13 august 2022

Industria aeronautică mondială și titanul rusesc

Distribuie pe rețelele tale sociale:
Aeronautica mondială este în mâinile a două mari monopoluri, Boeing și Airbus, deși lanțurile de aprovizionare se întind pe mai multe continente, în special pentru materii prime.
De la pandemie încoace, sectorul a fost în criză din cauza blocajelor, cu închideri și disponibilizări în masă de lucrători. La criză se adaugă sancțiunile împotriva Rusiei, care afectează o materie primă capitală pentru aeronautică, titanul și cea mai mare companie exportatoare,  Vsmpo-Avisma din Rusia.
„Sancționarea titanului Rusiei ar însemna să ne sancționăm pe noi înșine, țările care sancționează Rusia. Și dacă Rusia sancționează Occidentul sau restul lumii prin oprirea furnizării de titan, ar putea să pună capăt Vsmpo-Avisma pe termen lung. Acesta este unul dintre puținele domenii de activitate în care nu este în interesul niciunei părți să modifice situația actuală. Cu toate acestea, vrem să putem ieși din lanțul de aprovizionare rusesc la un moment dat”, spune directorul executiv al Airbus, Guillaume Faury.
Dacă titanul ar fi afectat de sancțiuni, ar fi un alt bumerang pentru industria aeronautică globală, care ar fi paralizată. Jumătate din titanul folosit de Airbus provine din Rusia.
Dar asta nu este posibil și titanul și Vsmpo-Avisma au fost lăsate în afara sancțiunilor (*). „Ar fi păcat să vedem [compania rusă Vsmpo-Avisma] să dispară de pe harta mondială a titanului”, mai ales din cauza calității și prețurilor la care se vinde materia primă, a adăugat președintele Airbus.
 Același lucru este valabil și pentru Boeing, care are…un joint ventures cu Vsmpo-Avisma. La câteva luni după semnarea unui acord ca VSMPO-Avisma să rămână principalul furnizor al aeronavelor sale actuale și viitoare, Boeing a anunțat suspendarea achizițiilor de la partenerul său rus.
Industria aeronautică nu are multe alternative la titanul rusesc. Statele Unite au abandonat producția în 2020, iar China este o țară producătoare, dar de proastă calitate pentru aeronautică. În afara Rusiei există doar companii în Japonia și Kazahstan, care nu produc în cantitate suficientă pentru a înlocui Vsmpo-Avisma.
În 2008 o companie franceză și una kazahă au creat Ukad și, apoi, a apărut EcoTitanium, bazat pe reciclarea deșeurilor de titan din producție. Dar aceste tipuri de aventuri de afaceri au un viitor foarte incert din cauza crizei din sector, cauzată de închideri, care au scufundat sectorul aeronautic.
Sursă foto: wikipedia
A consemnat Ciprian Pop