Publicat: 17 Septembrie, 2019 - 15:38

Primarul General, Gabriela Firea: Programul Rabla TAXI, aprobat astăzi, este parte a planului municipal de combatere a poluării aerului în Capitală.

Primăria Capitalei acordă eco-vouchere în valoare de 3.000 de euro pentru 3.000 de taximetrişti, într-o primă etapă, începând din ianuarie 2020.

Am introdus, în ultimii 3 ani,peste 15 programe şi proiecte care privesc calitatea aerului în Bucureşti.

Programul Rabla TAXI, propus de Primarul General Gabriela Firea, a fost aprobat astăzi în şedinţa Consiliului General al Municipiului Bucureşti cu 30 de voturi pentru (PSD-ALDE si PMP) 3 abţineri (PNL şi USR) şi 12 voturi împotrivă (PNL şi USR).

Programul prevede acordarea, într-o primă etapă, începând cu 1 ianuarie 2020, a 3.000 de eco-vouchere în valoare de aproximativ 3.000 de euro, fiecărui transportator autorizat în regim de taxi din Bucureşti care doreşte să înlocuiască actualul autovehicul, poluant, cu unul nou, cu norme de poluare EURO 6, non-diesel, hibride sau electrice.

Programul are ca obiectiv o calitate mai bună a aerului în Bucureşti, prin reducerea poluării generate de acest tip de activitate, şi creşterea calităţii serviciului de transport public în regim taxi.

Primarul General, Gabriela Firea:

"Proiectul Rabla pentru taximetre se înscrie în eforturile noastre de a lupta cu poluarea în Bucureşti. Avem 5.500 de taximetre poluante în Capitală şi vrem să sprijinim înlocuirea lor cu unele mai prietenoase cu mediul. Ţinta noastră este ca, din ianuarie 2020, să acordăm, pentru început, 3.000 de ecovouchere în valoare de 3.000 de euro pentru taxiurile cele mai poluante (EURO 1-EURO 4), urmând ca anul următor să fie acordate şi celelalte 2.500.

Situaţia este limpede: în medie, o maşină personală parcurge circa 30 de kilometri pe zi, o distanţă de cinci ori mai mică decât un taximetrist, aşadar impactul asupra mediului al acestui tip de transport public este semnificativ. Din totalul de 10.055 de licenţe existente în Municipiul Bucureşi, 7.500 sunt valabile, restul fiind în diverse stadii litigioase. Dintre acestea, 5.500 sunt poluante. Efortul financiar poate fi considerat consistent, dar este mic raportat la beneficiile pe care le aduce pentru sănătatea noastră, a copiilor noştri - mult mai importantă fiind prevenţia decât tratarea unor boli care sunt agravate de poluare. Subliniez că aplicăm acest proiect după ce ne-am ocupat deja de achiziţia a 830 de noi mijloace de transport pentru serviciul de transport public local şi de eliminarea din traficul bucureştean a autoturismelor cu grad ridicat de poluare.

Când am pregătit acest proiect nu ne-a motivat exclusiv avertismentul de infringement, ci şi preocuparea pentru viaţa şi sănătatea bucureştenilor şi a vizitatorilor Capitalei. Convingerea mea este că trebuie să luăm acest domeniu foarte în serios, aşa cum am făcut în ultimii 3 ani, de când am lansat Planul integrat de calitate a aerului şi am introdus 15 măsuri pentru a combate poluarea aerului".

Cele 7.500 de autorizaţii taxi valabile sunt pentru maşini fabricate:

- aprox. 2.800 între anii 2005-2010 - respectiv EURO 1 - EURO 4

- aprox. 2.100 între anii 2011-2014 - respectiv EURO 5

- aprox. 2.600 între anii 2015-2019 - respectiv EURO 6

Primarul General a mai explicat: "După calculul specialiştilor Direcţiei de transporturi, o maşină folosită de obicei pentru serviciul de taximetrie - de exemplu un Logan, cu normă de poluare EURO 6 - costa aproximativ 6.800 euro cu TVA.

Dacă participă la Programul RABLA Naţional sau dacă îşi vinde direct maşina actuală, cu norma de poluare sub EURO 4, taximetristul ar putea obţine minim 1.000 euro. Primăria Capitalei îi acordă voucherul de 3.000 euro, iar el trebuie să asigure aproximativ 3.000 euro. Împărţim efortul la jumătate".

Detaliile programului vor fi stabilite într-un regulament de aplicare, similar programului de ecovouchere pentru populaţie.

Tag-uri Nume: