13 august 2022

Mamaia – weekend de probă

Distribuie pe rețelele tale sociale:

Fac parte din categoria celor născuți la țară care au rămas cu gura căscată la prima întîlnire cu marea. Vorba țăranului:

”-Așa ceva nu s-există!”

Cam la fel am reacționat la întîlnirea cu Mamaia, după ce n-am mai călcat pe aici vreme de niște ani. Cît a fost Radu Mazăre primar am ocolit stațiunea, din mai multe motive, dar și ca o formă de protest față de stilul său aiuristic, de clown politic.

În același timp, trebuie să recunosc că Mazăre a repus Mamaia pe harta divertismentului. Toate invențiile acelea cu iz carnavalesc au adus Mamaia în atenția turiștilor din țară și din Europa. Pe vremea ”Epocii de aur”, Mamaia era o stațiune cam proletară cu cîteva mici insulițe pentru turiștii din Germania și Benelux, veniți prin TUI, Neckermann Reisen și Maxitours, cu barul Melody al lui Viorel Păunescu și cu Hotelul Rex la mare cinste. Rex avea clasă și mirosea altfel și era cam tot ce avea mai stilat litoralul românesc. Rex, la Mamaia, și hotelul Neptun din stațiunea Neptun erau referințele fiecărui sezon de vară. Acum, amîndouă sunt modeste, cam ponosite și departe de gloria de altădată. Alte hoteluri vînd camere și apartamente la prețuri între 500 și 1000 de euro pe noapte, fără a fi cu adevărat de 5 stele.

Ce poți zice de unul care cere 500 de euro pe noapte pentru o cameră cu dimensiunea dormitoarelor din apartamentele comuniste și care îți oferă două perini tari umplute cu vatelină?

Ce-i cu Mamaia? O nebunie imobiliară a schimbat fața locului, mai ales în nordul stațiunii, pînă în Năvodari. Dezvoltarea este șocantă. Hoteluri și restaurante, croite toate după imaginația arhitecților și fără nici o logică urbanistică, îți iau fața. Fiecare proprietar, de capul său, după aprobarea primită (cele mai multe cu cîntec!) a construit și s-a înghesuit între celelalte blocuri. Ce face Nordis la Năvodari este de-a dreptul halucinant. Mii de apartamente gură-n gură și ochi în ochi (balcon lîngă balcon) de parcă un nou Las Vegas european ar vrea să absoarbă toți banii lumii interlope, dezmățul și distracția, businessul și turismul conturează o nouă față a Litoralului românesc. Ce vor face proprietarii în aceste dormitoare aglomerate și cum se vor distra și odihni este o poveste pentru anii următori.

Pe nesimțite, Mamaia a devenit un fel de pol interlop, care absoarbe o mare parte din banii Constanței. Mulți din banii de investiții pe Litoral vin din toate afacerile discutabile din România. Interlopii și beizadelele se pregătesc aproape un an pentru a da o lovitură de cel mult două luni. Cum? Cu prețuri umflate și cu oarece comerț pe lîngă. Scurtimea sezonului se duce în prețuri. Totul a devenit mai scump, mai ales că România și-a conturat deja segmentul de petrecăreți format din lumea aventurierilor și a beizadelelor cu bani. Șampania scumpă, cărată cu roaba umplută cu gheață, a devenit o marcă românească a petrecerilor de weekend, un fel de „prosteală organizată” cum zicea un prieten. Totul se trăiește sub semnul excesului și se reduce la două zile pe săptămînă.

Mamaia și cluburile sale de pe plajă au devenit un stil de divertisment pentru weekend și asta s-a repercutat în investiții imobiliare și în prețuri. De vineri pînă duminică, preț de două luni pe an se fac socotelile și se închide o afacere. Unii fac bani cu sacul, alții pierd cu lopata.

Ce mi s-a părut demn de atenție pentru cei care se pregătesc de vacanță? Mamaia este locul unui val de scumpiri care ar putea să-i surprindă pe cei care n-au ajuns încă. Marile afaceri din cluburile de noapte (nu le pomenesc pentru că nu vreau să le fac un serviciu) au dus la această dezvoltare care atrage și investiții și public.

Spre surprinderea mea, acest ultim weekend din iunie a arătat o Mamaia cam goală. În celelalte stațiuni, sezonul a început. La Mamaia, doar boxele vibrează la maxim de putere și cheamă clienții zgubilitici care n-au sosit încă.

Din acest sezon, șezlongurile și umbrelele pot fi puse mai aproape de apa mării. Costă 30 de lei pe zi și unele arată jegărite, folosite de 4-5 sezoane. Restaurantele cu specificul „împinge tava” au forme spectaculoase și ademenitoare, iar parcările, chiar înainte de începerea marii nebunii de vară, sunt pline, semn că fiecare ospătar a venit cu mașina lui.

Mamaia este o nebunie românească de vară pe care o va descifra cel care o trăiește, dar mai ales distanța în timp pe care o vom avea în anii următori.