27 mai 2022

Îndulcește-te sănătos!

Distribuie pe rețelele tale sociale:

 

 Orice ai spune, viața fără ceva dulce nu prea are farmec. Oricât ai încerca să elimini din dietă această categorie de alimente, când și când tot mai cazi în păcat. Păcat, spun nutriționiștii, fiindcă dulciurile la care râvnim cel mai mult sunt… cele nesănătoase. Pe bază de zahăr. Ei, dacă nu putem ține piept ispitei, măcar să alegem zahărul cel mai bun.

Este o alegere cu atât mai importantă, cu cât nu suntem singurii ”vinovați” pentru că mâncăm prea mult zahăr: industria alimentară ”ne bagă pe gât” doze suplimentare – dacă nu ești genul care citește cu lupa etichetele produselor de pe raft, te trezești acasă și la masă cu mult mai mult zahăr decât ți-ai fi dorit.

Doza recomandată

Este variabilă, în funcție de sursa studiilor și recomandărilor făcute pe plan mondial: oricum, 25 g pe zi este deja o cantitate pe care Organizația Mondială a Sănătății o asociază cu excesul. Or, țările cele mai dezvoltate din lume sunt și cele care fac exces. Cauza: abundența produselor alimentare procesate, plus tradiția culinară care pune la loc de cinste dulciurile.

  • Americanii sunt pe primul loc: ei consumă în medie peste 125 g de zahăr pe zi (în principal furnizate de alimentele procesate).
  • Germanii și olandezii sunt aproape la egalitate: puțin peste sau sub suta de grame pe zi.
  • Irlandezii, australierii, britanicii, mexicanii, belgienii, canadienii, finlandezii consumă în jur de 90 g de zahăr pe zi.
  • Românii sunt considerați și ei mari consumatori de zahăr, cu o medie de 30 kg/an/locuitor. În condițiile în care media europeană ar fi de 16 kg/an/locuitor, potrivit studiile din domeniu.

Zahărul alb: cel mai dăunător

Zahărul se obține din sfeclă de zahăr sau din trestie de zahăr. Dar și din anumite specii de palmier, din sorg sau din arțar. Cel mai nociv este zahărul alb, rafinat, cel mai cunoscut tip de zahăr și cel mai ieftin: la fel ca și pâinea albă, nu conține nici o substanță nutritivă. Albirea zahărului se face cu dioxid de sulf – aditiv alimentar cunoscut sub numele de cod E220 și care are o serie de efecte secundare de temut, când este ingerat în cantități mari: din cauza rolului său oxidant, reduce conținutul de vitamine din produsele în care este adăugat, poate provoca dificultăți de respirație la astmatici, probleme gastrointestinale.

Sortimente diverse

Pe lângă zahărul alb, există și zahăr nerafinat (brut), zahăr brun, zahăr complet. Și derivate de zahăr: zahărul pudră, zahărul gelifiant, candel, lichid, malasa. Cel mai puțin nociv este zahărul nerafinat – conține vitamine și minerale, calciu, dar, din păcate, la fel de multe calorii ca și zahărul alb.

Se poate și fără zahăr?

Da. Și chiar e indicat să elimini zahărul ca atare din alimentație, având în vedere că el se regăsește oricum într-o mulțime de produse preparate: în prăjituri, biscuiți, napolitane, ciocolată, bomboane și sucuri, în ketchup și conserve, în produsele de patiserie, în conserve și unele iaurturi, până și în unele sortimente de pâine!

Îl poți înlocui în hrana cea de toate zilele cu fructe proaspete și uscate, cu miere sau cu legume dulci (cartofi dulci, morcovi, dovlecei, mazăre, ardei gras).

Succes!

 

Articol de Gabriela Boceanu