Publicat: 31 Iulie, 2018 - 08:48

Declarații de la finalul BPN al PNL din 30 iulie, în care condamnă declarațiile premierului de la Budapesta, după ce nu a reușit să obțină acordul pentru întărirea  statutară a rolului președintelui.

„Declaraţiile premierului Viktor Orban  reprezintă o jignire la adresa sentimentului românilor într-un an în care românii sărbătoresc Centenarul Marii Uniri. Aceste declaraţii sunt total deplasate, au un caracter neprietenesc şi sunt cu atât mai jignitoare şi mai grave cu cât au fost făcute pe teritoriul României. Somăm Guvernul să ia atitudine oficială faţă de aceste declaraţii şi să nu tacă în mod complice atunci când avem de-a face cu declaraţii care pun la îndoială dreptul cetăţenilor români de a sărbători Centenarul Marii Uniri şi de a considera acest an ca un an extrem de important în care împlinim 100 de ani de la realizarea Marii Uniri.

PNL somează Guvernul să ia de urgentă măsurile pentru corectarea tuturor dezechilibrelor economice şi pentru corectarea gravului deficit bugetar. Avem cel mai mare deficit bugetar pe primele şase luni ale anului, de la criză încoace.

Aşa cum arată bugetul este pusă sub semnul întrebării capacitatea Guvernului de a face faţă cheltuielilor pe care le-a angajat, inclusiv capacitatea de a putea plăti la termen salariile şi pensiile din sectorul public, capacitatea de a putea onora angajamentele României şi de asemenea, capacitatea de a putea susţine programul de investiţii, absolut necesar, care este prevăzut în Legea Bugetului de Stat.

La rectificarea bugetară, Guvernul este obligat să ia măsuri pentru a corecta toate dezechilibrele grave care au fost provocate de politicile guvernamentale. Plecând de la premisele false pe care este construit acest buget, să ne aducem aminte că acest buget este construit pe o creştere economică de 5,5%, ori deja Comisia Europeană a revizuit în scădere perspectivele de creştere economică la 4,1% şi chiar acest 4,1% creştere economică este pus sub semnul întrebării de datele de pe primul trimestru şi mai ales de cum arată datele privitoare la primele două luni din trimestrul al doilea.

De asemenea, bugetul este construit pe o rată a inflaţiei care nu mai are nicio legătură cu rata inflaţiei. România a ajuns să aibă cea mai mare inflaţie între toate ţările Uniunii Europene iar această inflaţie afectează grav puterea de cumpărare a românilor.

Nu în ultimul rând, bugetul este construit pe o altă premisă falsă, şi anume evoluţia cursului de schimb leu-euro, în care pe luna iunie leul a coborât la 4,6 pe media lunii iunie, în condiţiile în care, bugetul este construit pe o rată de schimb medie pe anul în curs de 4,55.

Solicităm ca la rectificare să fie corectate toate aceste nereguli dar în primul rând, solicitarea PNL este ca la rectificarea bugetară, Guvernul să înapoieze banii jefuiţi localităţilor, să corecteze toate găurile pe care le-au provocat în bugetele locale prin nişte măsuri care nu au avut alt scop decât să treacă de pe deficitul bugetului de stat pe deficitul bugetelor locale, toate cheltuielile nesăbuite pe care le-au provocat.

În acest sens solicităm din nou aplicarea măsurii care este prevăzută în programul de guvernare de la 1 ianuarie 2018, şi anume transferul integral al impozitului pe venit şi al impozitului din venitul din pensii către bugetele locale, într-un procent de 58-62% sursă directă de venit către bugetele locale, restul sumei urmând să se aloce prin Consiliul Judeţean prin sumele de echilibrare sau prin intermediul formulei pe baza căreia se asigură cheltuielile de funcţionare ale localităţilor.

PNL a hotărât astăzi să mandateze Comisia juridică a partidului, să pregătească pentru debutul sesiunii parlamentare, un proiect de lege privitor la introducerea votului electronic şi de asemenea, privitor la creşterea reprezentării românilor din diaspora, în parlamentul României.

PNL a hotărât astăzi criteriile, procedura şi calendarul de desemnare a candidaţilor PNL pentru Parlamentul European. Candidaturile vor fi depuse până în data de 1 septembrie. Fiecare candidat va depune un CV politic, un CV profesional şi un proiect de activitate în PE. Fiecare candidat trebuie să reprezinte filialele dintr-o regiune de dezvoltare, din cele opt regiuni de dezvoltare. Am statuat principiul ca pe lista pentru europarlamentare, fiecare regiune de dezvoltare din cele opt să aibă câte patru candidaţi pe listă, plus câte un supleant, astfel încât să asigurăm o reprezentare echilibrată a fiecărei euroregiuni şi a fiecărui judeţ din cadrul euroregiunii.

Evident, candidaţii trebuie să intre în campanie începând cu data de 1 septembrie, să solicite votul de susţinere din partea filialelor din euroregiunea în care candidează - este necesar votul a jumătate plus unu dintre filialele din fiecare regiune de dezvoltare - urmând să se stabilească configuraţia finală a listei respectând principiul reprezentării echilibrate a fiecărei regiuni pe lista naţională în baza criteriilor pe care le-am stabilit, respectiv experienţa politică, administrativă şi profesională, calitatea proiectului şi experienţă în relaţiile internaţionale.

Nu în ultimul rând, astăzi am hotărât ordinea de zi a Consiliului Naţional care va avea loc pe 4 august. Pe ordinea de zi o să fie un raport al Biroului Executiv, vor fi două proiecte de hotărâri, cel referitor la criteriile, procedura şi calendarul de alcătuire a listei candidaţilor PNL pentru alegerile europarlamentare, un calendar de desemnare a candidaţilor PNL la funcţiile de primar în municipiile reşedinţă de judeţ. De asemenea, va fi supus dezbaterii şi adoptării un document numit 'Principiile bunei guvernări liberale.

(Candidaţi pentru europarlamentare?)
Am dat răspunsul la această întrebare şi am spus că atunci când voi lua o decizie în acest sens îmi voi informa colegii de partid şi ulterior opinia publică. Nu am luat nicio decizie, ca atare, nu am ce să vă spun, se va vedea pe data de 1 septembrie dacă îmi voi depune candidatura sau nu.

(Dar am văzut, conform acelor criterii, că vă rezervaţi dreptul de a decide cine va fi cap de listă.)
În privinţa capului de listă, aşa cum este normal şi firesc, conform hotărârii adoptate în BPN, s-a luat decizia ca primul loc pe listă să fie decis la propunerea preşedintelui, de către Biroul Executiv al PNL.

(Care sunt dezavantajele acestui sistem propus astăzi. Au fost şi colegi care au susţinut că ar putea demobiliza filialele care vor pierde în cadrul acelor euroregiuni.)
Evident că nu toate filialele vor avea candidaţi pentru că avem 41 filiale judeţene şi 6 filiale de sector şi sunt 33 de locuri pe lista de candidaţi. Problema este de a asigura o reprezentare corectă a fiecărei regiuni pe lista naţională, astfel încât fiecare regiune să aibă candidaţi care să aibă cu adevărat reprezentativitate pentru regiunea respectivă şi de asemenea, de a îmbina acest criteriu de reprezentare proporţională şi echilibrată a regiunilor de dezvoltare cu criteriul valorii personale a fiecărui candidat.

(Pe câte locuri eligibile vă bazaţi?)
Este prematur să deschidem discuţia pe acest subiect, cu siguranţă vom stabili obiective pentru alegerile europarlamentare. Suntem în faza în care vom demara după Consiliul Naţional, procedura de selecţie a candidaţilor şi în mod evident, termenul de decizie pentru stabilirea candidaţilor a fost stabilit pentru data de 1 noiembrie. După 1 noiembrie vom stabili şi strategia pentru alegerile europarlamentare.

(Nu am văzut acel criteriu pentru o mai bună reprezentativitate a femeilor pe lista de candidaturi eligibile, vor fi şi femei care vor fi pe lista scurtă a PNL pentru Parlamentul European?)
Orice membru al Partidului Naţional Liberal poate să îşi depună candidatura pentru orice funcţie şi in partid şi pe listele electorale, indiferent ca sunt alegeri pentru Parlamentul European, alegeri pentru Consiliul judeţean sau pentru Parlament sau pentru Primărie.

(Şi obligativitatea de a cunoaşte o limba străină?)
Asta e de la sine înţeleasă. Nu poate fi un criteriu de evaluare. Deci noi am trecut criteriile de evaluare. În criteriile de evaluare, normal, trebuie să evaluezi experienţă politică, profesională, administrativă, experienţa in relaţii internaţionale, calitatea proiectului cu care se prezintă fiecare candidat pentru Parlamentul European, adică prin ceea ce spune că va face la nivelul Parlamentului European şi la nivelul instituţiilor europene. Cunoaşterea unei limbi străine e de la sine înţeleasă şi pentru membrii Partidului Naţional Liberal este un lucru bine cunoscut că îndeplinesc această condiţie.

(Domnule preşedinte s-au auzit şi nişte ţipete ieşind din această sală. Ne puteţi zice cine a ţipat şi de ce?)
Nu vă pot spune, că nu am auzit ţipete.

(La finalul şedinţei...acea modificare la statut prin care se schimbă procedura de demitere)
Încă nu s-a modificat statutul. A fost votată o propunere în Biroul Politic Naţional. Este o propunere care urmăreşte o mai bună capacitate pentru Biroul Executiv de a putea îmbunătăţi performanţa electorală a partidului, mai ales în acele filiale care în mod evident nu se respectă deciziile partidului, campaniile naţionale ale partidului sau nu îşi ating obiectivele electorale. Nu a fost nimic, încă nu e modificat statutul, doar s-a votat o modificare.

(Dar de ce s-a contestat în interiorul şedinţei de astăzi?)
Este dreptul oricui să facă orice fel de contestaţie. Eu vă spun că s-a numărat cu mare meticulozitate de 3 ori. Scorul a fost acelaşi oricât ar fi încercat să schimbe rezultatul votului.

(Şi-a exprimat până acum cineva intenţia de a candida la alegerile europarlamentare?)
Până acum nu. Vom şti cu precizie cine va candida la alegerile europarlamentare până în data de 1 septembrie, care este termenul limită pentru depunerea candidaturilor. Depunerea candidaturilor va începe după data Consiliul Naţional ce va avea loc pe 4 august şi vom şti cu precizie până la 1 septembrie cine sunt toţi candidaţii.

(Dv. veţi merge la şedinţa Consiliului Naţional cu o ţintă pe care să o atingeţi în alegeri? Nu vă întreb întâmplător, precedentul preşedinte a demisionat în urma unei ţinte ratate.)
În cadrul Congresului a fost adoptată o moţiune iar în cadrul acestei moţiuni ne-am stabilit obiectivele echipei actuale de conducere şi anume câştigarea alegerilor prezidenţiale, câştigarea alegerilor locale şi câştigarea alegerilor parlamentare. Acestea sunt obiectivele asumate prin decizia Congresului şi ele sunt cuprinse în cadrul moţiunii. În ceea ce priveşte europarlamentarele, nu am stabilit un obiectiv precis. În mod evident, ne dorim să obţinem un scor cât mai mare astfel încât să avem o reprezentare cât mai puternică la nivelul Parlamentului European, o reprezentare care va fi în beneficiul României.

(Care sunt motivele pentru care nu v-aţi asumat un scor pe zona de europarlamentare, prin moţiune?)
Nu vă pot da aceste măsuri, eu vă spun că ne-am asumat obiectivele esenţiale pentru evoluţia partidului şi mai ales pentru evoluţia României. Cu siguranţă ne vom lupta ca să obţinem cel mai bun scor posibil al PNL la alegerile europarlamentare.

(Simţiţi în interiorul PNL, la nivelul aleşilor locali PNL, o demobilizare când vine vorba de alegerile europarlamentare şi acesta este motivul pentru care nu aţi pus o ţintă?)
Se ştie foarte clar că, de regulă, prezenţa la vot la alegerile pentru Parlamentul European a fost o prezenţă redusă şi de asemenea, se cunoaşte că electoratul de dreapta consideră alegerile europarlamentare ca nişte alegeri nu foarte importante. Cu siguranţă, noi ne vom strădui pentru o campanie bine organizată, o campanie inteligentă în care să îi convingem pe alegătorii de dreapta că este extrem de important să voteze în alegerile pentru Parlamentul European pentru că în funcţie de acest vot România va fi mai puternică în Uniunea Europeana sau va fi mai slabă la nivelul Uniunii Europene.

(Până să îi convingeţi pe electori, pe colegii dv. i-aţi convins?)
Sunt convins că membrii Partidului Naţional Liberal se vor implica în susţinerea campaniei electorale şi că fiecare la locul lui îşi va îndeplini obiectivele stabilite.

(Altfel ce se va întâmpla?)
Nu există un alt fel.

(Sancţiuni pentru cei care nu se implică?)
Eu sunt mai puţin adeptul sancţiunilor, eu sunt adeptul unor obiective serioase, realizabile, care sunt conforme cu capacitatea fiecărei filiale judeţene, fiecărei organizaţii locale, astfel încât să-i stimulăm pe colegii noştri să îşi atingă aceste obiective.

(Dar obiectivele odată neîndeplinite atrag nişte sancţiuni?)
Sigur, dacă există derapaje majore de la obiectivul stabilit care, vă repet, pentru fiecare filială judeţeană va fi stabilit un obiectiv realist, în baza unei cercetări sociologice în care n-o să le cerem să crească scorul pe care îl au în sondaje cu 10 procente. O să stabilim nişte obiective, în mod evident la nivelul fiecărui judeţ, aceste obiective vor fi descărcate pe fiecare localitate. Aşa se procedează, mai ales într-o campanie de tipul campaniei pentru alegerile europarlamentare.

(Trei senatori PNL au semnat un proiect de lege depus de Tit Brăiloiu PSD, proiectul reduce sancţiunile pentru cei care deţin mai multă muniţie...)
Nu cunosc acest proiect, mă voi informa şi când voi cunoaşte despre ce este vorba vă voi spune ce cred.

(Ar fi un conflict de interese dacă un lider de partid s-ar putea autopropune cap de listă pentru aceste alegeri?)
Vă gândiţi la aceleaşi teme care nu au nicio relevanţă. Fiţi convinşi ca veţi afla componenţa listei pentru alegerile europarlamentare, veţi afla cine candidează, cel târziu în data de 1 noiembrie.

Vă mulţumesc!”

 

Tag-uri Nume: 

Tag-uri Institutii: