31 ianuarie 2023

Lecturi de weekend: „Cele șapte păcate ale Hollywoodului” de oriana Fallaci

A la carte
Distribuie pe rețelele tale sociale:

„Mereu au dominat cei mai energici, mai agresivi, mai norocoși, cei mânați de o aviditate foarte puternică pentru <<a face>> și a câstiga. Asta împiedică Hollywoodul să-și cunoască sfârșitul. Din fiecare criză, el renaște luând un medicament oarecare: fata cu părul platinat, noul sistem de producție, ecranul gigantic, pilula câștigătorilor. Și ele, repornind mașina nebună de produs iluzii și bani, nu fac decât să mențșină Hollywoodul cum a fost mereu: cu miturile și păcatele lui. (…) La hollywood, unde totul amintește de un cimitirși simți mirosul de flori ofilite, nu se moare niciodată.”

Probabil nu există vedetă ori zctor cât de cât important, regizor, scenarist, producător, comentator de filme care să nu se regăsească menționat în această carte seducătoare despre Hollywood care, înainte de toate e un miraj. „Nu te uiți la Hollywood cu ochii, ci cu dorința, cu invidia, cu fantezia.” Un orășel construit pe o pungă imensă de petrol, care ar țâșni la suprafață dacă s-ar săpa sub orice studio, cu cele mai vechi săli de producție din America, cu bulevarde largi pe care actori celebri și-au lăsat amprentele, cu iluzii și cartiere exclusiviste, cu povești ib credibile care, la rândul lor, sunt sau pot fi spune pe ecran, „un cimitir unde morții respiră”, sum spunea Orson Welles etc etc.

Orian Fallaci a văzut cetatea filmului la mijlocul anilor 50. Și-a publicat  cartea în 1958. După mai bine de o jumătate de veac, enorm d emulte s-au schimbat la Hollywood, dar au rămas esența și spiritul, încât această carte se poate citi cu același interes și aceeași plăcere ca atunci.

”Cele șapte păcate ale Hollywoodului, romanul de debut al Orianei Fallaci, publicat în Italia în 1958 – scrie traducătoarea Nicoleta Dabija -, prezintă istoria demitizată a celei mai mari iluzii a cinematografiei mondiale: Hollywoodul. Cum se fabrică un star în marile case de producție, câteva povești de succes, dar și epuizările nervoase din spatele acestora, reguli la modă printre vedete, de la care sunt nevoite să nu se abată pentru a rezista în fantezia publicului și în showbiz, aroganțele unora și trădările altora, artificialitatea, strălucirea, fericirea vândute fanilor și fricile, deziluziile, depresiile suportate în realitate sunt doar câteva aspecte ale radiografiei pe care scriitoarea și jurnalista italiană le face spațiului mitic al filmului, cu o luciditate neimpresionată de lux, folosind fraze tăioase, într-o scriitură fără zorzoane, ironică și pasionantă. O lectură de dezvrăjire, de-a dreptul cuceritoare, pe care e musai să o faceți!”

Cartea pe care o semnalăm astăzi nu e un roman, dar poate fi citită ca un roman. E un lung reportaj absolut fermecător, în care poți găsi cam tot ce vrei despre lumea Hollywoodului, inclusiv surprizele, și totuși să înțelegi la final că multe îți scapă. Cum s-a întâmplat autoarei care a căutat-o luni de zile, pe zeci de pagini, pe Marilyn Monroe, fără s-o găsească.

Oriana Fallaci – Cele șapte păcate ale Hollywoodului. Traducere din limba italiană de Nicoleta Dabija. Editura Lebăda Neagră. 247 pag.