Publicat: 15 Noiembrie, 2019 - 00:00

La sfârșitul săptămânii trecute s-a desfășurat la Iași a patra ediție a Galei Scriitorii anului în care s-au decernat premiile Scriitorul lunii/Scriitorul anului. Premiul pentru scriitorul lunii octombrie 2019 a fost acordat lui Daniel Cristea-Enache, pentru volumul „Linia de contur” (Editura Spandugino) și pentru activitatea de cronicar literar din paginile revistei „România literară”. Daniel Cristea-Enache, născut în 1974, este eseist, critic literar și istoric literar, conferențiar universitar la Catedra de Istoria Literaturii Române a Universității din București, director de imagine al Uniunii Scriitorilor din România, redactor la revista „România literară” și director al revistei online Literatura de azi.

A publicat 15 cărți și peste 1.000 de cronici, fapt subliniat de Nicolae Manolescu în „Istoria critică a literaturii române”, ediția a II-a: ”Din 1995 și până astăzi, aproape fără întrerupere, Daniel Cristea‑Enache a publicat cronică literară în reviste (Adevărul literar și artisticCaiete critice,  România literară și altele), adunată în câteva volume: Concert de deschidereBucurești Far West. Secvențe de literatură românăTimpuri noi, iar acum în ampla culegere de față. Niciunul dintre colegii lui de generație n-a dat dovadă de atâta consecvență, deși destui au început, ca și el, prin a scrie critică de întâmpinare, renunțând însă relativ repede, atrași de felurite miraje. Daniel Cristea-Enache rămâne cronicarul literar al generației 2000. Consacrate cu precădere, în primii ani, unor autori aparținând generațiilor vechi, cronicile lui se ocupă tot mai des de scriitorii tineri. Volumele succesive oferă un catalog cvasicomplet al poeților, prozatorilor și criticilor generației 2000, ca, de altfel, și al celor din generațiile anterioare.”

Despre volumul pe care îl semnalăm astăzi autorul spune că este „dedicat prozei (romane, nuvele, povestiri) și literaturii subiective (non)ficționale (memorialistică, jurnale, epistolare, autobiografii, cărți de călătorii, volume cu documente din arhivele CNSAS, cărți de dialoguri, eseistică filtrată biografic, publicistică ficționalizată). Pentru prima oară într-o carte a mea de cronici, proza «obiectivă» e împletită cu literatura «subiectivă», în interiorul unei aceleiași generații, confruntată cu un context istoric.”

Elegantul și masivul volum (peste 700 de pagini) care, înțelegem, va continua cu alt (alte) volume, are un sumar atât de bogat că se asemuie unei istorii literare a ultimelor trei decenii, încât este de preferat să-l reproducem, decât să facem o selecție prea subiectivă a autorilot despre care scrie:

Scrisorile unei profesoare de franceză (Ecaterina Bălăcioiu-Lovinescu - Monica Lovinescu); La Belle Époque (Gh. Jurgea-Negrilești); „Singuratica” (Lena Constante); Toate-s bune (N. Steinhardt); „În serviciul nostru” (Ion D. Sîrbu); „Antielevul” (Adrian Marino); Două romane (Dinu Pillat); În fața vieții (Dinu Pillat - Nelli Pillat); Ion cel Negru (Ion Caraion); O vară de neuitat (Petru Dumitriu); Workaholic (Antoaneta Ralian); 88 de ani „gustoși” (Nina Cassian - Carmen Firan); O carte monumentală (Nicolae Balotă); Un vis alb (Leonid Dimov); Un azil de bătrâni (Octavian Paler); Ultimul Paler (Octavian Paler); De la un regim la altul (Dumitru Popescu); Domnul Victor (Dumitru Popescu); Vorbă de la țară (Ion Druță); „Proză” din anii ’50 (Nicolae Țic); La Canal (Adrian Oprescu); Obsesii (Radu Cosașu); Puerilitate (Radu Cosașu); Duminicile noastre (Nora Iuga); Pe Uranus... (Nora Iuga); „Și nu știu ce” (M. Ivănescu - Gabriel Liiceanu); Între două maluri (Vladimir Beșleagă); Frumoșii tineri (Ion Vianu); Vecini (George Bălăiță); Cod roșu (Dumitru Radu Popescu); Goma-? (Paul Goma); Viață la trecut (Livius Ciocârlie); Marea fărîmițare (Livius Ciocârlie); Martorul (Gabriel Dimisianu); 22 de ani de jurnal (Gabriel Dimisianu); Un dușman al poporului (Florin Constantin Pavlovici); Zoia noastră (Oana Orlea - Mariana Marin); Intrusul (Norman Manea); Imposibila întoarcere (Dumitru Țepeneag); Închipuita viaţă a lui Mathieu Jean Caragiale (Ion Iovan); Viețile altora (Augustin Buzura); Un viciu nepedepsit (Emil Brumaru - Lucian Raicu); Nu mai suntem tineri (Virgil Duda); Bildungsroman (Nicolae Manolescu); Un american la Paris (Virgil Nemoianu); La Tropice (Mihai Zamfir); O surpriză (Paul Diaconescu): Hispano-Suiza (Paul Diaconescu; Good old times (Radu Mareș); Linia de contur (Radu Mareș); „Marea amărăciune” (Constanța Buzea); La rece (Eugen Negrici); Salon deschis (Gabriela Adameșteanu); Întîlnire cu mine (Gabriel Liiceanu); Erou fără voie (Gabriel Liiceanu); Fără înțeles (Nicolae Prelipceanu); Un roman postum (Marius Robescu); Scriitorul tineretului (Petru Popescu); Vatra Luminoasă (Mihai Cantuniari); El și Ei (Dorin Tudoran); Condei ascuțit (Tia Șerbănescu - Cristian Pătrășconiu); În cerc (Ștefan Agopian); Ucenic, calfă, meșter (Ștefan Agopian); Patru ani cu Alex. (Alex. Ștefănescu); Comedia bătrâneții? (Alex. Ștefănescu); Ground Zero (Bedros Horasangian); O enciclopedie personală (Irina Petraș); Despre lucrurile cu adevărat importante (Andrei Pleșu); Noi și-ai noștri (Ioan Lăcustă); Două proze (Andrei Oișteanu); Roman cu șopârlă (Radu Țuculescu); Ponco (Radu Țuculescu); Carnet de însemnări (Gheorghe Crăciun); Oameni obișnuiți (Petru Cimpoeșu); A venit un scriitor din provincie (Petru Cimpoeșu); Români în Tranziție (Petru Cimpoeșu); Bietul erou (Gabriel Gafița); În stațiune (Leonard Oprea); În malaxor (Gabriel Chifu); În Caramia (Gabriel Chifu); Flacăra Roșie (Radu Aldulescu); Guard (Radu Aldulescu); Sodoma (Radu Aldulescu; Total War (Marta Petreu); Cum mi-am distrus cartea (Dan Stanca); De la o epocă la alta (Dan Stanca); „Treziții” (Ioan T. Morar); Crize (Mircea Cărtărescu); Ratatul ales (Mircea Cărtărescu); Ultima imagine (Răzvan Petrescu); Pagini electrice (Cristian Tudor Popescu); Pe teren (Cristian Tudor Popescu); Tinerețe de prozator (Varujan Vosganian); Genocid (Varujan Vosganian)); Omul care și-a greșit epoca (Ioana Pârvulescu); Benzi desenate (Daniel Bănulescu); Povestiri stranii (Răsvan Popescu); O tragedie high-fidelity (O. Nimigean); Fără legătură (O. Nimigean); Un nod în gît (Petre Barbu); Schițe la fel (Petre Barbu); Cronicile comunismului românesc (Ruxandra Cesereanu); Cele mai frumoase tâlhării (Eugen Istodor); Nu doar bestseller (Daniela Zeca-Buzura); „Arătania” (Aura Christi); Virtuozitate (Dumitru Crudu); Proză cu „click” (Dumitru Crudu); Ape adânci (Bogdan Popescu); Control perfect (Filip Florian); Bukarest (Filip Florian); Romanul unei generații (Radu Pavel Gheo); O prozatoare (Dana Fodor Mateescu); O telenovelă (Ioana Nicolaie); Povești în povestiri (Adrian G. Romila); Copii fără părinți (Liliana Corobca); Un roman sentimental (Liliana Corobca); Meseria de povestitor (Sorin Stoica); Marcă înregistrată (Sorin Stoica); Două realități (Flaviu George Predescu); Momentul Colectiv (Flaviu George Predescu).

Cartea va fi lansată astăzi, 15 noiembrie, ora 12, în Sala de Consiliu a Uniunii Scriitorilor. Vor vorbi Nicolae Manolescu, Răzvan Voncu și Paul Marinescu, directorul editorial al Editurii Spandugino.

Daniel Cristea Enache – Linia de contur. Cronici literare I. Editura Spandugino. 752 pag,

Topic:

Format: