Publicat: 2 Noiembrie, 2019 - 00:00

Semnalam ieri la această rubrică prima dintre cele două cărți de excepție Semnalam ieri la această rubrică prima dintre cele două cărți de excepție apărute la începutul verii acestui la Editura Vremea – corespondeța dintre Constantin Brâncuși și Marthe Lebherz, singura femeie cu care sculptorul ar fi vrut să se căsătorească. Semnalăm astăzi a doua carte de excepție, cu corespondența dintre Constantin Brâncuși și Marcel Duchamp, pictor sculptor și scriitor asociat cu dadaismul, cubismul și arta conceptuală.

Corespondența este păstrată integral la Biblioteca Kandinsky de la Centrului Pompidou din Paris. Toate scrisorile (cablograme, telegrame, cărți poștale etc.) expediate de Marcel Duchamp, ca și ciornele pe care Constantin Brâncuși avea obiceiul să le scrie, au fost păstrate de sculptor în atelierul lui. A fost citită și prezentată în această ediție de Doïna Lemny, doctor în istoria artei, muzeograf-cercetător la Muzeul naţional de artă modernă, Centrul Pompidou Paris, specialistă în sculptura din prima jumătate a secolului XX, inclusiv în Brâncuși, despre arta căruia a scris mai multe volume.

Doina Lemny: „Se știe că Marcle Duchamp i-a deschis porțile (lui Brîncuși) pieței americane și că i-a organizat cele două retrospective, la Brummer Gallery din New York. Dar dincolo de acest mic cîștig, am descoperit o relație mult mai profundă, o prietenie sinceră și deschisă. Fără să fi făcut mari declarații privind opera lui Brâncuși, Duchamp îl admira profund. Venea la atelierul lui Brâncuși dintr-o nevoie de a se împrospăta, de a trăi momente de bucurie și simplitate.”

Discreția celor doi, care nu-și evocau niciodată în public legăturile, a făcut ca prietenia care-i lega să fie uitată. Se știa că Duchamp îi deschisese sculptorului român ușile pieței de artă americane și că el avea aici un interes financiar, dar nu se bănuia adânca înțelegere care putea să existe între cei doi artiști.

Un episod antologic, relatat în carte, s-a petrecut la Salonul aviatiei. Duchamp îi spune lui Brâncuși: „Gata, s-a terminat cu pictura, cine ar face ceva mai bun decât elicea asta? Ia zi, tu poți să faci așa ceva?”. Brâncuși va sculpta mai târziu forme de păsări, pe care vama americană le va lua drept părți de aviație și le va pune taxă de import. Duchamp îl sfătuiește pe Brâncuși să le intenteze un proces.

Cei doi artiști s-au cunoscut la începutul secolului trecut, probabil la Salonul independenților din 1912, dar începutul colaborării lor datează din 1926.

 

Brâncuși și Duchamp. Povestea unei prietenii. Corespondență. Ediție prezentată de Doina Lemny. Traducere din limba franceză de Doina Jela și Silvia Colfescu. Editura Vremea. 104 pag.

 

 

Topic: 

Format: