7 octombrie 2022

Klaus Iohannis: Educaţia, protecţia mediului şi combaterea schimbărilor climatice reprezintă teme prioritare

Distribuie pe rețelele tale sociale:

Alocuţiunea susţinută de Preşedintele României, Klaus Iohannis, în cadrul evenimentului de lansare în dezbatere publică a Raportului „Educaţia privind schimbările climatice şi mediul în şcoli sustenabile”

Preşedintele României, Klaus Iohannis, a susţinut marţi, 11 ianuarie 2022, o alocuţiune, în cadrul evenimentului de lansare în dezbatere publică a Raportului „Educaţia privind schimbările climatice şi mediul în şcoli sustenabile”, elaborat de Grupul de lucru pe tema educaţiei cu privire la schimbări climatice şi mediu înfiinţat la nivelul Administraţiei Prezidenţiale.

Vă prezentăm în continuare textul alocuţiunii:

„Domnule Prim-ministru,
Domnilor miniştri,
Stimaţi membri ai Corpului Diplomatic,
Stimaţi membri ai Grupului de lucru,
Doamnelor şi domnilor,

Întâi de toate, mă bucur să văd cât de dornici sunt copiii pe care tocmai i-am ascultat cu toţii să avem, în sfârşit, şi în sistemul românesc de învăţământ cursuri dedicate schimbărilor climatice şi mediului. Îi felicit pentru implicare şi îi îndemn să nu îşi piardă entuziasmul!

Educaţia, protecţia mediului şi combaterea schimbărilor climatice reprezintă teme prioritare pentru mandatul meu de Preşedinte. Sunt domenii esenţiale, asupra cărora decidenţii politici încă se apleacă prea puţin şi, tocmai de aceea, am organizat la nivelul Administraţiei Prezidenţiale grupuri de lucru, grupuri de reflecţie, care să producă o serie de propuneri concrete.

Un astfel de demers a fost cel finalizat prin elaborarea Proiectului „România Educată”, care, prin sumele record obţinute prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, capătă în sfârşit şi alocare financiară pentru a putea fi pus în practică.

În continuarea Proiectului „România Educată”, am decis ca, pe parcursul anului 2021, la nivelul Administraţiei Prezidenţiale să funcţioneze şi un grup de lucru pe tema educaţiei privind schimbările climatice şi mediul.

Prezentăm astăzi rezultatele discuţiilor din cadrul acestui grup, sub forma unui raport pe care îl supunem dezbaterii publice.

Educaţia este unul dintre pilonii îmbunătăţirii răspunsului la schimbările climatice, întrucât educaţia determină modificarea comportamentului uman, în sensul unei mai mari responsabilităţi pentru protejarea naturii şi a viitorului întregii societăţi.

Raportul lansat astăzi semnalează o serie de probleme, dar prezintă şi soluţii, atât pentru a lărgi accesul la educaţia privind protecţia mediului şi combaterea efectelor schimbărilor climatice, cât şi pentru fundamentarea unei infrastructuri şcolare verzi. Ceea ce ne dorim însă, mai mult decât orice, este să deschidem drumul spre o schimbare de mentalitate.

Mulţumesc membrilor grupului de lucru pentru dedicarea lor şi mulţumesc, totodată, tuturor celor care, în săptămânile următoare, se vor implica într-un mod constructiv în cadrul dezbaterii publice. Am convingerea că, la nivelul societăţii, există şi alţi actori care pot contribui la punerea în practică în cea mai bună formă a propunerilor noastre.

Cu toţii ne dorim un mediu curat, fără deşeuri la tot pasul. Cu toţii ne dorim să nu ne fie pusă în pericol sănătatea şi să fim feriţi de efectele devastatoare ale fenomenelor meteo extreme.

Putem reuşi asta prin politici publice adecvate, prin instituţii care funcţionează şi care aplică legea, dar, mai ales, prin acţiunile individuale ale fiecăruia dintre noi. De aceea, protejarea mediului şi combaterea schimbărilor climatice nu se pot realiza fără un parteneriat între instituţii şi cetăţeni. Acest parteneriat dă rezultate dacă se bazează pe combaterea fake news-urilor şi pe orientarea asupra unei corecte informări cu privire la problemele de mediu şi la cele privind schimbările climatice.

În educaţia privind schimbările climatice şi mediul la nivel preuniversitar, este esenţial să ne centrăm pe beneficiarul primar al actului educaţional – evident, elevul. Modelul propus de raportul lansat astăzi vine în întâmpinarea elevului cu un set de instrumente atractive digitale, aplicaţii, manuale interactive, pentru că ne adresăm unor generaţii formate din veritabili digitali nativi.

În acelaşi timp, trebuie să le creăm elevilor oportunitatea să înveţe despre natură în natură, să înţeleagă ce înseamnă sustenabilitate în şcoli sustenabile şi să conştientizeze importanţa protecţiei mediului prin activităţi practice, aplicate, menite să protejeze mediul înconjurător.

Şcolile în care învaţă elevii noştri trebuie să devină ele însele exemple de bune practici în materie de sustenabilitate, pentru a inspira elevii să adopte un comportament adecvat de protejare a mediului. Beneficiile unei infrastructuri educaţionale verzi sunt incontestabile, dovedite ştiinţific, de la crearea unui mediu mult mai adecvat dezvoltării copiilor, până la creşterea calităţii învăţării şi a performanţei şcolare.

Educaţia privind schimbările climatice şi mediul nu poate fi un efort solitar. Succesul unei astfel de iniţiative depinde de implicarea unui număr cât mai mare de actori diferiţi: instituţii centrale, autorităţi locale, profesori, ONG-uri, părinţi, comunităţi, companii, mass-media etc. Prin urmare, îi îndemn pe toţi aceşti actori să participe activ la implementarea măsurilor care cresc accesul la educaţia privind schimbările climatice şi mediul. Iniţiativele bune trebuie extinse la nivel naţional, astfel încât toţi elevii să beneficieze de acest tip de educaţie, indiferent de mediul din care provin sau de şcoala unde învaţă.

Am deplină încredere că Guvernul va aborda cu toată deschiderea şi responsabilitatea realizarea acestui obiectiv naţional prioritar, în strâns parteneriat cu mediul asociativ, cu cel privat, dar şi cu reprezentanţii tinerilor, care ne-au demonstrat în ultimii ani că sunt în prima linie a luptei împotriva schimbărilor climatice.

Îmi doresc în etapa următoare să amplificăm şi la nivel internaţional cooperarea în materie de educaţie privind aceste teme.

Sunt convins că România va găsi mulţi parteneri, pentru că niciun stat nu este ocolit de efectele degradării mediului şi ale schimbărilor climatice, iar educaţia este un instrument important în contracararea acestora.

Vă invit, aşadar, să lucrăm împreună pentru o Românie educată, sănătoasă şi sustenabilă.

Vă mulţumesc şi vă doresc în continuare discuţii cât mai interesante!”

Departamentul Comunicare Publică