21 mai 2022

Modul în care Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a înțeles să soluționeze reclamațiile consumatorilor legate de: calcularea consumului de energie electrică/gaze naturale,

Distribuie pe rețelele tale sociale:
Asociația Pro Consumatori (APC) – Vocea consumatorilor din România, organizație de utilitate publică, statut obținut prin H.G. nr. 1106/2005, organizație cu activitate neîntreruptă de peste 31 de ani în domeniul apărării drepturilor și intereselor economice ale consumatorilor (www.apc-romania.ro), membru în Organizația Europeană a Consumatorilor din anul 2005, singura organizație de consumatori din România calificată să introducă acțiuni în justiție în baza Directivei nr. 1828/2020 privind acțiunile în reprezentare pentru protecția intereselor colective ale consumatorilor (https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/romania_country_fich_en_2.pdfa luat act cu îngrijorare față de modul în care Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a înțeles să soluționeze reclamațiile consumatorilor legate de: calcularea consumului de energie electrică/gaze naturale, schimbarea tarifelor, încălcarea prevederilor Legii energiei și gazelor naturale cu privire la regularizarea consumului în cazul consumatorilor care nu au comunicat indexul de consum etc.
La data de 14 ianuarie 2022, ANPC a anunțat cu surle și trimbițe că a înființat Comandamentul pentru energie sub directa coordonare a președintelui ANPC Mihai Culeafă și a directorului general Paul Silviu Anghel. Totodată, consumatorii au mai fost informați că ANPC a pus la dispoziția consumatorilor adresa de email energie@anpc.ro și numărul de telefon, cu tarif normal, 021.307.67.89, de luni-vineri, între orele 8.00-16.00.
La data de 17 ianuarie 2022, Asociația Pro Consumatori a trimis pe adresa de email energie@anpc.ro o reclamație la adresa celui mai mare furnizor de electricitate din Romania care a calculat facturile de regularizare a consumului la un interval de 6 luni, respectiv de două ori pe an, încălcând astfel articolul 57, aliniat 15 din Legea energiei electrice și gazelor naturale unde se prevede obligația emiterii facturii de regularizare a consumului la un interval de maximum 3 luni. Răspunsul ANPC la solicitarea Asociației Pro Consumatori a fost halucinant și anume: “Vă informăm că, pentru a se analiza situația privind factura dumneavoastră, este necesar să formulați o reclamație pe site-ul anpc.gov.ro. În secțiunea formular de sesizare online veți găsi toate detaliile privind documentele necesare.
Întrebarea firească și legitimă pentru coordonatorii Comandamentului pentru energie – domnul Mihai Culeafă și domnul Paul Silviu Anghel, la care solicităm să li se răspundă consumatorilor este următoarea:
De ce ați creat o adresa de email dedicată consumatorilor nemulțumiți de comportamentul abuziv al unor furnizori de energie electrica/gaze naturale, dacă îi trimiteți pe site-ul ANPC să completeze un formular de reclamații cu rubrici neclare și inutile?
Experții APC au analizat formularul de reclamații de pe site-ul ANPC unde sunt trimiși consumatorii să mai depună încă o dată reclamația după ce au folosit adresa de email energie@anpc.ro, prezintă următoarele :
  • 17 rubrici de completat;
  • se solicită consumatorului informații inutile care se găsesc oricum pe factura atașată de consumator, cum ar fi: CUI-ul furnizorului de energie electrică/gaze naturale; adresa punctului de lucru;
  • la rubrica “Pretențiile consumatorului” există următoarele opțiuni: înlocuire, returnare, reparare, reziliere și control. Ce opțiune poate să aleagă consumatorul nemulțumit de facturarea consumului de energie electrică/gaze naturale sau cel care este nemulțumit de valoarea facturii de regularizare?
În concluzie, analiza realizată de experții APC a scos la iveală inutilitatea unor informații solicitate consumatorului prin intermediul acestui formular de reclamații standardizat, precum și dificultatea înțelegerii de către consummator a informațiilor solicitate.
Având în vedere acest aspect solicităm public președintelui ANPC Mihai Culeafă să înceteze acțiunile de umilire a consumatorului român prin obligarea depunerii reclamațiilor referitoare la energie electrică și gaze naturale în două moduri diferite, o dată la adresa de email energie@anpc.ro si încă o dată prin completarea formularului de reclamații  cu rubrici inutile de pe site-ul instituției.