privește serviciile Express, și acestea au cunoscut o creștere importantă a traficului în anul 2013, cu 52,6% față de anul anterior, traficul poştal total în acest caz fiind de 14.463.118 trimiteri.
T
raficul de trimiteri din sfera serviciului universal a continuat să scadă în anul 2013, cu 7,8% faţă de anul 2012, până la 360.514.767 de trimiteri. Deși CNPR continuă să proceseze 76,4% din trimiterile din sfera serviciului universal, traficul acesteia a scăzut cu 17,4% în timp ce traficul furnizorilor alternativi a crescut cu 48%.
În anul 2013 au fost înregistrate 124.006 reclamaţii privind serviciile poștale, din care 24.815 s-au dovedit a fi întemeiate. Un număr de 9.518 de reclamaţii au fost soluţionate cu acordare de despăgubiri în valoare de 2.587.435 lei. 
Raportând traficul general total (564.258.934 de trimiteri poştale) la numărul de reclamaţii, s-a constatat că în anul 2013 a existat o reclamaţie la 4.550 de trimiteri poştale, o reclamaţie întemeiată la 22.739 de trimiteri poştale, și că în medie, din aproximativ trei reclamaţii întemeiate, una s-a soluţionat prin acordarea de despăgubiri.
Raportul integral privind piaţa serviciilor poştale din România în anul 2013 şi analiza comparativă a traficului poştal pentru perioada 2009 - 2013 pot fi consultate aici.