Publicat: 8 Septembrie, 2017 - 00:00

A apărut la începutul verii ediția a treia a romanului Trucaj, al treilea titlu din seria Andrei Mladin. Prima ediție a ieșit pe piață în urmă cu treizeci de ani.Cartea cuprinde trei narațiuni: „Prefer căpșuni”, „La o vedere”, „O răpire”. Ca și în „Atac în bibliotecă” și „Profesionistul”, precedentele romane, protagonist este tot jurnalistul Andrei Mladin, un erou nonconformist, ironic, cu umor și mai ales cu dorință de justiție socială.

Tudorel Urian remarca: „Nu cred să existe în literatura noastră actuală vreun personaj care să-l întreacă în popularitate pe Andrei Mladin. Construit parcă în joacă, acest suav lungan a reușit, în numai trei episoade (adică Atac în bibliotecă, Profesionistul și foarte recentul Trucaj) să cucerească inimile celor mai diverse categorii de cititori (și, mai ales, de cititoare) ajungându-se chiar la adevărate scandaluri între copii și părinți, frate și soră, soț și soție, iubit și iubită în vederea dreptului de a lectura mai întâi decât celălalt (cealaltă, ceilalți), cartea.”

După prima proză din „Trucaj” s-a realizat și un film, Enigmele se explică în zori, cu premiera în 1989 (printre interpreți – Florin Călinescu, Eugen Cristea, Constantin Codrescu, Silvia Popovici, Ion Pavlescu, Aurel Cioranu, Magda Catone, Traian Stănescu; regia - Aurel Miheleș). Compozitoarea Liana Alexandra care a creat pe baza aceluiași text opera În labirint, pusă în scenă la Timișoara, și prezentată, în 1988, la Festivalul Internațional ”George Enescu”.  

În Trucaj, ziaristul e trimis să scrie un reportaj pe Insula Zorelelor, unde un reputat arheolog a descoperit urmele unei cetăți grecești ridicate din adâncuri, Ankopolis. Eroul – de fapt, un nonerou - se vede nevoit să descâlcească într-o singură noapte ițele unui mister la fel de greu de înțeles ca însăși insula pe care se află. Furtuna stârnită din senin ascunde nu numai tainele anticilor care au locuit cândva acolo, ci și un criminal.

Liana Alexandra: „N-aş fi crezut, la prima lectură, la început de decembrie 1986, că-l voi lua şi-l voi duce cu mine, în lumea Euterpei, pe ziaristul-detectiv, fermecătorul şi luminosul personaj, care te plimbă prin toate stările sufleteşti cu o fineţe şi rapiditate uimitoare, peste toate ascunsele unduiri plutind o gravitate finală a responsabilităţii existenţei sale. În timp ce citeam, aveam impresia că intonez muzică şi, după repetate lecturi, am început să reiau textul şi cu metode de analiză strict muzicală. Spre uimirea mea (dincolo de acţiune sau de încărcăturile metaforei) George Arion îşi arcuieşte microstructurile, frazele şi întregul discurs literar după legi specifice artelor temporale (muzica, poezia şi dansul).”

 

 

George Arion – Trucaj. Crime Scene Press. 218 pag.

 

 

 

Topic: 

Format: