31 iulie 2021

O carte pe zi: „Omulețul rușu” de Doina Ruști

A la carte
Distribuie pe rețelele tale sociale:

„Întreaga poveste a Laurei este o aventură în lumea virtuală, în spațiul dematerializat al comunicării on-line sau în lumea digitală.” (Roberto Merlo)

Aflu cu surprindere din prefața profesorului italian Roberto Merlo, conferențiar de limba și literatura română la Universitatea din Torino (cel puțin, când l-am cunoscut eu, acolo preda, iar cei care nu-l știu e bine să afle că s-a format ca romanist la Torino, Cluj-Napoca și București, prin urmare cunoaște foarte bine limba română, din care a tradus mai mulți scriitori de valoare) că romanul pe care îl semnalăm astăzi, apărut în 2004, a fost publicat mai mult în străinătate: fragmente într-o antologie italiană în 2010, o ediție în 2011, o alta în 2021. În românește, dincoace de 2004, a mai apărut într-o ediție electronică în 2012 și acum, ediția a doua,

E un roman surprinzător, extraordinar de bine scris, chiar dacă era cartea de debut a autoarei, care merită citit și cunoscut. Este povestea viților a doi protagoniști, Laura și Albert, acțiunea este fixată la începutul anilor 2000, când începe să se impună Internetul, ca bibliotecă digitală și păstrător al cunoașterii, dar foarte multe incursiuni sunt în trecutul personajelor, mai cu seamă al celor aparent secundare. Laura e o femeie singuratică, în miezul vieții, redactor al unei editori, care a scris o enciclopedie pe care nu reușește s-o publice când apar o seamă de june („lolite”) care vor să-i devină coautori și care descoperă Internetul, aflat la începturuile sale, care înghite orice – și scrieri ca ale ei, dar și forumuri, bloguri și fel de fel de alte creații. Albert e un fost jucător de hochei, în adolescență, acum informatician cu veleități de hacker.

Iubire și aventură, începuturile Internetului, Bucureștiul anilor 2000, iar mai presus de toate alazar, locul în care se nasc poveștile – scriu editorii.

Ce este alazarul? „Alazarul, pur sentiment al uluirii, este un univers halucinant, convulsiv, absurd, dar și coerent și real, așa cum poate fi doar fantezia, o țară a minunilor, electronică, bizară și imprevizibilă, în care Laura se aventurează, fermecată și obstinată, ca o telematică Alice.“ explică  Roberto Merlo

Doina Ruști a publicat mai multe romane de succes, între care, după părerea noastră se distinge trilogia fanariotă, compusă din romanele Homeric (2019), Mâța Vinerii (2017) și Manuscrisul fanariot (2015), A primit, între altele, Premiul pentru Proză al Uniunii Scriitorilor din România (pentru Fantoma din moară) și Premiul Ion Creangă al Academiei Române (pentru Lizoanca), este specialistă în simbologie, profesoară la Universitatea din București și scenaristă, membră a Uniunii Scriitorilor, a PEN România și a Asociației Creatorilor de Ficțiune.

Doina Ruști – Omulețul roșu. Prefață de Roberto Merlo. Editura Litera, colecția Biblioteca de proză contemporană. 428 pag.