Publicat: 17 Iulie, 2019 - 13:57

InfoCons a realizat un studiu comparativ aferent perioadei 2017 - 2019 pe 30 produse tip mici,ce se regăsesc pe piața din România, ținând cont de rezultatele studiilor din 2017 și 2019.
 
Produsele analizate au următorii producători/distribuitori:
-       Auchan România S.A.
-       Mega Image S.R.L.
-       SC Carrefour România SA
-       Selgros Cash & Carry
-       Westfleisch România S.R.L. 
-       SC Sam Meat Industry SRL
-       S.C. Cora România S.R.L.
-       Mimbru S.R.L.
-       SC Smithfield România S.R.L.
-       SC Diana S.R.L.
-       S.C. Doly-Com Distributie S.R.L.
-       Salbac S.A
-       SC Aldis Srl
-       Cristim 2 Prodcom SRL 
-       Integra S.R.L.
 
În urma studiilor, rezultatele au fost următoarele:
 
1.    Din punct de vedere al numărului de E-uri (Aditivi alimentari) :
 
Numărul E-urilor variază între 1 – 7.
7- numărul maxim de aditivi găsiți într-un produs în studiul din anul 2017.
4- numărul maxim de aditivi găsiți într-un produs în studiul din anul 2019.
În tabelul de mai jos se poate observa că pe parcusul anilor numărul aditivilor diferă chiar dacă este vorba de același produs.
Produs    An    Nr. E-uri
Auchan- mici porc si vită    2017    4
    2019    2
Auchan- mici porc    2017    4
    2019    4
Selgros- Mici KG
     2017    1
    2019    1
Smitfield- mici porc si vită
     2017    3
    2019    2
Mega Image- mici porc si vită    2017    4
    2019    3
Media numărului de aditivi a scăzut cu 24.19% în 2019, față de media numărului de aditivi identificați în studiul din anul 2017.
În studiu din anul 2017 media numărului de aditivi a fost de 2.77 și în anul 2019 de 2.1.
 
       
Pentru a accesa tabelele cu numărul E-rilor regăsiți în produsele din anul 2017, click aici și pentru anul 2019 click aici.
 
2. Din punct de vedere al numărului de E-uri (aditivi diferiți)
 
În urma studiului în compoziția produselor de tip mici apar modificări în ceea ce privește numărul aditivilor alimentari.
-       10 tipuri de aditivi diferiți au fost găsiți în studiul din 2017 cât și în studiul din 2019;
 
Cei mai utilizați aditivi alimentari au fost:
-       Bicarbonat de sodiu (E500), regăsit în 23 de produse
-       Acid ascorbic (E300), regăsit în 10 produse
-       Ascorbat de sodiu (E301), regăsit în 7 produse
-       Acetat de sodiu (E262), regăsit în 6 produse
 
 
3. Din punct de vedere al valorii energetice:
 
Valoarea energetică menționată pe etichetă este cuprinsă între  147- 293.05 kcal/100g.
Denumire produs    An    Valoare energetica – kcal/100g
Auchan- mici porc si vită    2017    262
    2019    203
Auchan- mici porc    2017    278
    2019    262
Selgros- Mici KG
     2017    225
    2019    225
Smitfield- mici porc si vită
     2017    199
    2019    233
Mega Image- mici porc si vită    2017    233
    2019    233
Dintre cele 5 produse ce se regăsesc în ambele studii doar doua produse și-au păstrat aceeași valoare energetică. Pentru alte 2 produse valoarea energetică a scăzut în 2019, față de 2017.
91,2% dintre produsele analizate au menționat pe etichetă valoarea energetică.
 
4. Din punct de vedere al tipurilor de aditivi : 
Aditivii prezenți în produsele ce se găsesc în studiile din 2017 și 2019, prezintă o mică schimbare pentru unele produse. Astfel se observă că în studiul din 2019 numarul aditivilor a scăzut, iar pentru alte produse a ramas același.
 
Denumire produs    An    Aditivi
Auchan- mici porc si vită    2017    E500, E120, E301, E160
 
    2019    E500, E301
 
Auchan- mici porc    2017    E301, E500, E120, E160
 
    2019    E120, E301, E500, E160
 
Selgros- Mici KG
     2017    E500
 
    2019    E500
 
Smitfield- mici porc si vită
     2017    E500
 
    2019    E500, E262
 
Mega Image- mici porc si vită    2017    E500, E300, E331, E262
 
    2019     
 
5. Din punct de vedere al alergenilor:
 
23.25% din produsele analizate au menționat pe etichetă alergenii utilizati în studiile din 2017 și 2019.
Aceștia fiind: soia, muștar, țelină, grâu (glute), lapte și ou.
 
6. Din punct de vedere al cantității de grăsimi
 
Cantitatea de grăsimi variază între 6,76 – 30g/100g.  
Cea mai mare cantitate de grăsimi :
-       30g/100g produs, în studiul din 2017 ;
-       23,7g/100g produs, în studiul din 2019 ;
Cea mai mică canitate de grăsimi :
-       6,76g /100g produs, în studiul din 2019 ;
-       11,5g/100g produs, în studiul din 2017 ;
 
7. Din punct de vedere al conținutului de sare  
 
Conținutul de sare variază între 0,13 – 2,64g/100g.
Aceste date au fost înregistrate în studiul din 2019, iar în 2017 cel mai mic conținut de sare era de 0.84g/100g și maximul era de 2,6g/100g.
Cu 15,47% a scăzut cantitatea de sare pentru produsele studiate în 2019, față de 2017.
 
Atenție! În condițiile în care Organizația Mondială a Sănătății recomandă un consum mediu de sare de 5g/zi pentru un adult.
52% din cantitatea zilnică de sare recomandată unui adult este consumată doar din ingerarea a 100 g de mici.
 
8.  Din punct de vedere al conținutului de carne
 
Dintre produsele analizate cantitatea maximă de carne regăsită este de 100%, ce se găsește în studiul din 2019. Cea mai mică cantitate de carne este de 50%, regasita în studiu din 2017
29,41% din produse nu au specificat pe etichetă cantitatea de carne din compoziția produselor.
Aici puteti vedea lista completă privind cantitatea de carne din anii 2017 și 2019.
 
Micul românesc a ajuns ca dosar pe masa Uniunii Europene pentru derogare din punctul de vedere al rețetei, pentru a putea continua o lungă tradiție pe masa românului. Oare rețeta istoricului mic era cu atâția aditivi, cu atâtea E-uri și cu atâta cantitate de sare? Dacă tot ne hotărâm să nu întrerupem istoria și tradiția micului măcar să citim eticheta și să alegem ceea ce real dorim, adică un mic real și cât mai aproape de ceea ce vrem noi!
Ia atitudine adoptând o9atitudine! Descarcă aplicația gratuită InfoCons și alege Micul cu atitudine!
 
Sorin Mierlea, președinte InfoCons

InfoCons (www.infocons.ro) - Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.
Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!** din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615*** din orice rețea mobilă!
**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal
 
InfoCons - Organizație pentru Protecția Consumatorilor

 
 

Tag-uri Nume: 

Tag-uri Institutii: