14 iunie 2021

Maricel Popa: PNRR – un manual de 1.203 pagini despre cum să ocoleşti Iaşul cu investiţii de 30 miliarde de euro!

Distribuie pe rețelele tale sociale:

Preşedintele PSD Iaşi, senatorul Maricel Popa: PNRR – un manual de 1.203 pagini despre cum să ocoleşti Iaşul cu investiţii de 30 miliarde de euro!

Ieşenii au fost lăsaţi pe dinafară la împărţirea fondurilor din cadrul Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă. Niciun proiect major nu este menţionat în dreptul judeţului nostru. Nu este o regulă. Alte judeţe au investiţii concrete de sute de milioane de euro, chiar miliarde de euro. Iaşul este însă prins la categoria „şi altele”. „Enumerăm câteva obiective, cu titlu de exemplu”, după o astfel de exprimare se găseşte în general şi judeţul nostru, fără ca acest lucru să reprezinte vreo asumare a unui proiect.

Acest document arată incapacitatea liderilor locali ai PNL şi USR de a promova proiectele Iaşului. Din păcate, alianţa care ar trebui să lucreze în interesul ieşenilor, îşi urmăreşte doar propriile interese. Liderii liberali au mari probleme de imagine, cu dosare de corupţie în lucru, iar liderii USR nu ştiu cum să mai facă să pună piedici proiectelor depuse de peneliştii de la Primărie şi Consiliul Judeţean în ideea de a câştiga capital electoral. Este singura miză a celor de la USR. Cu astfel de oameni politici acuzaţi de corupţie, cercetaţi de DNA şi DIICOT, şi cu amatori care îşi urmăresc doar propriile interese este aproape imposibil ca Iaşul să aibă un cuvânt de spus la nivel central, în Coaliţia de Guvernare. Concluzia este doar una: Iaşul nu contează pentru Coaliţia actuală de Guvernare la alocarea fondurilor ci doar la nivel de discurs public!

Din aceste motive, judeţul Iaşi nu are nici un proiect major de infrastructură rutieră. Norocul nostru este că Autostrada care trebuie să ajungă în judeţul Suceava, la liberalul Gheorghe Flutur, trece un pic prin judeţul nostru, pe lângă Paşcani. Mai mult, chiar şi tronsoanele de autostradă spre Moldova menţionate în PNRR cu finanţare, beneficiază doar de jumătate din sumele necesare, restul banilor urmând să vină din alte surse, fără a se explica clar care. Ni se propune un fel de struţo-cămilă, care să închidă gura celor care ar spune că nu sunt finanţate măcar proiecte spre Moldova.

Poate cel mai grav pentru noi este lipsa finanţării sectorului de autostradă de la Iaşi la Moţca, cel care ar fi crescut siguranţa rutieră într-o zonă cu foarte multe accidente grave şi ar fi eliminat aglomeraţia actuală de pe drumul european. Acest proiect nu se regăseşte nici măcar pe lista de rezervă, deşi acolo putem găsi alte proiecte care acum nu au nicio documentaţie tehnică. Nici şoseaua ocolitoare de nord a municipiului nu are şanse de a fi realizată prin PNRR.

Senzaţia mea este că ieşenii au fost prinşi pe de o parte între un război intern al PNL, unde liderii acuzaţi de fapte de corupţie nu îl susţin pe premierul Cîţu la şefia partidului, iar pe de altă parte într-un război total între filialele PNL şi USR. Cu astfel de oameni care nu îşi dau seama când este momentul să strângi rândurile pentru proiectele ieşenilor şi care nu pot lăsa deoparte orgoliile în momente care stabilesc dezvoltarea judeţului pentru următorii ani, va fi foarte greu ca judeţul nostru să beneficieze de investiţii majore.

În schimb, chiar dacă nu vom avea autostrăzi, noi ieşenii vom plăti împrumuturile de 15 miliarde de euro, jumătate din fondurile PNRR, la fel ca clujenii, care însă primesc fonduri de peste 1,5 miliarde euro din PNRR, inclusiv pentru dezvoltarea transportului cu metroul.

Chiar dacă nu vom beneficia de investiţii majore prin PNRR, noi ieşenii vom fi afectaţi în egală măsură de austeritatea pregătită de guvernanţi, de schimbarea vârstei de pensionare, de îngheţarea salariilor, de toate aşa-zisele reforme pregătite de Guvernarea de Dreapta.