15 august 2022

Lecturi de weekend: „Influencer Marketing. Perspectiva utilizatorilor și a experților” de Larisa Mureșan

A la carte
Distribuie pe rețelele tale sociale:

O carte utilă atât pentru studenții din domeniul științelor comunicării și al marketingului, cât și pentru profesioniștii care sunt într-un proces de învățare continuă.

În urmă cu un an, în aceeași colecție a editurii Tritonmic, a apărut un excelent și necesar volum („Social media influencerii și rolul lor publicitar” de Delia Crsitina Balaban și Julia Szambolics).

Pentru un numărul considerabil de tineri – precizau atutoarele -, media tradițională nu mai reprezintă o opțiune de consum zilnic și în plus, a crescut importanța recomandărilor pentru achiziționarea unor produse sau servicii. Acestea sunt doar câteva aspecte care au contribuit la creșterea rolului publicitar al social media influencerilor, celebrități online care se bucură de încrederea unor comunități mari de urmăritori. Cartea analiza, pe baza unor studii recent publicate, elementele care contribuie la succesul campaniilor de influencer marketing, prezentăm specificul conținuturilor și al canalelor de comunicare online, subliniem importanța credibilității, a transparenței și a autenticității și nu în ultimul rând evidențiem relevanța implicării sociale a influencerilor.

Acum una dintre autoarele acelui volum prefațează cartea pe care o semnalăm azi, semnată de Larisa Mureșan, care a realizat o lucrare de doctorat pe această temă: „Influencer Marketing: perspectiva utilizatorilor și a experților”. Larisa Mureșan a găsit un mod bun de a îmbina teoria cu practica: este Online Marketing Specialist Klain, Associate Professor în cadrul universității UBB & microinfluencer pe Instagram.

„Lucrarea de față reprezintă o contribuție la cercetarea celebrităților digitale sau a influencerilor din social media. În primul capitol, este prezentată în sinteză dezvoltarea rețelelor sociale cu implicațiile specifice pentru comunicarea actuală, în special pentru Millennials și generația Z. În cel de-al doilea capitol este definit conceptul de celebritate digitală sau influencer și evidențiat rolul pe care influencerii îl joacă în publicitate și de asemenea efectele publicității de acest gen. O atenție deosebită a fost acordată temei eficienței marcării publicității, dezvoltând cercetarea pe baza modelului Persuasion Knowledge. Abordarea metodologică este una mixtă. În primul rând, a fost realizat un experimental pe bază de chestionar aplicat online cu N = 241 femei adolescente participante. Rezultatele au arătat că marcarea anunțurilor în limba maternă a adolescenților este mai eficientă decât marcarea standard. Adolescenții înțeleg modelul de sponsorizare din spatele social media și apreciază transparența sponsorizării, acest lucru având un impact pozitiv asupra efectelor publicității la nivel de atitudini și comportament. În al doilea rând, au fost realizate interviuri semi-structurate cu N = 20 de experți din agenții de profil sau care lucrează pentru companii care gestionează mărci. Abordarea calitativă a avut ca scop evidențierea perspectivei profesioniștilor. Marcarea publicității a reprezentat o temă importantă și aici. Chiar dacă au fost menționate bune practici, din păcate, sponsorizarea transparentă nu este o practică frecventă în România. Au fost formulate recomandări pentru factorii de decizie, pentru influenceri și pentru industria de profil.”

Larisa Mureșan – Influencer Marketing. Perspectiva utilizatorilor și a experților. Prefață de delian Cristian Balaban. Editura Tritonic, colecția Comunicare Media. 217 pag.