Publicat: 12 Februarie, 2017 - 17:09
Noua Galerie a Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneția, 13-28 februarie 2017

Luni, 13 februarie 2017, la ora 18,00, în Noua Galerie a Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneția, instituția românească din orașul istoric italian, în parteneriat cu Muzeul Etnografic al Transilvaniei din Cluj-Napoca, beneficiind de susținerea Institutului Cultural Român, va organiza vernisajul expoziției de grafică 'Una nostalgia indescrivibile' ce va reuni lucrări ale regretatului artist român Constantin Udroiu (1930-2014). Expoziția este inclusă în programul oficial al Carnavalului de la Veneția, ediția 2017:

http://www.carnevale.venezia.it/event/una-nostalgia-indescrivibile-mostr....

În deschiderea expoziției, care se va afla la dispoziția publicului în perioada 13-28 februarie 2017, de marțea până duminica, în intervalul orar 10,00-13,00 și 16,00-20,00, vor susține alocuțiuni Prof. univ. dr. Rudolf Dinu (Directorul Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneția) și Cercet. Șt. I dr. Tudor Sălăgean (Managerul Muzeului Etnografic al Transilvaniei din Cluj-Napoca), iar doamna Prof. univ. dr. Luisa Valmarin (până la retragerea din activitate prin pensionare, a condus Departamentul de Studii europene și interculturale al Facultății de științe Umaniste a Universității 'La Sapienza' din Roma) va prezenta parcursul creației artistului în deceniile de după stabilirea acestuia în Italia, în anul 1971.

Constantin Udroiu, considerat de critica italiană un 'expresionist bizantin', a studiat la Facultatea de Arte Frumoase din București, avându-l ca profesor pe Gheorghe Vânătoru (1908-1983). Condamnat la 22 de ani de muncă silnică pentru 'crimă de uneltire împotriva ordinii sociale' și 'acțiuni îndreptate împotriva regimului de democrație populară', Constantin Udroiu a ispășit o pedeapsă de 10 ani — din 1954 până în 1964 — în temnițele comuniste. A fost membru al Uniunii Artiștilor Plastici și a expus în numeroase expoziții de artă figurativă în România și în străinătate. Pe lângă activitatea-i de creație artistică, Constantin Udroiu a participat la realizarea și restaurarea a numeroase fresce din bisericile românești, alături de profesorul său, Gheorghe Vânătoru.

Stabilindu-se în Italia în 1971, Constantin Udroiu a fost unul dintre cei mai prolifici și apreciați artiști români din diaspora. În creația sa, Udroiu a acordat o atenție deosebită sacrului, atât în numeroasele icoane pe care le-a realizat, cât și în recursul la modelul bizantin ca formă de exprimare deopotrivă artistică și identitară. A expus în peste 200 de expoziții personale, multe dintre acestea organizate în Italia și în alte centre culturale europene: Paris, Avignon, Amsterdam, Bordeaux, Atena, Barcelona, Lisabona etc., iar după 1989 din nou și în România, la Târgoviște și Cluj-Napoca. Operele sale, pictură și grafică, se află în colecțiile unor muzee din România, Italia, Franța și Portugalia, ca și în numeroase colecții private din Europa și de pe alte continente. Laureat al unor importante premii ce dau măsura recunoașterii internaționale a calității creației sale artistice, Constantin Udroiu a fost membru al Senatului Academiei Internaționale de Artă Modernă din Roma.

Expoziția își propune să prezinte publicului o sugestivă selecție de lucrări de grafică ale regretatului artist, lucrări aflate în colecția soției lui Constantin Udroiu, doamna Prof. univ. dr. Luisa Valmarin. Reputatul lusitanolog și critic Prof. univ. dr. Luciana Stegagno Picchio îl considera pe Constantin Udroiu un artist 'cu o paletă solară care este, în același timp, un imn închinat vieții și cosmosului, precum și un blazon de știință artizanală (...). Sub numitorul comun al semnului-culoare se îmbină pictura sacră și profană, peisaje și figuri, locuri din îndepărtate regiuni transilvane și moldave (...) dar se îmbină și tehnicile și instrumentele pe care Constantin Udroiu le încearcă și le experimentează cu neistovită fantezie și curiozitate, fără să se atrofieze într-un semn individual, repetat, comercial. Uleiurile pe pânză, tempera, acuarelele, xilografiile, gravurile (...) reprezintă și o lecție de expresionism german și european, în care Oskar Kokoschka stă lângă Franz Marc'.