Publicat: 28 Noiembrie, 2014 - 09:01
Share

Vineri, 28 noiembrie, începe la București întâlnirea de trei zile a membrilor Grupului de lucru din cadrul proiectului 'Educația nonformală. Tot educație!', inițiat de Fundația Noi Orizonturi.

Acest proiect își propune să vină cu propuneri concrete către Ministerul Educației Naționale pentru susținerea activităților de educație nonformală.

Grupul de lucru format din reprezentanți la nivel național din mediul ONG, universitar, pre-universitar, instituții publice își propune să dezvolte o strategie comună de acțiune care să fie în beneficiul elevilor, profesorilor, școlilor, organizațiilor neguvernamentale și al altor structuri implicate în programe de acest fel și să reglementeze funcționarea mai eficientă a educației nonformale.

Până acum în cadrul proiectului au fost organizate patru cafenele publice în București, Cluj-Napoca, Craiova și Iași care au adunat peste 160 de oameni dispuși să discute despre probleme și eventuale soluții legate de educația non-formală.

Surpriza inițiatorilor — Fundația Noi Orizonturi — a fost că indiferent de oraș, problemele semnalate au fost în mare parte aceleași: profesorii implicați în aceste proiecte nu beneficiază de suficientă pregătire și nu se simt îndeajuns de valorizați de școală și de minister; lipsa fondurilor pentru acest tip de educație, inclusiv în cazul 'Școlii altfel', program reglementat de minister; lipsa unui sistem de evaluare a programelor de educație non-formală și a unei certificări a competențelor dobândite de elevii care urmează un asemenea program.

Grupul de lucru format în urma acestor cafenele s-a reunit pentru prima dată în septembrie, când au fost stabilite și direcțiile principale de acțiune: Profesorii — actori cheie în educația nonformală!; Școala Altfel—bune practici și recomandări; Rezultatele Educației Nonformale — realitate sau iluzie?, pentru care participanții au propus și un set de soluții.

Astfel, pentru problema legată de 'incongruența pregătirii inițiale psihopedagogice cu profesia de dascăl' a fost propusă crearea unui masterat pentru viitorii profesori prin care aceștia să poată aprofunda tematici care să îi ajute în meserie și să le dea posibilitatea să experimenteze mai multe metode educaționale (care sunt asociate mai mult nonformalului).

Pentru problema legată de faptul că 'nu se cunosc suficient de bine rezultatele educației nonformale', a fost propusă soluția realizării unui cadru comun de referință privind competențele generale, valorile și atitudinile promovate și dezvoltate atât în sistemul de învățământ obligatoriu, cât și prin programele de educație nonformală din România'.

Iar pentru problema legată de faptul că 'profesorii nu dispun de informații suficiente pentru implementarea programului Școala Altfel, astfel încât aceste activități nu dezvoltă abilități de viață în rândul elevilor', soluția propusă a fost introducerea unor instrumente suport pentru desfășurarea activităților — ghid de implementare a Școlii Altfel și o platformă (scoalaaltfelromania.ro), ca extensie a ghidului, pe care se vor posta modele de activități educaționale.

La a doua întâlnire de lucru, care se desfășura între 28 și 30 noiembrie, participanții vor pune la punct campaniile de intervențiile pe lângă reprezentanții Ministerului Educației, astfel încât aceste soluții să fie implementate.