Publicat: 14 Aprilie, 2015 - 18:00

La 3 ani de la demararea inițiativei „Grădinițe Estivale”, Salvați Copiii România anunță rezultatele și concluziile pozitive ale proiectului. Parte din programul de educație preșcolară pentru copiii din categoriile defavorizate - Şanse egale pentru toţi copiii, într-o societate fără discriminare - acesta este unul dintre cele mai de succes proiecte ale Organizației.

Lansată în parteneriat cu Fundația IKEA, inițiativa a pornit din nevoia de a diminua fenomenul abandonului școlar și de a reduce decalajul privind rezultatele școlare ale copiilor aflaţi în pragul excluziunii sociale.

De-a lungul proiectului, 653 de copii din 30 de grădinițe, din București și din județele Argeș, Constanța, Dâmbovița, Iași, Dolj, Tulcea și Călăraşi, au beneficiat de cursuri gratuite, materiale didactice, gustare zilnică și produse igienico-sanitare.

În 2012, statisticile care au stat la baza programului de educaţie preşcolară estivală pentru copiii cu risc de excluziune socială erau departe de a fi încurajatoare:

  • România se afla în topul primelor 5 ţări europene cu cea mai mare rată de abandon şcolar, rată ce era mult mai mare în cazul categoriilor defavorizate de copii, în special în rândul celor de etnie romă;
  • Peste trei sferturi dintre copiii romi care abandonau parcursul școlar nu beneficiau de educaţie preşcolară;
  • La vârsta de 6 ani, ponderea copiilor romi care mergeau la școală era de peste 5 ori mai mică decât media națională;
  • 43% dintre copiii romi nu figurau în evidenţele vreunei instituţii şcolare[1];
  • 80% dintre copiii care nu ajungeau niciodată la şcoală erau de etnie romă, 38% dintre aceştia fiind analfabeţi funcţionali;
  • 70% dintre copiii de etnie romă nu mergeau la grădiniță.

Rezultatele programului au fost mai mult decât încurajatoare, demonstrând încă o dată importanța educaţiei timpurie, adaptată nevoilor comunităţilor locale defavorizate, dar și posibilitatea de a schimba, cu costuri minime, statistici care menţin România de ani de zile în topul european al abandonului şcolar:

  • 94% dintre copiii participanți au continuat, după finalizarea programului estival, o formă de învăţământ, iar această pondere ajunge, în cazul anumitor grădinițe, la 100%;
  • 85% dintre copiii înscriși la școală au finalizat clasa I;
  • 583 de copii, respectiv 89% din totalul celor înscrişi în proiect, se află în prezent în evidenţa şcolilor din comunităţile în care locuiesc.

În evaluarea proiectului, Salvați Copiii România a avut alături o echipă de angajaţi ai IKEA din Thailanda, Singapore, Malaysia, Croația şi România, direct implicaţi în activităţile de strângere de fonduri care au făcut posibilă această iniţiativă. Aceștia au avut astfel ocazia de a cunoaşte în mod direct activitățile, beneficiarii și rezultatele programului implementat de Salvați Copiii România, cu sprijin financiar din partea IKEA Foundation.

Vin dintr-o ţară în care copiii au parte de un start lin în ceea ce privește educația, învaţă fără să fie discriminaţi, iar şcoala este un spaţiu al libertăţii, în care copiii se joacă şi se dezvoltă în acelaşi timp. Mă întristează să văd că nu toţi copiii se bucură de această experienţă, dar mă bucură faptul că Salvaţi Copiii România şi IKEA Foundation fac tot posibilul ca tot mai mulţi copii să meargă la grădiniţă şi la şcoală.” - Judy Samuel, angajat IKEA Singapore

Proiectul „Grădinițe Estivale” a fost inițiat în contextul în care România alocă cele mai mici sume din Uniunea Europeană pentru educația preșcolară, are una dintre cele mai mari rate ale abandonului școlar și împarte cu Bulgaria primul loc în topul sărăciei și excluziunii sociale în rândul copiilor mai mici de șase ani, potrivit raportului „Educația și îngrijirea copiilor preșcolari”, publicat de Comisia Europeană.

În numai o lună de pregătire estivală, programul de educație preșcolară a demonstrat că riscul de abandon școlar pentru copiii care trăiesc în medii familiale defavorizate poate scădea considerabil.

„Acest proiect este unul în care Salvaţi Copiii crede foarte mult. Avem speranţa că viitorul acestor copii poate fi altul, motiv pentru care metodologia de lucru în programe de educaţie estivală preşcolară a fost înaintată către Ministerul Educaţiei spre consultare şi aprobare, iar unele grădinițe din țară implementează deja programul cu resurse proprii”, a declarat Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv, Organizația Salvați Copiii România

Proiectul „Grădiniţe Estivale” a devenit un exemplu de proiect educaţional care poate îmbunătăți semnificativ traseul şcolar al copiilor din categorii sociale vulnerabile. În plus, implicarea mediatorilor şcolari - categorie profesională neglijată la nivelul sistemului educaţional românesc - schimbă şansele la educaţie de calitate, având o poziţie strategică în triunghiul şcoală, familie, comunitate. Din acest motiv, ediţia din acest an a Zilei Internaţionale a Romilor, sărbătorită în fiecare an pe data de 8 aprilie, este dedicată mediatorilor școlari.