17 iunie 2021

Facultatea de Ştiinţe ale Naturii şi Ştiinţe Agricole a Universităţii Ovidius din Constanţa dezvoltă un proiect cu fonduri europene

Distribuie pe rețelele tale sociale:

Universitatea Ovidius din Constanţa (UOC), prin Facultatea de Ştiinţe ale Naturii şi Ştiinţe Agricole (FSNSA), şi Marketing Development S.R.L, prin agenţia de turism organizatoare Sano Touring din Bucureşti, implementează, în calitate de parteneri locali, împreună cu partenerii internaţionali: Arctur din Slovenia (lider de proiect), Agricola NGO din Ucraina şi Tourism Institute din Georgia, proiectul „Tourism 4.0 pentru Marea Neagră – T4BS”, cu o valoare de peste 700.000 de euro, primul proiect în domeniul turismului finanţat de către Comisia Europeană prin Fondul European pentru Pescuit şi Afaceri Maritime (FEPAM), informează ş. l. dr. Andrei Schvab.

Conform sursei citate, acest proiect inovator şi de avangardă îşi propune să demonstreze potenţialul analizelor de date (big data) pentru dezvoltarea turismului şi, cu ajutorul acestora, să reducă impactul negativ al turismului şi să ajute comunităţile locale sau antreprenorii să ia decizii legate de veniturile generate de turism, dar fără să pericliteze resursele de mediu ale generaţiilor viitoare.

Facultatea de Ştiinţe ale Naturii şi Ştiinţe Agricole se află în avangarda testării tehnologiilor 4.0 cu aplicare directă în zona turismului, dar şi a planificării teritoriale bazate pe aceste tehnologii capabile să ofere informaţii detaliate, aproape în timp real sau chiar în timp real.

Fezabilitatea inteligenţei artificiale, posibilitatea culegerii informaţiilor în timp real de la diferiţi senzori sau dispozitive smart, tehnologii blockchain şi analiza acestora prin intermediul unui super-calculator capabil de miliarde de operaţii per secundă sunt testate în cadrul studiilor pilot asupra comunei Sfântu Gheorghe din Delta Dunării şi a municipiului Constanţa.

„Să ne imaginăm cum ar putea fi gestionat turismul, în zone foarte delicate, cum e Delta Dunării, dacă autorităţile locale ar cunoaşte în timp real câţi turişti sunt prezenţi, care sunt obiectivele pe care le vizitează, când le vizitează, ce fel de comportament financiar sau de mediu au, care este impactul numărului de vizitatori asupra mediului, sau asupra sectorului economic, care este reacţia localnicilor la acest fenomen, care este impactul asupra cererii de curent electric, de apă potabilă, sau cantitatea de deşeuri pe care turismul o generează suplimentar în locul respectiv”, a precizat ş. l. dr. Andrei Schvab.

Universitatea Ovidius din Constanţa acordă o atenţie deosebită noii provocări strategice a Uniunii Europene care vizează „Dezvoltarea Albastră” (Blue Growth), întrucât de dezvoltarea zonelor costiere şi a celor marine depind peste 5,4 milioane de locuri de muncă la nivel comunitar, iar activităţile economice din zona de coastă şi cea marină generează venituri de peste 500 de miliarde de euro pe an. Rezultatele proiectului ar putea să scoată în evidenţă costul turismului raportat la beneficiile generate şi astfel să atenueze conflictele dintre protecţia şi conservarea mediului şi generarea de venituri din turism.