Publicat: 2 Mai, 2013 - 08:45

Automobilişti, motociclişti, motoretişti, ATV-işti, biciclişti de pretutindeni, uniţi-vă în gândul bun şi sănătos de a pleca la drum spre ţintele stabilite şi de a reveni, sănătoşi şi refrişaţi din minivacanţa celor cinci zile, în care,1 Mai, ziua celor care muncesc ori ar trebui să muncească dacă ar avea unde şi sărbătorile Pascale sunt înfrăţite prin puntea celor două zile dăruite de guvern cu titlul de libere, urmînd a fi recuperate anterior sau ulterior.

Acum veţi intra într-o maree de maşini, care se va putea finalize cu bine numai dacă excesele şi excesivii manevrelor rutiere vor fi ponderaţi. Prima recomandare se referă la punctual terminus al deplasării, alegerea traseului, stabilirea eventualelor puncte de întâlnire cu ceilalţi amici; ora plecării şi ora ajungerii! Aşa numita planificare a călătoriei nu este un moft ori o prelegere caducă a modului de a fi grijuliu cu timpul şi starea de sănătate a celui de la volan şi a celorlalţi parteneri de drum, inclusiv şi, mai ales a celor din propriul automobil! Nimeni şi nimic nu vă opreşte să vă informaţi asupra elementelor ce ţin de starea tehnică a drumului ce urmează a-l aborda, precum şi a factorilor meteorologici generali ai perioadei. Trei sunt elementele care ar trebui luate în calcul în perspectiva unei deplasări auto spre zone mai mult sau mai puţin îndepărtate.

Succint cele trei subiecte de maximă importanţă sunt: maşina, omul, drumul. Nimeni nu pleacă la drum, mai ales unul de cîteva sute de kilometric, fără o verificare atentă a principalelor sisteme şi mecanisme ce intră în alcătuirea unui autovehicul. Cele mai importante, direcţia şi sistemul de frânare, se cer a fi, cu prioritate, avute în grijă. Semnalizarea, sistemul optic şi acustic, buna ventilaţie a habitaclului, rezerva de piese (becuri, siguranţe etc.), sistemul de igienizare-spălare a parbrizului şi lunetei, sistemul de protecţie pasivă prin asigurarea cu centurile de siguranţă sunt, de asemenea, elemente ce se cer a fi avute în vedere pentru a evita orice surpriză.

Regula este ca drumul să fie parcurs în cea mai sigură modalitate, respectîndu-se legea rutieră şi măsurile de autoprotecţie cunoscute sub denumirea de “conduită preventivă”. Suntem convinşi că unii dintre lectorii acestor rânduri vor strâmba din nas parcurgându-le, deoarece se ştie, apanajul tinereţii este exuberanţa, voioşia permanentă ce scapă lesne în viteză care atinge cu uşurinţă limitele fiziologice ale descărcării de adrenalină în circuitul sanguin şi, de aici, până la  incidental dat de oprirea şi sancţiuonarea contravenţională şi administrativă prin suspendarea dreptului de a şofa pentru una pînă la trei luni (deocamdată) ori, mai rău, implicarea într-un accident ,nu este decît un pas. Pe care noi dorim din tot sufletul să nu-l faceţi! Niciodată! Bagajul pentru deplasarea ce durează trei-cinci zile nu poate fi unul voluminos. Fiece membru al echipajului are un costum adecvat mediului în care urmează să se consume vacanţa. Una este însă echipamentul pentru câmpie, mare, şi altul este pentru munte. Cu cât mai puţine piese de îmbrăcăminte cu atât mai bine! Atenţie, copilaşii se cer a fi echipaţi totuşi corespunzător modificărilor meteo specifice muntelui. Nici exagerat de multe, dar a nu se uita cele absolut necesare. Stabilirea punctelor de întâlnire cu celelalte familii în raport de distanţă, aglomeraţie, viteza medie de deplasare, factori surpriză.

Dacă veţi planifica deplasarea luînd în calcul aceste  elemente este exclusă orice formă de neprevăzut, de întârziere. Oricum, regula întâlnirii este cea care zice că “primul sosit se odihneşte şi aşteaptă sosirea celorlalţi membri ai grupului”. Asiguraţi-vă cel puţin şase ore de somn pentru a putea face faţă drumului de a doua zi. Nu uitaţi nimic din ceea ce este absolut obligatoriu să aveţi asupra dvs.: permisul de conducere, certificatul de înmatriculare, poliţa de asigurare, rovinete de drum naţional, documentele de identitate, documente speciale de acces în arii restricţionate; diferite sume de bani sau carduri; medicamentele pentru cei suferinzi cronici ori aflaţi sub tratament; ochelarii de vedere şi ochelarii de soare, îndeosebi pentru driveri; harta drumurilor şi cele speciale referitoare la zona sau zonele de interes de interes. Faceţi apelul pasagerilor pentru a nu constata, peste câţiva kilometri, că aţi uitat pe cineva.

Drumul este un bun prilej de veselie generală. Pentru cel de la volan este un moment de maximă concentrare, deoarece el este responsabil de viaţa tuturor celor din habitaclu. Pentru aceste motive şoferul va respecta cu scupulozitate prevederile legii rutiere, mai ales cele ce privesc adaptarea vitezei la condiţiile de drum şi meteorologice, manevrele de depăşire, negocierea curbelor, acordarea dreptului de prioritate pietonilor şi celorlaţi şoferi, respectarea distanţei în mers faţă de maşinile dinainte, renunţarea la dreptul de prioritate dacă anticipaţi o starea de pericol prin refuzul de a vi se permite trecerea prin punctual respective.

Fiţi extrem de prudenţi şi nu întoarceţi capul spre persoanele din habitaclu atunci când le adresaţi vorbe, o secundă de nesupravegherea spaţiului parcurs de maşina pe care o şofaţi poate fi fatală; nu vă încăpăţânaţi să căutaţi cd-ul căzut ori rătăcit pe undeva prin torpedoul maşinii pentru că, de regulă, atunci se produc elemente de risc ce evoluează spre accident; asiguraţi categoric copilul în sistemul de fixare al scoicii, nu trasportaţi minorul pe locul din dreapta faţă; nu purtaţi discuţii telefonice, chiar şi folosind sistemul hands-free în timp ce şofaţi, deoarece vă expuneţi şi-i expuneţi şi pe ceilalţi pasageri riscului de accident.

După parcurgerea a 120 sau 150 de kilometri faceţi o haltă de miniodihnă. Atenţie cum opriţi şi unde opriţi. Nu uitaţi că aveţi unul sau doi copii care imediat ce coboară vor ţâşni spre căţelul sau pisicuţa locului fără a lua în seamă maşinile ce trec cu viteză. Nu pierdeţi o secundă din ochi pe cei mici. Sunt maeştri în a comite cele mai negândite manevre sau gesturi. La reluarea cursei înainte de a pleca aerisiţi bine habitaclul pentru a nu avea surpriza întâlnirii cu albinele ce devin extreme de agresive la mişcările violente ale pasagerilor.

Dacă rulaţi cu soarele în faţă se recomandă folosirea ochelarilor de soare. Nu uitaţi că şoseaua este locul unde, democratic, fiecare ar trebui să îl folosească, astfel încât dreptul său să nu contrazică ori să încalce dreptul celuilalt. De multe ori automobiliştii cu experienţă şi spirit crescut de autoprotecţie au evitat impactul frontal, de regulă mortal, determinat de abuzul celui care realizează, incorect, o manevră de depăşire. Fiţi pregătiţi să evitaţi îmbrăţişarea mortală a impactului frontal şi fugiţi din calea descreieratului, ieşiţi cât mai mult pe acostament, pe câmp chiar dacă astfel puteţi să scăpaţi de dementul ce a venit peste dvs. Nu vă jucaţi cu acest avertisment care face diferenţa dintre viaţă şi moarte. Dum bun, pace, sănătate, sărbătorile cu bine, să reveniţi sănătoşi de unde aţi plecat la drum.