Publicat: 13 Decembrie, 2012 - 07:00

Ştiţi care-i cea dintâi urmare a căderilor de nea? Reducerea severă a benzii de rulare din apropierea acostamentelor ambelor sensuri ale unei şosele. Drept consecinţă se cuvine a fi deosebit de atenţi, mai ales la momentul trecerii pe lângă autovehiculele care circulă din sensul opus deoarece există riscul, deseori activat al coliziunii cu efecte mortale, survenită pe fondul ratării distanţei laterale în mers.

Oricât de bine ar fi tratată suprafaţa de rulare, de la curăţenie şi îndepărtarea stratului de zăpadă, fiţi siguri că rămân multe petice de umezeală care odată cu lăsarea nopţii, pe fondul radiaţiei nocturne, se transfromă  în adevărate capcane ale morţii, adică petice perfide de gheaţă, de foarte multe ori, absolut ,invizibile.

Şi, cu atât mai periculoase la momentul trecerii peste ele. Momentul de spaimă resimţit de şofer, mai ales cel lipsit de o asemenea experienţă, este dat de acea deviere, neaşteptată, de la direcţia iniţială. Aici, în aceste fracţiuni de secundă, se ascunde debutul nenorocirii. Devierea, bruscă şi de foarte multe ori, accentuată a autovehiculului îl determină pe şoferul cu sau fără experienţa unor astfel de crize rutiere să frâneze. Brusc, violent, apăsat şi, crede el, eficient! Eroare fatală.

Momentul de deceleraţie, pe zona mai mare sau mai redusă de gheaţă va avea drept  efect amplificarea mişcării haotice a maşinii care, certamente va fi aruncată în orice direcţie numai în cea dorită de driver nu! De ani de zile, poliţia rutieră, comentatorii de specialitate, şoferii cu multă praxă în ale şofatului tot repetă şi repetă, soluţia salvatoare în debutul unor asemenea momente de pierdere a controlului, folosirea frânei de motor.

Dacă automobilul, autospeciala are la un moment dat, mişcări haotice determinate de reducerea severă a aderenţei pneurilor la suprafaţa de rulare acoperită cu polei sau gheaţă, şoferul trebuie educat să uite că are frâna de serviciu sau de ajutor, singurul mod de rezolvare fiind cel oferit de trecerea schimbătorului de viteză dintr-o treaptă superioară de viteză într-una inferioară.

Deceleraţia astfel realizată nu paralizează roţile autovehiculului ci reduce numărul de rotaţii până la oprirea definitivă. Temperaturile scăzute facilitează îngheţul la sol, mai ales, odată cu căderea serii , a întunericului. Destule drame rutiere s-au consumat în condiţiile în care şoferii nu ştiu privi şi interpreta corect semnele drumului!

O şosea acoperită cu polei va deveni aproape strălucitoare cu un mare indice de refracţie a luminii farurilor, semn cert că zona se află sub pericolul iminent al poleiului deja format. Cea dintâi măsură constă în reducerea imediată, folosind frâna de motor  a vitezei care nu ar trebui să depăşească 15 cel mult 20 de kilometri la oară. Nu-i nimic special, nu-i nimic deosebit! Este un simplu exerciţiu aplicat ce demonstrează pericolul dat de reducerea gradului de aderenţă a trenului de roţi al automobilului.

Se zice că orice maşină rulează pe drum folosind o suprafaţă de călcare de dimensiunile a patru farfurioare de cafea. Nu avem în vedere autospecialele cu mai multe osii, deşi multe dintre acestea ajung victime, ele şi oamenii şi încărcăturile transportate,tocmai ca urmare a nerespectării unor elementare reguli de rulare.

De dată recent, pe o şosea din Riad, Arabia Sudită, şoferul unei unităţi speciale de transport a încercat negocierea unei curbe cu viteză excesivă şi ratarea manevrei a avut drept efect intervenirea binecunoscutului roll-over, adică  răsucirea şi răsturnarea autocisternei care transporta peste 20 de tone de gaz petrolier lichefiat. Scurgerile gazului au durat câteva secunde până ce s-a ajuns la o sursă de flacără deschisă. A urmat o explozie îngrozitoare care a făcut 80 de morţi pe loc, peste 400 de arşi, mai mult sau mai puţin grav, demolarea unor construcţii din beton armat, din apropiere şi paralizarea traficului pentru câteva ore.

Dacă în condiţii de aderenţă maximă, viteza cu care s-a atacat curba a avut o astfel de finalitate atunci nu-i de mirare că mecanismul descris, cel de roll-over, produce pe drumurile lumii şi din România milioane de victime. Ne-ar bucura să ştim că acest succint material a ajuns sub ochii celor interesaţi şi lecturat cu atenţie ar putea oferi ansa supravieţuirii pentru mulţi dintre aceştia în viitorul apropiat.