14 iunie 2021

MEMORIU AROC privind modificarea unor măsuri propuse care fac referire la normele de organizare a evenimentelor și activităților culturale în 2021

Distribuie pe rețelele tale sociale:

Ne bucură de faptul că, după o perioadă lungă de așteptare, Guvernul României a demarat primele acțiuni pentru reglementarea redeschiderii sectorului cultural și apreciem bunele intenții ce credem că stau la baza acestor inițiative. Consideram însă că aceste demersuri pot fi îmbunătățite până în punctul în care organizatorii de evenimente și ceilalți operatori culturali angrenați în această industrie să aibă în mod real la dispoziție un cadru legal clar, cu reglementări lipsite de ambiguitate și norme concrete, care să permită într-adevăr relansarea activității în condiții de siguranță, și să-i ofere predictibilitate acestui sector grav afectat, măcar pe termenul scurt al perioadei de vară.

În acest sens, vă rugăm să luați în calcul faptul că reluarea activității sectorului de organizare de evenimente nu se limitează la festivalurile mari, care au loc o dată pe an. Există peste 10,000 de agenți economici ce activează sub CAEN-urile 9001, 9002, 9003, 9004, 9321, 9329, 4791 (limitat la vânzarea de bilete), precum și numeroase organizații nonguvernamentale, care nu își pot derula efectiv activitatea, în lipsa unui cadru normativ coerent și predictibil.

Prin prezentul memoriu dorim să vă reasigurăm incă o dată de disponibilitatea membrilor AROC de a contribui la realizarea unui cât mai bun și mai sigur regulament de redeschidere a domeniului. De asemenea, vă readucem aminte de scenariile pentru redeschidere agreate în cadrul grupului de lucru de reprezentanții sectorului privat, ai Ministerului Sănătății, INSP și Ministerului Culturii, precum și de memoriul AROC adresat CNSU și Prim-Ministrului Florin Cîțu cu privire la măsurile propuse în Hotărârea 29/14.05.2021. Prin urmare, vom încerca să reluăm mai jos problemele și soluțiile comunicate și argumentate anterior, și să semnalăm noi aspecte care considerăm că ar putea îmbunătăți reglementările pentru sector, cu speranța că de data aceasta ele vor fi analizate și adoptate într-un cadru normativ adecvat contextului și realității domeniului, cu scopul de a asigura o reală repornire a sectorului, desigur fără să zădărnicească eforturile de combatere a pandemiei de Covid-19:

● Nevoia de predictibilitate. Reglementarea din timp a lunilor Iulie, August, Septembrie este mai mult decât necesară la acest moment. Un eveniment are nevoie de mult mai mult de câteva săptămâni pentru organizare și nu se poate face de pe o lună pe alta. Contextul actual în continuare nu oferă predictibilitatea de care acest sector are atâta nevoie, memoriul anterior adresat de AROC către CNSU și Prim-Ministrul Florin Cîțu detaliind aspectele care ar putea contribui la rectificarea acestei situații.

● Sprijinirea organizatorilor de evenimente cu public restrâns sau cu buget limitat. Solicităm permiterea organizării de evenimente în aer liber și in interior, cu capacitățile propuse in Hotărârea CNSU 29/14.05.2021, accesul fiind permis cu verificarea temperaturii la intrare, publicul fiind așezat la concert, distanțat la 1m (exceptând familiile și grupurile de 4 persoane) și cu obligativitatea purtării măștii în incinta evenimentului. Evenimentele mici, care de regulă sunt cu artiști romani, se pot desfășura și in aceste condiții, așa cum s-a întâmplat și anul trecut, prin adaptarea unui set de norme pentru aer liber și interior, cu o limită de capacitate care ar crește lunar.

● Permiterea organizării de evenimente în locații HoReCa conform reglementărilor HoReCa. Solicităm permiterea organizării de evenimente în locații HoReCa conform normelor de funcționare HoReCa. Dinamica unui eveniment într-o locație HoReCa nu mărește cu nimic riscul pentru publicul participant, motiv pentru care considerăm inoportună și discriminatorie schimbarea regulilor de funcționare în cazul în care un local găzduiește un eveniment. De asemenea, redeschiderea la interior a cluburilor cu 50% capacitate nu ar trebui să excludă posibilitatea organizării de concerte în aceleași condiții, neexistând diferențe din punct de vedere epidemiologic între un eveniment la care un DJ pune muzică și unul în care o trupă cântă live, pe scenă.

● Includerea pe lista de spații eligibile pentru organizarea de evenimente în interior și a spațiilor neconvenționale, nu doar a unităților/instituțiilor de cultură. Solicităm specificarea clară a faptului că în cazul evenimentelor în interior că este permisă folosirea oricărui spațiu alternativ, inclusiv a cluburilor, sălilor de sport / polivalente și spațiilor de evenimente private. Instituțiile de cultură recunoscute oficial de autorități în România sunt clădirile ce sunt în subordinea Ministerului Culturii, ori acestea sunt greu accesibile pentru organizatorii privați și insuficiente pentru a deservi nevoia reală din România. Într-adevăr, Hotărârea CNSU este mai clară în acest sens, aceasta precizând „ca activitățile culturale, artistice și de divertisment să poată fi organizate și desfășurate în spații închise cu participarea publicului până la 70% din capacitatea maxim”, fără să limiteze categoria spațiilor închise la unități/instituții de cultură, așa cum face Hotărârea de Guvern, dar considerăm că o clarificare ar fi binevenită.

● Permiterea desfășurării evenimentelor pana la ore târzii. Solicităm permiterea desfășurării programului cu publicul a operatorilor economici care desfășoară activități de organizare de evenimente, precum și celor de tipul cluburilor sau discotecilor, atât în aer liber cat și în interiorul clădirilor, în intervalul orar 06:00-03:00. În evenimente, este foarte importantă ambianța creată de lăsarea întunericului, pentru proiecții video sau de lumini, motiv pentru care ele au nevoie să poată avea loc la ore mai târzii decât permit regulile de funcționare din prezent.

● Asigurarea suprafeței minime în cazul evenimentelor organizate în aer liber. Considerăm necesară reducerea graduală a suprafeței minime care trebuie asigurată publicului, de la 2mp, la 1 mp în luna Iulie, și nicio limită de la 1 August. De asemenea, în cazul evenimentelor derulate în aer liber, dar cu public așezat pe scaune, propunem ca stabilirea capacității maxime a evenimentului în cauză să se facă în baza Articolului 10 din Hotărârea 29/14.05.2021, raportându-ne la capacitatea maximă pe care putem aviza spațiul la ISU. Măsurile actuale pentru distanțare în aer liber sunt mult mai drastice decât regulamentul evenimentelor în interior, în ciuda faptului că evenimentele în aer liber sunt mai sigure.

● Reglementarea unui protocol oficial pentru verificarea certificatelor medicale (test, anticorpi sau vaccin). Solicităm clarificarea obligației și responsabilității organizatorului de a “asigura verificarea dovezilor medicale prezentate de către fiecare participant” și stabilirea unui protocol oficial în acest sens, fie prin acordarea de acces la modalități de verificare a datelor personale ale participanților, fie prin asigurarea asistenței autorităților publice în vederea efectuării accesului și verificărilor. Atâta timp cât participarea la evenimente a publicului este condiționată de verificarea unui certificat medical – vaccin, testare rapidă, sau test de anticorpi, acest lucru ar trebui sa poată fi efectiv realizat. Cheltuielile generate de implementarea unui sistem de verificare a vaccinării sau testarea rapidă a participanților ar trebui subvenționate de către autorități.

● Renunțarea la obligativitatea purtării măștii în cadrul evenimentelor în aer liber, unde accesul publicului este permis în baza unui certificat medical. Solicităm eliminarea obligativității purtării măștii în cazul evenimentelor care se desfășoară în aer liber și unde accesul este permis doar persoanelor care sunt vaccinate, au un test negativ de COVID-19 sau au trecut prin boală.

● Crearea unui regulament pentru campare. Considerăm oportună realizarea unui set de norme și pentru evenimentele care au loc în afara orașelor și au nevoie de a facilita cazare pentru publicul participant, prin structuri cu funcțiuni de cazare de tip camping (corturi sau rulote), cu spații sanitare și/sau de servire a mesei.

● Renunțarea la discriminare și la utilizarea redeschiderii sectorului evenimentelor culturale ca “stimulent” pentru vaccinare. Nu considerăm oportună abordarea pe care în acest moment Guvernul o are cu privire la accesul în evenimentele culturale. Toate propunerile făcute în ultimele 16 luni de către reprezentanții industriei de evenimente au ținut cont nu doar de nevoile și de interesele organizatorilor și operatorilor culturali, dar în primul rând de siguranța participanților și de metode de implementare sigure, menite să minimizeze orice risc și să ofere un cadru predictibil tuturor celor care activează în acest domeniu. Majoritatea sectorului cultural din România a fost încă de la începutul pandemiei un promotor al respectării regulilor și a campaniei de vaccinare. Totuși, suntem singurul sector caruia Statul îi “limitează” clientela. Vă reamintim în acest sens dublul standard practicat în permiterea unor evenimente religioase sau sportive cu mult mai mulți participanți, precum și reglementările mult mai lejere pentru spațiile aglomerate de tip mall, supermarket, transport în comun, și continua limitare a evenimentelor culturale și condiționarea acestora de certificări medicale.

De la prima ordonanță militară din starea de urgență, ce a interzis activitățile culturale și evenimentele, până astăzi, 16 luni mai târziu, peste 10,000 de agenți economici, alături de numeroase alte organizații private și independente, organizatori de evenimente, operatori culturali, companii de producție, sceno-tehnică și lucrători în industria de spectacole privesc cu aprehensiune spre ceea ce pare a fi distrugerea sistematică a antreprenoriatului din acest domeniu. Promisiunile “marii relaxări” și ”revenirii la normalitate” pentru această industrie par a fi traduse doar într-un regulament strict, dificil sau chiar imposibil de implementat, ambiguu și care nu asigură predictibilitatea pe care o cerem de aproape un an de zile. Tot în acest sens, dorim să vă readucem aminte că sectorul cultural în continuare nu a beneficiat de niciun fel de schemă de compensare sau ajutor de stat, în ciuda faptului că a fost cel mai restricționat sector, încă de la începutul pandemiei, și va fi ultimul care-și va reveni la normal.

Nu în ultimul rând, reiterăm faptul că AROC vă sta la dispoziție Dumneavoastră și tuturor autorităților cu consultanță și sprijin pentru elaborarea unui regulament pentru organizarea de evenimente care sa permită într-adevăr acest lucru. Vă recomandăm să ne implicați în procesul de elaborare a normelor pentru acest sector, întrucât noi vom fi cei care urmează să implementeze aceste reguli.

Cu deosebită considerație,

AROC – Asociația Română a Organizatorilor de Concerte și Evenimente Culturale

Subscrisa AROC, Asociația Română a Organizatorilor de Concerte și Evenimente Culturale, structură asociativă a organizatorilor de festivaluri și concerte din România, este formată din cei mai reprezentativi actori de pe piaţa românească (ARTmania – ARTmania Festival Sibiu/Blaj aLive,, 3 Smoked Olives Festival, BestMusic Live/METALHEAD, Cyclic, Comparty Events – diMANSIONS Hit Music Festival, Electric Castle, Emagic Live – Awake Festival, Expirat, Fapte – Jazz in the Park, Flow Concept, Global Records, Le Bistrot Sociale, Le Petit Festival de Bucharest, Mozaic Jazz Festival, Movement Team – Sports Festival, NEVERSEA, Nuit Sociale, Centrul Cultural Plai – Plai Festival/JazzTM, Scala Events, Smida Jazz Festival, SNRS – Sunwaves Festival, Sprint Media, Summer Well, TIFF – Asociația Festivalul de Film Transilvania, The Institute, Showberry – Rocanotherworld/Classix Festival, The Mission/Fall in Love Festival, UNTOLD, VRTW, Wine and Street Food Festival, Why Not Us – Street Food Festival, Wise Factor – The Fresh).