18 septembrie 2021

Începerea noului an universitar – educaţie „în lucru”

Distribuie pe rețelele tale sociale:

Deşi am avut luni întregi de pregătire şi experienţa unui an universitar derulat în condiţii de pandemie, ne aflăm astăzi într-o situaţie similară celei din septembrie 2020 în ceea ce priveşte reglementarea pregătirii anului universitar!

În acest context, Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR) solicită urgentarea stabilirii modului concret de desfăşurare a anului universitar, pentru ca studenţii să se poată pregăti adecvat de începerea anului universitar, pentru respectarea siguranţei comunităţii universitare, cât şi pentru accesul echitabil al studenţilor la educaţie de calitate. Studenţii au nevoie de predictibilitate şi norme clare privind modalitatea de începere a noului an universitar, procedurile aferente procesului de cazare şi normele igienico-sanitare!

Deşi ne aflăm la mai puţin de o lună de la începerea anului universitar în toate universităţile din România, încă nu există un ordin de ministru comun al Ministrului Educaţiei şi Ministrului Sănătăţii, publicat în Monitorul Oficial al României, care să reglementeze modul de desfăşurare a activităţii didactice în mediul universitar. Criza politică din ultimele zile nu justifică în niciun fel întârzierile existente, cu atât mai mult cu cât reglementările despre care facem referire puteau fi adoptate de Guvern şi înainte de 1 septembrie.

În ceea ce priveşte conţinutul proiectului de Ordin de ministru comun prezentat de Ministerul Educaţiei şi Ministerul Sănătăţii, observăm trei inadvertenţe principale:

1. Faptul că scenariul de funcţionare la începerea anului universitar este stabilit de conducerea universităţii (nefiind clar dacă se referă la rector sau Consiliul de administraţie), nu de Senatul universitar. Conform Legii 55/2020, suspendarea activităţilor didactice cu prezenţă fizică (şi, inerent, desfăşurarea activităţii în mediul online), şi, în baza principiului simetriei actelor juridice, revenirea la activitatea cu prezenţă fizică sunt atributul exclusiv al Senatului universitar. Prin urmare, sfera de ipoteze în care decizia nu ar aparţine Senatului este extrem de limitată;

2. Faptul că nu există un termen adecvat în cadrul căruia universităţile să decidă scenariul de funcţionare pentru începerea anului universitar. Considerăm că toate universităţile din România ar trebui să decidă şi să publice, cel târziu cu 14 zile înainte de începerea anului universitar, scenariul de funcţionare şi regulile aplicabile pentru cazarea în cămine, funcţionarea serviciilor auxiliare ş.a.m.d., astfel încât pregătirile să fie riguroase, inclusiv cu privire la dotarea universităţilor în spaţiile didactice şi în cămine cu materiale sanitare pentru studenţi şi cadre didactice;

3. Faptul că nu se oferă indicaţii de specialitate mai clare cu privire la modul în care ar trebui să se desfăşoare activităţile, prin comparaţie cu învăţământul preuniversitar. Din acest punct de vedere, este de natura evidenţei faptul că autonomia universitară nu acoperă, în nicio interpretare posibilă dată textului constituţional, stabilirea unor norme igienico-sanitare.

Faţă de ultimul punct menţionat, prin raportare şi la decizia Consiliului Naţional al Rectorilor de susţinere a începerii anului universitar în mod fizic, credem că în lipsa unor considerente legate de evoluţia pandemiei, ar trebui să fie desfăşurate cel puţin seminarele şi laboratoarele cu prezenţă fizică (faţă-în-faţă). Pentru a putea organiza cursurile în format online (sau mai multe activităţi, în cazul agravării situaţiei pandemice) este necesară adoptarea Ordonanţei de Urgenţă lansată în dezbatere publică, care să permită organizarea de activităţi online şi în anul universitar 2021-2022, prevederile OUG 141/2020 încetându-şi aplicabilitatea odată cu finalizarea anului universitar 2020-2021.

În acelaşi timp, apreciem faptul că în mai multe universităţi s-au realizat ample consultări cu studenţii cu privire la situaţia lor personală din punct de vedere medical, dorinţele lor şi potenţialele obstacole pentru deschiderea anului universitar în condiţii optime, fiind o practică ce ar trebui generalizată.

Pe lângă asigurarea predictibilităţii pentru studenţi prin anunţarea scenariului de funcţionare, alte întrebări care trebuie să îşi găsească răspuns prin consultarea cu studenţii se referă la modul în care vor participa la activităţile didactice studenţii izolaţi la domiciliu, studenţii cu probleme de sănătate şi studenţii internaţionali, modul în care se vor izola colectivele de studenţi în cazul depistării cazurilor pozitive şi cazarea în cămine.

Pentru încurajarea procesului de vaccinare, centrele de vaccinare sugerate de ANOSR încă din aprilie 2021 trebuie operaţionalizate cel puţin anterior procesului de cazare, iar diferite stimulente se pot oferi studenţilor vaccinaţi. Facem apel, în acelaşi timp, la toţi membrii comunităţii universitare să se vaccineze pentru a creşte siguranţa campusurilor noastre universitare!

Universităţile trebuie să anunţe desfăşurarea procesului de cazare, condiţiile în care va avea loc, numărul de locuri de cazare şi numărul de studenţi în cameră. Totodată, se impune informarea extinsă a studenţilor despre acordarea subvenţiei alternative de cazare în cazul regimului fizic sau hibrid.

Referindu-ne la membrii comunităţii universitare nevaccinaţi, care din nefericire nu reprezintă o cotă redusă, considerăm că în situaţia în care s-ar stabili diferite restricţii prin testare periodică, ţinând cont şi de faptul că nu cunoaştem cât va mai dura pandemia, Ministerul Educaţiei ar trebui să sprijine acest proces prin oferirea de teste sau să relaţioneze cu Ministerul Sănătăţii pentru ca aceştia să fie testaţi de personal de specialitate, inclusiv în structuri spitaliceşti din subordinea MS, astfel încât să nu se creeze o povară excesivă.

Nu în ultimul rând, pentru studenţii care din diferite motive nu pot participa la activităţile faţă-în-faţă, trebuie luată în considerare şi alternativa educaţiei online.