29 ianuarie 2022

Lecturi de weekend: Alchimie. Arta enigmatică și strania știință a magiei în branduri, afaceri și în viață

A la carte
Distribuie pe rețelele tale sociale:

Se spune despre autorul cărții pe care o semnalăm astăzi că este „una dintre mințile strălucite al brandingului.” Cândva am dat peste un citat dintr-o conferință a lui, extrem de elocvent: „Publicitatea aduce valoare adăugată unui produs prin schimbarea percepției noastre, mai mult decât produsul în sine.” Cu alte cuvinte, o schimbare în valoarea percepută poate fi la fel de satisfăcătoare ca ceea ce noi considerăm valoare „reală”, iar concluzia nu poate avea decât consecințe asupra modului în care privim viața. Și încă: „Contrariul unei idei bune poate fi la fel de bine o altă idee bună.” Sau: „Necazul cu logica este că distruge magia.”

Dacă vă surprind aceste idei, cu atât mai mult vă va surprinde cartea de față, despre care editorii scriu:

„Rezultatul a treizeci de ani de experiență practică în miezul celui mai amplu experiment conceput vreodată în ce privește comportamentul uman – mereu surprinzătorul capitalism consumerist – <<Alchimia>>, volumul revoluționar scris de Rory Sutherland, o legendă în lumea publicității, ale cărui conferințe TED au peste șapte milioane de vizionări, descifrează tainele comportamentului uman, împletind rezultate de ultimă oră ale cercetărilor științifice cu stilul unui povestitor savuros, cu înțelegerea rafinată a unor subtilități psihologice și cu studii de caz practice adunate de-a lungul unei cariere impresionante în proximitatea unor clienți cum sunt AmEx, Microsoft și alții.

Sutherland este un cugetător cu o voce unică, unul care manifestă aceeași lejeritate în schimbul de idei cu laureați ai Premiului Nobel, Daniel Kahneman și Richard Thaler (ambii intervievați în paginile acestui volum), ca în născocirea lansării următorului produs. Din curiozitatea sa neobosită și din abordarea neconvenționaă a comportamentului uman izvorăște constatarea că cele mai puternice secrete ale procesului de luare a deciziilor se găsesc în cele mai surprinzătoare locuri:

Ce ne pot învăța albinele despre clădirea unei afaceri sustenabile pe termen lung?

Cum putem afla de la companiile aeriene low-cost soluția pentru o mai bună promovare a sistemului de sănătate?

De ce e mai bine să avem aproximativ dreptate decât să ne înșelăm cu precizie?

Ce învățături despre aversiunea la risc se află în loviturile de penalizare de la fotbal?”

În sfârșit, să dăm și un citat din chiar Rory Sutherland: „Această carte pornește de la o premisă simplă, și anume că, deși lumea modernă întoarce adesea spatele lipsei de logică, aceasta are uneori o putere excepțională. Alături de rezultatele de o incontestabilă valoare ale științei și logicii, există și sute de soluții aparent iraționale la problemele omenirii care abia așteaptă să fie descoperite, cu condiția ca noi să îndrăznim să abandonăm logica simplistă, șablonardă, atunci când pornim în căutarea răspunsurilor. (…) Atunci când dorim ca lucrurile să fie logice, plătim un preț ascuns: distrugem magia.”

Urmează un număr incredibil d emare de exemple, care vor ului cititorul obișnuit și vor fi o sursă de inspirație pentru cei care liucrează în marketing.

Rory Sutherland – Alchimie. Arta enigmatică și strania știință a magiei în branduri, afaceri și în viață. Traducere din limba engelză de Ștefania Miclea. www.ascred.ro, colecția Pihiologie și viață. 420 pag.