27 mai 2022

Expoziţia Nu vorbim despre sclavie modernă, din seria Politici ale non-acţiunii

Distribuie pe rețelele tale sociale:

Joi, 4 noiembrie a.c. are loc la MNŢRplusC, în cadrul Muzeului Naţional al Ţăranului Român, Str. Monetăriei nr. 3, deschiderea expoziţiei Nu vorbim despre sclavie modernă, cea de a doua din seria Politici ale non-acţiunii a artistei Nona Şerbănescu, în colaborare cu curatorul Eugen Rădescu.

Expoziţia prezintă o serie de lucrări de instalaţie şi o instalaţie performativă pentru care şi-au dat concursul performerele şi performerii: Mădălina Brânduşe, Alex Fifea, Ruxandra Maniu, Vera Linguraru, Andrei Şerban; costume: Lumi Mihai; editing şi sunet: Paul Sima; director imagine: Pătru Păunescu; operator şi fotografie vizual: Gabriel Colţa, producător: Dan Radu Mihai, producţie video Dash Film. Proiectul se bazează pe o documentare realizată de Valer Simion Cosma, Marina Patricia Toma, Alex Fifea, Mădălina Brânduşe şi Alex Fifea; coordonatoare MNŢRplusC: Ilina Schileru.

Din cauza situaţiei sanitare, accesul în galerie se va face cu limitarea a maximum 10 persoane simultan, cu intrare din 45 în 45 de minute şi programare prealabilă la marina.ilie.arthub@gmail.com . Deschiderea este programată pentru primele 4 zile ale expoziţiei după cum urmează:

Joi, 4 noiembrie: 17:00 – 20:00 (4 serii)
Vineri, 5 noiembrie: 17:00 – 20:00 (4 serii)
Sâmbătă, 6 noiembrie: 12:00 – 18:00 (8 serii)
Duminică, 7 noiembrie: 12:00 – 18:00 (8 serii)

Faptul divers paradoxal: anul acesta, în plină perioadă de izolare, când cetăţenele şi cetăţenii României primeau cele mai mari amenzi din Uniunea Europeană pentru încălcarea regulilor impuse de starea de urgenţă, autorităţile au permis plecarea a mii de muncitoare şi muncitori cu destinaţia Germania. Comasaţi în avioane, au plecat să îşi rişte viaţa pentru a strânge recolta de sparanghel, o muncă pe care niciun european vestic cumsecade nu o accepta, nici în lipsa pandemiei, date fiind condiţiile inumane de muncă. Acesta a fost punctul de declanşare al proiectului Politici ale non-acţiunii cu cele două componente ale sale Depozitul 12 (care a avut loc în mai 2021 la Galeria Senat) şi Nu vorbim despre sclavie modernă ce tratează situaţii legate de muncă şi abuzuri la adresa cetăţenilor români, aşa cum reies din interviurile realizate, în acest an, de echipa de documentare formată din Valer Simion Cosma, Alex Fifea, Marina Popa, Mădălina Brânduşe şi Nona Şerbănescu. Interviurile şi materialele colectate pe perioada documentării vor face obiectul unei publicaţii şi vor sta la baza unui nou spectacol, care va fi produs în 2022.

„Interesul practicii artistice a Nonei Şerbănescu în zona social-politică şi de interogare a argumentelor echilibrului care chestionează modalităţile în care sistemul capitalist devine injust şi inuman, este binecunoscut. Cercetările artistei din ultimii ani se axează pe structura social-economică a celor care au cel mai mult de suferit din cauza injustiţiilor sociale şi economice, venite direct din mediul statal, neperformant, care nu ajută, precum şi din mediul neoliberal-capitalist, acolo unde pare că cei mai mulţi dintre noi primim doar „firimiturile” sistemului.”, spune Eugen Rădescu, curator.

„Restricţiile impuse şi măsurile luate pentru protejarea populaţiei au transformat profund vieţile cetăţenilor prin prisma muncii, dar în direcţii foarte diferite, care reflectă, într-o mare măsură, inegalităţile economice, diverse tipuri de privilegii şi predominanţa unui model cultural care depreciază profund anumite munci şi pe cei care le prestează, integrându-i într-o categorie a perdanţilor.

Lucrători în comerţ, de la retail, până la buticurile de cartier/uliţă, şoferi care transportau mărfuri sau persoane, lucrători la salubritate, lucrătorii din depozite şi din sectorul de procesare a alimentelor, poştaşi, curieri şi livratori sunt doar câteva dintre categoriile profesionale a căror maximă utilitate socială a fost demonstrată într-un context atât de grav. Spre deosebire de personalul medical şi militar (instituţiile de forţă) angrenat direct în gestionarea crizei, dar beneficiind de sporuri suplimentare generate de contextul epidemic, munca celor din categoriile profesionale menţionate a continuat să fie mult mai prost plătită, iar statutul lor social este semnificativ inferior.”, afirmă Valer Simion Cosma, istoric, antropolog, publicist şi manager cultural.

Organizatori: Asociaţia pentru Promovarea Artelor Contemporane, în parteneriat cu MNŢRplusC, Muzeul Naţional al Ţăranului Român, ARTHUB Bucharest şi Dash Film.