28 septembrie 2021

FSLI: Când guvernanții nu vor să aloce bani unui domeniu, inventează toate motivele care să le scuze ignoranța!

Distribuie pe rețelele tale sociale:

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ este neplăcut surprinsă de declarația recentă a Prim-Ministrului Florin Cîțu potrivit căruia nu dorește ca Guvernul să mai facă investiții în educație, cercetare și sănătate fără rezultate, fără să precizeze clar la ce fel de investiții se referă. Acest mod de gândire al Premierului este similar cu cel al unui buticar care, după ce ani la rând a “finanțat” echipa de fotbal “Avântul Prăbușirea”, cumpărându-le jucătorilor câte un set de echipamente pe an și a constatat că echipa nu a ajuns în Liga Campionilor, a luat decizia de a nu o mai finanța. Cine vrea să aibă o echipă care să și câștige Liga Campionilor face mai întâi un stadion, caută cel mai bun antrenor, caută jucători foarte talentați pe care-i plătește regește și după câțiva ani de muncă, apar și trofeele. Revenind la declarația Premierului, domnia sa trebuie să înțeleagă că aceste domenii nu pot face performanță dacă nu sunt acordați banii necesari pentru asigurarea condițiilor optime.
Domnule Prim-Ministru, Florin Cîțu, cum am putea face performanță în educație, dacă și în acest an, în care Guvernul condus de d-voastră a acordat acestui sistem puțin peste 3 la sută din PIB? Nici măcar nu este respectată legea în vigoare, prin care învățământul ar trebui să aibă o finanțare de 6% din PIB. Media europeană este de aproximativ 5%, iar în țări precum Franța, UK, Norvegia sau Germania se văd rezultatele acestor investiții.
În România anului 2021, când în alte țări materia școlară se studiază la clasă cu ajutorul proiecțiilor holografice 3D, folosind dispozitive tehnice de ultimă generație, noi avem peste 1.000 de unități de învățământ care au toalete în curte, fără apă curentă și canalizare, în care nu poate fi respectat nici măcar minimul de igienă sanitară. De ce sunt pedepsiți copiii acestei țări sa nu aibă și ei șansa pe care o au copiii din țările dezvoltate? Tot în anul 2021, avem cadre didactice care vin de acasă cu hârtie, creioane, cărți și alte materiale didactice pentru a-și putea susține lecțiile, în școli în care nu se alocă bani pentru aceste nevoi. În anul 2021 avem și unități de învățământ unde nu se asigură paza și protecția elevilor și a cadrelor didactice, transformându-le pe acestea în spații în care oricine poate intra, dovadă fiind cazurile de agresiune care au avut loc.
O altă mare problemă a sistemului de învățământ este lipsa spațiilor. Deși se dorește scăderea numărului de elevi la clasă, așa cum prevede legea, mulți dintre ei vor rămâne la propriu pe dinafară, întrucât școlile nu au spații suficiente. Investiția în infrastructura școlară nu a reprezentat niciodată o prioritate pentru guvernul actual, așa cum nu a fost de interes nici pentru cei care au fost la Putere în ultimii treizeci de ani.
Salarizarea cadrelor didactice a reprezentat permanent o hibă a educației din România. De-a lungul anilor, personalul didactic s-a confruntat cu o permanentă umilire – cea a celor mai mici salarii din întreg aparatul de stat. Sunt și acum situații în care salariul unui șofer cu studii medii sau al unei secretare din primării este mai mare decât cel al unui cadru didactic cu studii superioare! Prin urmare, când ceri performanță, nu ar trebui să oferi din start condiții care să stimuleze obținerea acestor rezultate? Așa se întâmplă în mediul privat, dar și în sistemele de învățământ din alte țări europene. În acest moment, angajații din educație au salarii situate în pătrimea de jos a grilei de salarizare. Totodată, trebuie spus și faptul că Executivul actual nu a reușit să acorde în 2020 salariile prevăzute pentru anul 2022, așa cum era stipulat în lege, deși alte categorii bugetare au primit încă de la introducerea noii grile de salarizare majorările promise. Investiția în resursa umană din educație este cheia dezvoltării acestui sistem.
Proiectul Președintelui României, domnul Klaus Iohannis – România Educată – pentru care Guvernul condus de Florin Cîțu și-a arătat susținerea, nu poate fi pus în aplicare fără alocări bugetare consistente! Prin urmare, cum putem vorbi despre o reformă reală, dacă nu sunt acordați bani pentru investiții și salarii motivante?
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ îi solicită Premierului Florin Cîțu să vină în fața opiniei publice cu o clarificare, prin care să ne spună exact ce investiții vrea să facă în educație, dacă va crește sau nu salariile cadrelor didactice, cum va moderniza școlile, cum vor fi îmbunătățite programele școlare, în concluzie cum va fi modernizat învățământul românesc? De asemenea, solicităm Prim-Ministrului României, să expliciteze public, pe înțelesul tuturor, ce înseamnă în viziunea domniei sale, “performanță în domeniul educației”.

“Dacă vrei un popor sănătos, investești în sistemul medical, în prevenție și în educație pentru sănătate. Astfel scutești și banii de la bugetul de stat cheltuiți pe îngrijirea unor îmbolnăviri care puteau fi evitate, dar și banii contribuabililor cărora le crește și speranța de viață. Dacă vrei un popor care să se dezvolte și o societate modernă, investești în educație și în cercetare. Nu există prosperitate și evoluție fără investiții făcute în aceste domenii de interes! Sunt reguli de aur, care funcționează în țările dezvoltate, care au înțeles cu cel puțin o sută de ani în urmă că atunci când vrei să ajuți o societate, îi oferi servicii sanitare de calitate, un sistem de educație bine pus la punct și cercetare în centre avansate. În cazul în care nu vrei toate aceste lucruri, nu investești în aceste domenii, ceea ce reprezintă politica tuturor guvernelor postdecembriste, care au tăiat de fiecare dată de pe lista alocărilor bugetare, domenii precum învățământul, sănătatea și cercetarea”, a declarat Simion Hancescu, președinte FSLI.