27 ianuarie 2022

Marius Manole şi Radu Afrim încheie seria celor 100 de episoade ale Hektomeron-ului

Distribuie pe rețelele tale sociale:

Unul dintre cei mai titraţi actori români ai ultimilor ani, Marius Manole joacă pentru prima oară pe scena Teatrului Naţional „Marin Sorescu” din Craiova, într-un performance inedit în regia lui Radu Afrim. Cu acest one-man show, cei doi vor închide seria celor 100 de episoade ale Hektomeron-ului, un amplu proiect teatral urmărit online de spectatorii din întreaga lume. Evenimentul se va desfăşura sâmbătă, 24 aprilie 2021, ora 21:30 şi va putea fi urmărit online, gratuit, pe www.hektomeron.com.

Pornind de la Decameronul scris de Giovanni Boccaccio acum mai bine de 650 de ani, Hektomeron a prezentat cele 100 de poveşti ale autorului într-un moment în care izolarea, teama şi moartea sunt prezente în lumea de acum, aşa cum au fost prezente şi în Florenţa anilor în care Decameronul a fost scris.

Hektomeron a debutat la jumătatea lunii ianuarie a acestui an şi a fost urmărit online de mai bine de o jumătate de milion de spectatori din 147 de ţări. În fiecare zi, de la debutul proiectului, pe website-ul dedicat proiectului s-a transmis în regim de live streaming din Sala „I.D. Sîrbu” a Teatrului Naţional „Marin Sorescu” din Craiova câte o poveste din cele 100 ale Decameronului lui Boccaccio, fiecare fiind regizată de către un alt artist dintr-o ţară diferită. 100 de regizori din 100 de ţări au fost implicaţi în acest proiect grandios, unic în lume.

Cu toţii ne întrebăm poate care este cea mai bună definiţie pentru această formă de artă, în astfel de timpuri, în vremuri care sunt atât de stranii, încât unii cred există alte priorităţi ale societăţii. Şi totuşi, trebuie să amintim mereu tuturor şi nouă înşine că teatrul nu este un capriciu, ci o nevoie absolută a fiinţei umane. De ce? Pentru că ne aduce împreună. Aşadar, prin Boccaccio, prin această minunată companie de actori români, prin implicarea atâtor artişti din atât de multe ţări din toată lumea, putem să fim cu toţii împreună, să visăm împreună: acesta este mesajul pe care teatrul ar trebui să-l transmită. Aşa că fiţi pregătiţi, conectaţi-vă şi începeţi să sărbătoriţi, uitându-vă la Hektomeron, comuniunea prin teatru!

Octavian Saiu, profesor, cercetător şi critic de teatru

Marius Manole şi Radu Afrim sunt artiştii români care vor încheia, aşadar, seria celor 100 de episoade ale Hektomeron-ului, cei doi pregătind episodul cu numărul 100: ziua 10, poevestea 10, din Decameron-ul lui Boccaccio.

De-a lungul timpului, cei doi artişti au avut o colaborare prolifică, lucrat împreună nu mai puţin de 8 spectacole, toate relevante în peisajul teatral, de la Plaja de Peter Asmussen, la Teatrul „Maria Filotti” din Brăila, LAV (lectură) de Stefan Lindberg la Teatrul Act, şi America-ştie-tot de Nicole Duţu, la Teatrul Luni de la Green Hours, în 2004, Avalanşa de Tuncer Cucenoglu (2010), Năpasta de I.L. Caragiale (2012), Hoţi de Dea Loher (2014), până la spectacolele cele mai recente: Pădurea spânzuraţilor după Liviu Rebreanu (2018), Trei surori – un scenariu (ne) firesc de liber după Cehov (2019), Între noi e totul bine de Dorota Maslowska, toate făcute la Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti.

Coincidenţă sau nu, în anul 2016, atât Marius Manole cât şi Radu Afrim au fost decoraţi de către Preşedintele României cu Ordinul Meritul Cultural în grad de Cavaler, categoria D Arta spectacolului.

Pentru rolurile Bătrânica apatică, Actorul din Între noi e totul bine, Marius Manole a primit primul Premiu UNITER din carieră, Manole având în palmares, până la acel moment, 4 nominalizări: Premiul pentru debut, pentru rolul Paulie din Drept ca o linie, regia Radu Apostol, la Teatrul „Maria Filotti” din Brăila (2003), Premiul pentru cel mai bun actor în rol principal pentru rolul Şarik din Inimă de câine, regia Yuri Kordonsky (2006), Premiul pentru cel mai bun actor în rol principal pentru rolul Lopahin din Livada de vişini, regia Felix Alexa (2011), Premiul pentru cel mai bun actor în rol secundar pentru Povestitorul din Două loturi, regia Alexandru Dabija (2013), roluri create la Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti.

Radu Afrim este unul dintre cei mai importanţi regizori de teatru români. A câştigat 3 Premii UNITER pentru cea mai bună regie, pentru spectacolele Plastilina de Vasili Sigarev la Teatrul „Toma Caragiu”, Ploieşti (2006), joi.megaJoy de Katalin Thuroczy, la Teatrul Odeon (2007), Tihna de Attila Bartis, la Teatrul Naţional Târgu-Mureş – Compania „Tompa Miklos” (2016). Pe lângă acestea se adaugă şi alte 3 nominalizări la aceeaşi categorie, pentru spectacolele Alge – Bernarda’s House Remix, după o idee de F. G. Lorca la Teatrul „Andrei Mureşanu”, Sfântu Gheorghe (2003), Omul Pernă de Martin McDonagh la Teatrul „Maria Filotti”, Brăila (2009), Năpasta de I.L. Caragiale la TNB (2013). De altfel, spectacolele create de Radu Afrim se bucură constant de aprecierea publicului de specialitate, mărturie fiind numeroasele premii şi nominalizări obţinute de-a lungul timpului. În anul 2008 i s-a decernat Premiul Coup de Coeur de la Presse la Festivalul de la Avignon (Off), pentru spectacolul Mansarde a Paris/ Les detours Cioran de Matei Vişniec montat la Luxemburg.

La Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova, Radu Afrim a montat până acum 3 producţii: Dacă am gândi cu voce tare de Adnan Lugonic (2017), Casa cu suricate de David Drabek (2019) şi, în octombrie anul trecut – Inimă şi alte preparate din carne de Dan Coman, despre care jurnaliştii culturali au scris că este „cea mai bună cronică a pandemiei” – Horia Ghibuţiu.

„Universul său scenic e totdeauna recognoscibil. Spaţiul imaginat de el, cu fine alunecări în afara realului, de fapt ‘cu un supliment de realitate’, cum îi place artistului să spună în interviuri, e inconfundabil. Comicul său uşor grotesc, cel mai adesea unul al retardului, cu infuzii de aburi suprarealişti, se vede dublat tot timpul de vulnerabilitatea neexprimată, dureroasă a (anti)eroilor. Jucăuş – alăturând inocenţa – în amestec neprecizat -, cu derizoriul, teatrul său garantează evadarea din cotidian. Cele două trăsături se mulează perfect pe sensibilitatea publicului de acum. Ca şi faptul că regizorul montează – un credo asumat şi repetat -, numai texte din dramaturgia de azi. Universul lui recompune, în notă relaxată, un corpus al temelor şi tonurilor recente, al modurilor de reprezentare a lumii în arta contemporană. Radu Afrim oferă date despre zeitgeist-ul european cu abrupte infiltraţii româneşti”.
Cristina Rusiecki, Ţesuturile fragilităţii,
Ed. Tracus, 2012, 2016 (versiunea în limba engleză)

Ultimele episoade ale Hektomeron-ului vor fi transmise online, după următorul program:

Marţi, 20 aprilie 2021, ora 21:30
Episodul 96.
Regizor: Koen Verheijden / Olanda
Actor: Monica Ardeleanu

Miercuri, 21 aprilie 2021, ora 18:00
Episodul 97.
Regizor: Igor Annaklychev / Turkmenistan
Actor: Cătălin Mihai Miculeasa

Joi, 22 aprilie 2021, ora 17:00
Episodul 98.
Regizor: Benny Lim / Singapore
Actor: Iulia Colan

Vineri, 23 aprilie 2021, ora 21:30
Episodul 99.
Regizor: Clau Espinola / Paraguay
Actor: Iulia Lazăr

Sâmbătă, 24 aprilie 2021, ora 21:30
Episodul 100
Regizor: Radu Afrim
Actor: Marius Manole

Toate episoadele se pot urmări gratuit, pe website-ul www.hektomeron.com. Vizionarea se poate face de pe laptop, PC, telefon mobil, tabletă şi nu este necesar un cont de acces.

Proiect: HEKTOMERON

Perioada de desfăşurare: 15 ianuarie – 24 aprilie 2021

Difuzare: www.hektomeron.com
Producător: Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova
Hektomeron – behind the scenes: https://youtu.be/WjJMRAj9m6g / https://youtu.be/mLjgzVKlwCg

*** TEATRUL NAŢIONAL „MARIN SORESCU” CRAIOVA este o instituţie culturală românească de prestigiu a cărei lungă şi bogată istorie de 170 de ani a culminat cu spectacolele legendare ale lui Silviu Purcărete, prezentate în cadrul celor mai importante festivaluri de teatru din întreaga lume dar şi cu imensul succes internaţional al Festivalului Shakespeare, care aduce în România spectacole de pe cinci continente, la fiecare doi ani.

Acum, cu o viziune contemporană, Naţionalul craiovean abordează perspectivele prezente şi viitoare, adresându-se unui spectru din ce în ce mai larg de public, în conformitate cu provocările actuale.

Teatru


https://www.facebook.com/tncms.oficial
https://www.instagram.com/teatrul_national_craiova