18 septembrie 2021

Expert Forum a lansat o analiză a campaniei de informare publică în contextul situaţiei epidemiologice

Distribuie pe rețelele tale sociale:

Expert Forum a lansat o analiză a campaniei de informare publică în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea COVID-19, lansată de Guvern anul trecut, alături de o bază de date care include angajamente şi plăţi complete pentru anii 2020 şi 2021. De asemenea, raportul include o analiză succintă a achiziţiilor publice referitoare la promovare şi organizarea de evenimente în 2020.

Concluziile şi datele sunt disponibile pe pagina web www.expertforum.ro/publicitate-pandemie

RAPORT DE MONITORIZARE

Banii pentru publicitate în pandemie

În 2020 piaţa media a fost hrănită cu fonduri de la Guvern, pentru promovarea campaniei anti-Covid. Perioada în care s-au promis aproape 200 de milioane de lei se suprapune peste perioada electorală, adică peste alegerile locale din 27 septembrie şi cele parlamentare de la începutul lui decembrie. Alocările şi implementarea campaniei au fost criticate public, iar unii dintre furnizori nu şi-au primit toţi banii nici până acum. Deşi la cifre (reach) pare că a stat bine, criticile aduse în termeni de criterii de alocare, prezenţa pe lista beneficiarilor cu sume importante a unor furnizori puternic politizaţi, precum şi implementarea sa într-un an cu alegeri locale şi parlamentare, arată că programul are un potenţial clientelar şi electoral.

Nevoia unei campanii de informare este evidentă şi absolut necesară având în vedere situaţia din 2020; în acelaşi timp, finanţarea cu sume semnificative a unor televiziuni sau site-uri care au promovat în acelaşi timp fake news este imorală şi întăreşte caracterul electoral al alocării fondurilor. Guvernul şi Partidul Naţional Liberal şi-au asigurat parţial vizibilitatea în 2020 prin finanţarea din bani publici a unei părţi a presei. Este evident că un astfel de beneficiar, care primeşte fonduri însemnate de la Guvern, devine vulnerabil din perspectiva independenţei jurnalistice.

Câteva concluzii:

Primii 10 furnizori au adunat 50% din bani promişi de Guvern. Cea mai mare parte a banilor a mers către televiziunile naţionale, dar şi către mai multe portaluri online.

Guvernul nu a plătit toţi banii promişi. Din angajamente de 181 de milioane de lei (cât figurau în lista din 31 decembrie 2020), a plătit până la final lui mai 2021 doar 141 de milioane. Conform datelor obţinute de EFOR pe baza Legii 544/2001 în luna iulie, Guvernul a decontat în 2020 suma de 87 mil. lei, iar în 2021 alte 53 mil. lei.

Vezi aici situaţia integrală în format editabil
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1toLxsNl5zH_4K1VM64EkjyOdZfd631dWfzFTIVsG-iA/edit#gid=0

Un număr de 79 de furnizori aveau în 2021 deconturi sub 50% din banii promişi prin angajamente. Este dificil de stabilit dacă statul nu şi-a onorat plăţile sau furnizorii nu au prestat serviciile respective. Cert este că în iunie 2021, unii furnizori (dintre care şi companii media mari) afirmau că nu şi-au primit banii de la Guvern.

Agenţia pentru Digitalizarea României, responsabilă pentru verificarea activităţii furnizorilor şi aprobarea plăţilor, nu a identificat niciun caz de abatere de la lege.

Pe lista de furnizori s-au găsit şi unele entităţi care au promovat în acelaşi timp cu mesajele transmise de guvern şi teme conspiraţioniste sau aflate în conflict cu datele oficiale.

Entităţi cu legături clare cu partide politice au primit bani, problema politizării fiind de altfel una mai generală şi nu este legată strict doar de acest program. Am regăsit furnizori care sunt apropiaţi de diferite partide, care promovează teme de pe agenda acestora, firme care au donat la partid sau care au primit bani din subvenţiile partidelor în 2020 sau firme deţinute sau conduse de politicieni. De menţionat totuşi, că partidele care se regăsesc pe această listă sunt variate.

La capitolul transparenţă şi comunicare publică programul poate fi îmbunătăţit prin publicarea unor rapoarte care să reflecte impactul şi eficienţa acestuia. Deşi apreciem faptul că SGG şi ADR ne-au răspuns în timp util şi ne-au transmis informaţiile solicitate, având în vedere amploarea programului, datele financiare şi cele legate de indicatori ar putea fi centralizate mai eficient şi mai vizibil. Nu în ultimul rând, s-ar fi putut impus anumite sancţiuni entităţilor care au promovat în acelaşi timp campanii dăunătoare scopul programului, prin dezinformare; cu alte cuvinte, monitorizarea ar putea fi şi calitativă, nu doar cantitativă.

În acelaşi timp, serviciile de publicitate sau de organizare de evenimente nu au dispărut complet nici de la nivel local. Primării, consilii judeţene sau companii municipale din Bucureşti şi din ţară au folosit bani publici pentru a se promova electoral. Este evident că primăriile nu au mai organizat atâtea evenimente cât ar fi pus în scenă într-un an normal – şi electoral pe deasupra. Majoritatea achiziţiilor legate de acest subiect au avut loc la începutul lui 2021, până în februarie-martie.

Cu toate acestea, contractele realizate de companiile municipale din Bucureşti, dar şi de primării (vezi Mangalia) sau consilii judeţene (vezi Ialomiţa) din ţară indică spre potenţialul electoral al banilor cheltuiţi. Lipsa de transparenţă a Companiei Municipale Publicitate şi Afişaj, care a primit mai multe contracte în Bucureşti, ale căror detalii refuză să le facă publice, ridică semne de întrebare cu privire la cheltuirea banilor publici. Şi activitatea Primăriei Sectorului 1 din Bucureşti (distribuirea revistei primăriei în prima zi de campanie) ilustrează cheltuirea unor fonduri de publicitate cu vădit caracter electoral. Unii dintre primarii-candidaţi s-au folosit de resurse publice pentru ei şi pentru partid, pentru a creşte vizibilitatea în rândul alegătorilor. Desigur, comportamentul nu este nou şi putem vedea că este repetitiv în anii electorali.

Una dintre problemele majore rămâne totuşi lipsa de intervenţie cu privire la abuzul de resurse publice, mai ales când acesta este evident. Deşi în 2021 unele dintre birourile electorale au luat măsuri în privinţa abuzului de resurse publice în perioada electorală, considerăm că astfel de acţiuni trebuie controlate şi sancţionate şi de Autoritatea Electorală Permanentă atunci când vorbim de finanţarea partidelor politice şi campaniilor electorale în timp util. Şi rolul Curţii de Conturi este esenţial, întrucât auditul poate arăta care sunt cheltuielile nejustificate şi poate impune sancţiuni corespunzătoare.

Citeşte raportul integral aici.
https://expertforum.ro/wp-content/uploads/2021/07/PB-122-publicitate-covid-2020.pdf

Vezi şi varianta pdf a deconturilor din 2020 si 2021 aici.
https://expertforum.ro/wp-content/uploads/2021/06/Lista-plati-OUG-63.pdf

Vă recomandăm să consultaţi ambele variante, întrucât ar fi putut apărea şi erori în procesul de scanare a pdf-ului.

Situaţia angajamentelor şi ordonanţărilor de plată la 31.12.2020 pentru contracte furnizare servicii de creaţie şi producţie materiale campanie
https://sgg.gov.ro/1/wp-content/uploads/2016/04/SIT-ANGAJ-SI-ORD-ART-203030-CREATIE-CAMPANIE-INFORMARE-.pdf

Situaţia angajamentelor şi ordonanţărilor de plată la 31.12.2020 pentru contracte furnizare servicii mass-media campanie (programe de televiziune şi radiodifuziune/ ziare tipărite, reviste, publicaţii periodice/ online /publicitate prin mijloace de publicitate amplasate în localităţi) – decembrie 2020
https://sgg.gov.ro/1/wp-content/uploads/2016/04/Contracte-media-CAMPANIE-INFORMARE.pdf

Lista furnizorilor aprobaţi – iulie 2021
Lista furnizorilor respinşi – iulie 2021

Raport realizat în cadrul unui proiect finanţat de Bureau of International Narcotics and Law Enforcement Affairs (INL), implementat de Expert Forum în parteneriat cu CEELI Institute şi International Foundation for Electoral Systems (IFES).