Publicat: 24 Februarie, 2019 - 00:00

Se poartă antologiile și colecțiile în mai toate genurile literare. Mai ales în așa-numita literatură polițistă. Editura Tritonic, de pildă excelează prin asemenea colecții. Directorul ei, scriitorul Bogdan Hrib, are o explicație, pe care i-o mărturisește într-un interviu acordat lui Michael Haulică:

”Cred că, în primul rând, volumele colective sau antologiile împrietenesc publicul cu un gen care a fost valorizat în România, în mare majoritate, prin traducerile autorilor anglo-americani și, în ultimii 10 ani, ale celor nordici. România a avut întotdeauna autori mari și buni, însă poate că au fost prea puțini. Mă gândesc la Rodica Ojog-Brașoveanu, care pare cea mai cunoscută și vândută, sau la decanul ficțiunii polițiste, George Arion, care a debutat în anii ’80 cu Atac în bibliotecă. Noul val – dacă se poate fura sintagma de la colegii cineaști – se formează abia în ultimii ani și cuprinde un melanj de autori maturi printre care trebuie din nou să-i pomenesc pe cei care au început acum multă vreme: George Arion și Stelian Țurlea, urmați apoi de generația matură: Lucia Verona, Bogdan Teodorescu, Eugen Ovidiu Chirovici, Horia Gârbea, Dănuț Ungureanu și cei mai tineri: Teodora Matei, Monica Ramirez, Anamaria Ionescu, Petru Berteanu (laureat al Festival de Premier Roman de la Chambery), Lucian-Dragoș Bogdan, Daniel Timariu. Desigur nu am enumerat toate numele noului val și sper să nu se supere nimeni, au fost doar cîteva exemple.

Ei bine, atunci când vrei să impui un gen nou pe piață – pentru că, paradoxal, mystery & thriller scris de români poate părea un gen nou, mai ales atunci când auzi des fraza: Nu citesc autori români! (frustrant, nu-i așa?!) – volumul colectiv poate fi un bun instrument de marketing. Fiecare cititor va găsi cu siguranță unul, doi, trei sau mai mulți autori preferați pe care să-i urmărească și în volumele personale, în volumele de autor. Experimentul volumelor colective a început cu ceva timp în urmă, atunci când, împreună cu George Arion, am publicat Romania Noir. Dar atunci era prea devreme. Și eram prea puțini, mă repet. La Tritonic am experimentat un proiect pilot, Domino, acum doi ani, cu 5 autori care își aruncă în luptă personajele favorite, cele care dau numele seriilor polițiste pe care le semnează. Apoi a urmat provocarea Noir de București, o finalizare în românește a unui proiect americănesc, oarecum eșuat, cu cei de la Akashic care visau la un Bucharest Noir. Dar poate va veni și acel moment, dacă editorii francezi și canadieni se vor ține de cuvânt…”

Acest Bogdan Hrib chiar poate exemplifica cu propria-i activitate. A îngrijit mai multe antologii/culegeri de genuri literare diferite; iar în ce privește literatura mystery & thriller, numai anul trecut a alcătuit ”București Noir”, ”Domnio 1”, ”Domino 2.Misterele Râșnovului”.

Cel mai recent, a publicat la editura sa volumul pe care-l prezentăm astăzi, în care a adunat povestiri polițiste având ca leitmotiv o rețetă culinară, într-o mai mare, sau mai mică măsură. Sunt reunite 13 povestiri, semnate de 13 autori. Fiecare este precedată de o prezentare-introducere alcătuită de Bogdan Hrib. Autorii sunt: în ordinea apariției în volum – LucianDragoș Bogdan, Horia Gârbea, Anamaria Ionescu, Ștefania Coșovei, Rebeca Cojocaru, Petre Berteanu, Raymond Clarinard (un francez stabilit în România), Bogdan Hrib, Daniel Timariu, Teodora Matei, Ligia Enache, Monica Ramirez, Lucia Verona.

Iar finalul volumului aduce surpriza: rețetele care au stat la baza povestirilor. Doar că acestea sunt 14, Lucia Verona prezintă două rețete (veți înțelege din povestirea dumneaei de ce).

Sunt povestiri polițiste, nu ne vom opri asupra acțiunilor lor, dar garantăm că, cel puțin o parte dintre ele, îi vor încânta pe cititori.

 

 

GastroNoir. Povestiri reunite de Bogdan Hrib. Editura Tritonic, colecția Thriller & mystery. 385 pag.

 

Topic: 

Format: