Publicat: 24 Noiembrie, 2014 - 14:16
Share

Alimentarea cu carburanţi in Ungaria a devenit cea mai atractivă pentru transportatorii români care tranzitează Europa în contextul în care Guvernul României  se comporta ca un dusman al propriului buget  si trimite transportatorii Romani sa alimenteze in afara granitelor pierzand astfel acciza, tva-ul si impozitele aferente vanzarilor de carburanti, se arată într-un comunicat FORT.
                
Daca luam in calcul strict ce intra in contul unui transportator autohton ce a alimentat in Slovenia, ca exemplu (dupa ce plateste comisionul de recuperare si spezele de transfer), acesta ajunge  sa recupereze cca. 7 erocenti /litru = 70 euro/1.000 l de motorina alimentata. Asta inseamna cca. 30 de bani /litru. In acest fel, pretul la pompa in Slovenia,inainte sa recupereze cota parte din acciza, este de 1,35 euro/l = cca. 5,9 lei/litru, inclus TVA. In Slovenia, TVA este de 22%. In consecinta, din Slovenia transportatorii Romani cumpara motorina fara TVA si cu cota parte de acciza recuperata cu 4,53 lei net/litru.
               
 In Ungaria, pretul mediu de azi este de 1,33 euro/litru    5,9 lei/litru. Si Ungaria returneaza cota parte din acciza, in total 17 HUF/litru = cca. 5 eurocenti (daca scadem comisioanele de recuperare si spezele), TVA este de 27%.
               
 In tara vecina Ungaria, motorina se cumpara fara TVA si cu acciza returnata inclusiv pentru transportatorii Romani la valoarea de 4,35 lei/litru in timp ce in Romania un litru de motorina se cumpara in medie cu 5,9 lei, pretul fara TVA fiind de 4,76 lei/litru. 
               
 Chiar daca recuperarea de acciza ar functiona in Romania pretul ar ajunge la minim 4,58 lei/litru fara tva fiind astfel cel mai ridicat din zona.
                
Daca Guvernul ar recunoaste ca si-a dat cu "stangul in dreptul"... si ar urca suma cotei parti recuperabile la minim 11 - 12 eurocenti/litru, concomitent cu eliminarea tuturor aberatilor birocratice exista premise reale ca sistemul sa fie viabil in Romania,  agentii economici urmand sa isi alimenteze vehiculele acasa.
               
 Pentru ca birocratia sa nu mai blocheze  sistemul de returnare  in Romania este nevoie neaparat ca schema sa nu mai fie considerata  ajutor de stat  iar verificarile sa se faca STRICT analizand incrucisat facturile de alimentari, transmise prin posta si la maxim 30 de zile din momentul solicitarii adica ceea ce FORT a solicitat inca de la inceputul dezbaterilor pe acest subiect.